Της Μαριάννας Τζάννε

Ένα αποφασιστικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό και το μέλλον του σιδηροδρόμου φέρνει η ηλεκτροκίνηση στο Αθήνα –Θεσσαλονίκη που εγκαινίασε προχθές ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης. Αναμφίβολα, πέρα από τις τυμπανοκρουσίες και τις προεκλογικές φιέστες είναι ένα μεγάλο βήμα αν αναλογιστεί κανείς τις αμαρτίες, τα πισωγυρίσματα αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις που βύθισαν για δεκαετίες στην μιζέρια τα ελληνικά τρένα.

Για να ξεπεράσει όμως ο σιδηρόδρομος τις μεγάλες αδυναμίες του παρελθόντος και να γίνει το τρένο ανταγωνιστικό μέσο στον τομέα των χερσαίων μεταφορών, θα πρέπει να επισημανθούν σοβαρές ελλείψεις και μερικές λεπτομέρειες που δεν δικαιολογεί η μεγάλη προετοιμασία και οι προχθεσινοί πανηγυρισμοί.

ose1.jpg

Ειδικά όταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε μια μεγάλη σιδηροδρομική οικογένεια με τεράστια εμπειρία στο επιβατικό έργο, όπως είναι αυτή των Ιταλικών σιδηροδρόμων καλλιεργώντας από την περσινή ΔΕΘ μεγάλες προσδοκίες για ριζικές αλλαγές στον σιδηρόδρομο.

Το Intercity Express ξεκίνησε προχθές το παρθενικό του ταξίδι σε πλήρως ηλεκτροδοτούμενη γραμμή προαναγγέλλοντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες εντός της αμαξοστοιχίας. Η πραγματικότητα σε όσους επιβιβάστηκαν στο βαγόνι των επισήμων την Τετάρτη και πολύ περισσότερο με την επιστροφή προς Αθήνα την Πέμπτη ήταν απογοητευτική. Ας δούμε τις σοβαρότερες ελλείψεις και τα προβληματικά σημεία των νέων τρένων αλλά και της συνολικής εικόνας του σιδηροδρόμου.

toyaleee

-Σε ελάχιστα σημεία του δικτύου υπάρχει επαρκής τηλεπικοινωνιακή κάλυψη, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η δυνατότητα επικοινωνίας αλλά και πρόσβασης στο Ίντερνετ. Στα περισσότερα από τα 500 χιλιόμετρα του ΠΑΘΕ, η επικοινωνία μέσω κινητών τηλεφώνων είναι αδύνατη λόγω ανυπαρξίας σήματος.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ανακοίνωση που μοίρασε προχθές έκανε λόγο για Wi-Fi αποκλειστικά στην α΄ θέση της αμαξοστοιχίας I/C51, με σταδιακή αποκατάσταση και στις υπόλοιπες αμαξοστοιχίες. Όμως ακόμη και στο ανακατασκευασμένο τρένο, που θα δοκιμάσουν οι επιβάτες από την προσεχή Δευτέρα, το Wi-Fi δυσκολευόταν να σηκώσει όλο το φορτίο των χρηστών και μετά τις πρώτες ώρες βγήκε εκτός.

– Παρά τον αυξημένο αριθμό των επισήμων, υπήρχε εμφανής αδιαφορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την φροντίδα και περιποίηση των χώρων υγιεινής. Εικόνα που διαπιστώσαμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό την επόμενη μέρα. Βουλωμένοι νιπτήρες, εκτός λειτουργίας WC, πεταμένα χαρτιά στο πάτωμα και έλλειψη καθαριότητας ανάγκασαν τους επιβάτες να καταφύγουν στις τουαλέτες των σταθμών του ΟΣΕ!

toyale333

-Τριτοκοσμική ήταν η εικόνα που αντίκρισαν οι επιβάτες και στις χθεσινές συμβατικές αμαξοστοιχίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Λερωμένα καθίσματα, αναγγελίες για τις στάσεις και τους σταθμούς του δρομολογίου, χωρίς μετάφραση στα αγγλικά που παρέπεμπαν σε μεγάφωνα λαϊκής πανήγυρης. Την εικόνα των εσπευσμένων εγκαινίων συμπλήρωνε η έλλειψη σύνδεσης με το ρεύμα με αποτέλεσμα το ταξίδι να μην είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενο και να απαιτείται η μετάβαση από ηλεκτροκινούμενες μηχανές στις ντηζελοκίνητες και αντίστροφα. Το προσωπικό της εταιρείας υποσχέθηκε ότι η εικόνα αυτή θα πάψει να υφίστανται από την επόμενη εβδομάδα.

-Ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα αποκτήσει τις μεγάλες ταχύτητες που θα κάνουν τη διάρκεια του ταξιδιού σε 3 ώρες και 15 λεπτά με την ολοκλήρωση των συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης που θα χρειαστούν ακόμη μήνες για να ολοκληρωθούν. Ο ΟΣΕ τοποθετεί την μετάβαση από τις αρχές του 2020, χρονοδιάγραμμα που αμφισβητούν στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

-Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα και στους σταθμούς του σιδηροδρόμου. Η εγκατάλειψη είναι τόσο εμφανής που σε ορισμένες περιοχές τα σίδερα έχουν αρχίσει να ξεχωρίζουν από τα μπετά και οι πλαστικές καρέκλες να δείχνουν ότι για τον ΟΣΕ ο χρόνος έχει σταματήσει προ πολλού. Πολλοί εκτιμούν ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα χρειαστεί ακόμη να διανύσει πολύ δρόμο για να βρει τους πόρους και να συντηρήσει τους σταθμούς αλλά και να αποκτήσει μια αξιοπρεπή παρουσία που να συνάδει σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκών προδιαγραφών δίκτυο.