Στο παρελθόν πολλοί χρησιμοποιούσαν το παρατσούκλι «ο ασθενής της Ευρώπης» αναφερόμενοι και στη Γαλλία – εξαιτίας των λιγοστών μεταρρυθμίσεων ή λόγω της υψηλής ανεργίας. Πλέον όμως αυτός ο χαρακτηρισμός είναι κάθε άλλο παρά ταιριαστός: ενώ στις βορειοευρωπαϊκές χώρες όπως τη Γερμανία και τη Σουηδία η οικονομία φέτος συρρικνώνεται, η γαλλική οικονομία αναπτύσσεται. Σύμφωνα με οικονομολόγους αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη δομή της οικονομίας και τις μεταρρυθμίσεις των προηγούμενων ετών. Όμως η ανάπτυξη έχει και ένα μειονέκτημα.

«Οι γαλλικές εταιρείες έβγαλαν φέτος δισεκατομμύρια ευρώ από την πώληση κρουαζιερόπλοιων και αεροσκαφών, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στα στοιχεία για την ανάπτυξη», δηλώνει στην DW ο Φιλίπ Κρεβέλ, οικονομολόγος και επικεφαλής της δεξαμενής σκέψης Cercle de l’Epargne. «Πρωτίστως όμως η Γαλλία διαθέτει έναν μεγάλο τομέα υπηρεσιών, ο οποίος είχε καλές επιδόσεις – ειδικά στον τουριστικό κλάδο». Αυτό είναι κάτι που ισχύει και στην περίπτωση της Ισπανίας, μίας χώρας που έχει επίσης θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Στις χώρες της βόρειας Ευρώπης, όπως η Γερμανία, τα πράγματα είναι διαφορετικά. «Η γερμανική οικονομία βασίζεται σε έναν ισχυρό βιομηχανικό τομέα που παραδοσιακά έχει πολλές εξαγωγές», λέει ο οικονομολόγος. «Τώρα που το διεθνές εμπόριο είναι σε στασιμότητα, η χώρα υποφέρει. […] Δεδομένου ότι οι βιομηχανικές επιχειρήσεις χρειάζονται πολλή ηλεκτρική ενέργεια, το υψηλό ενεργειακό κόστος αποτελεί επίσης πρόβλημα».

Ενώ η Γερμανία εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο, το οποίο και περιορίστηκε μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Γαλλία επωφελείται σημαντικά από τη σχετικά οικονομική ατομική ενέργειά της, η οποία και αποτελεί το 70% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Ταυτοχρόνως, η Γερμανία ζημιώνεται και από τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. «Η χώρα είναι παραδοσιακά ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αυτοκινήτων. Όμως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η προστιθέμενη αξία παρέχεται κυρίως από τις μπαταρίες – και μέχρι τώρα αυτές προέρχονται κυρίως από την Κίνα», εξηγεί ο Κρεβέλ.

Διαβάστε τη συνέχεια στην DW