ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΤΑΙΠΕΔ: Ζημιές και… πονοκέφαλος για τις συνολικές απαιτήσεις 200 εκατ. από Italgas και Fraport

Η πτώση σχεδόν κατά 50% των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις προκάλεσε ζημιές στο Ταμείο παρά την επέκταση της δραστηριότητας του μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) – Γιατί εγείρει απαιτήσεις 160 εκατ. η Italgas μετά την εξαγορά των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών

Σε ζημιογόνο τροχιά επέστρεψε το 2022 το ΤΑΙΠΕΔ έπειτα από τη «βύθιση» σχεδόν κατά 50% των εσόδων απ’ τις αποκρατικοποιήσεις σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Την ίδια ώρα οι νομικοί σύμβουλοι του Ταμείου επιχειρούν να αντικρούσουν τις απαιτήσεις συνολικού ύψους άνω των 160 εκατ. ευρώ που προβάλει η Italgas μετά την εξαγορά της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς κι αυτές ύψους 40 εκατ. ευρώ της Fraport!

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του 2022, οι καθαρές ζημιές που κατέγραψε το Ταμείο ήταν 2,46 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 785 χιλ. ευρώ το 2021. Τα έσοδα υποχώρησαν κατά 40%, στα 17,55 εκατ. ευρώ έναντι 29,46 εκατ. ευρώ το 2021. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η νεοσυσταθείσα Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) ξεκίνησε αρκετά δυναμικά τη λειτουργία της έχοντας από μόνη της έναν κύκλο εργασιών 5,41 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει πως ο κύκλος εργασιών απ’ το τμήμα των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της Δημόσιας περιουσίας (ADP) συρρικνώθηκε στα 12,13 εκατ. ευρώ έναντι των 29,46 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Η μείωση στα έσοδα, όπως σημειώνει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις «ακολουθεί την μεταβολή στα ποσά αποκρατικοποιήσεων που για το 2022 ανήλθαν σε 695 εκατ. ευρώ, έναντι 1,4 δις ευρώ το 2021. Ομοίως ακολουθούν και το κόστος πωληθέντων (20,86 εκατ. ευρώ έναντι 28,96 εκατ. ευρώ) και τα Μικτά Κέρδη/Ζημίες (ζημιές 3,31 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 493 χιλ. ευρώ)».

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, τα χρηματοοικονομικά έσοδα του Ταμείου αυξήθηκαν κατά 215% φθάνοντας τα 977 χιλ. ευρώ (από 310 χιλ. ευρώ) και οφείλεται στην αύξηση των διαθεσίμων της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Τα δε χρηματικά διαθέσιμα, που στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ήταν 65,46 εκατ. ευρώ (από 18,41 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν), περιλάμβαναν διαθέσιμα της μονάδας αποκρατικοποιήσεων 12,8 εκατ. ευρώ και 52,6 εκατ. ευρώ διαθέσιμα της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.

Το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του ΤΑΙΠΕΔ στις 31 Δεκεμβρίου 2022 εμφανιζόταν μειωμένο στα 16,37 εκατ. ευρώ, από 18,84 εκατ. ευρώ που ήταν ένα χρόνο πριν. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το Ταμείο εμφανίζει συσσωρευμένες ζημιές από παλαιότερες χρήσεις συνολικού ύψους 13,63 εκατ. ευρώ περίπου.

Οι εργαζόμενοι στο Ταμείο αυξήθηκαν σε 75 από 69, ένα χρόνο πριν.

Η μονάδα PPF

Κατά την περυσινή χρήση τέθηκε σε πλήρη λειτουργία η νέα Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF). Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις της έχουν ανατεθεί απ’ την Κυβερνητική Επιτροπή έργα 6,1 δισ ευρώ ενώ κατά την περίοδο αναφοράς υποβλήθηκαν 16 τεχνικά δελτία έργου, υπεγράφησαν οι σχετικές συμβάσεις με τους δικαιούχους και έχουν αρχίσει όλες εκείνες οι εργασίες για την ωρίμανση τους.

Υπενθυμίζεται ότι ο στόχος της νέας Μονάδας PPF είναι η επιτάχυνση των μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων για τη μέγιστη απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων απ’ το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Ως εκ τούτου επιχειρεί να παρακάμψει τη γραφειοκρατία που πολλές φορές δυσκολεύει την υλοποίηση μεγάλων στρατηγικών έργων με μεγάλη σπουδαιότητα για την οικονομία και την κοινωνία.

Ο «πονοκέφαλος» των δικαστικών διεκδικήσεων

Πάντως το Ταμείο εκτός απ’ τα νέα πρότζεκτ που έχει να τρέξει, πρέπει να ξεμπλέξει και από σειρά εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων που φθάνουν αισίως τις 27!

Η τελευταία αφορά τη σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas. Η ιταλική εταιρεία έχει προσφύγει στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου προβάλλοντας απαιτήσεις από το ελληνικό δημόσιο συνολικού ύψους άνω των 160 εκατ. ευρώ, πλέον δικαστικών εξόδων, για θέματα καθυστέρησης και παροχής στοιχείων για την πωλούμενη εταιρεία και τις θυγατρικές αυτής.

Το ΤΑΙΠΕΔ μέσω του νομικού της συμβούλου, δικηγορικής εταιρείας ΠΟΤΑΜΙΤΗΣ ΒΕΚΡΗΣ έχει αρνηθεί τις απαιτήσεις του αγοραστή, ωστόσο εμμέσως πλην σαφώς παραδέχεται ότι «τυχόν αποζημιωτική ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ θα κυμανθεί σε χαμηλότερο επίπεδο». Σύμφωνα με το Ταμείο, αμφότερα τα διάδικα μέρη έχουν ορίσει τον Διαιτητή τους, έχει οριστεί ο επιδιαιτητής και το Δικαστήριο έχει συγκροτηθεί. Παράλληλα διεξάγονται προσπάθειες συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς. Κύκλοι από το ΤΑΙΠΕΔ έλεγαν στο newmomoney ότι ο συμβιβασμός έχει σχεδόν επέλθει με ένα ποσό κάτω από 30 εκατ. ευρώ.

Επίσης από τις τελευταίες σημαντικές εκκρεμείς υποθέσεις είναι και η διεκδίκηση εκ μέρους της Fraport 40 εκατ. ευρώ απ’ το ελληνικό Δημόσιο ως διαφυγόντα κέρδη λόγω των κυβερνητικών μέτρων για την πανδημία Covid19 κατά το β’ εξάμηνο του 2021.

Σύμφωνα με το πόρισμα που εξέδωσε η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα και τις αποδείξεις που κατέθεσαν οι δύο πλευρές τον περασμένο Φεβρουάριο, η Fraport όντως υπέστη ζημία που όμως υπολογίζεται για τη μεν Fraport A στα 20,76 εκατ. ευρώ περίπου, για τη Fraport B 13,22 εκατ. ευρώ περίπου. Τόσο το ελληνικό Δημόσιο όσο και η Fraport έχουν προσφύγει για διαιτησία στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Διαβάστε ακόμη

Το κρυφό ταλέντο, ο Τσίπρας… τα μαλλιά και η δουλειά, το σκληρό πόκερ για τον ΒΟΑΚ, ο Χάρης και η Cenergy

Πώς θα διατεθούν τα επιπλέον χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης

Γραφεία: Επενδύσεις με αγορές €151 εκατ. – 26 νέα deals για μισθώσεις 51.000 τ.μ. με επίκεντρο την Αθήνα (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

string(0) ""