search icon

Ευρώπη

Ο κορωνοϊός «χτύπησε» και τα ελληνικά εστιατόρια

Οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Γερμανία αγωνιούν καθώς οι πελάτες διστάζουν να βγουν και να προχωρήσουν σε κρατήσεις - Οι ιδιαιτερότητες των ελληνικών εστιατορίων

Άδεια βλέπουν τα μαγαζιά τους οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Γερμανία με τα ελληνικά εστιατόρια να μην εξαιρούνται από την τάση, έχοντας να αντιμετωπίσουν επιπλέον την ανάγκη μεταφοράς εργαζομένων από άλλες χώρες.

«Ήδη αυτήν την ώρα είχαμε συνήθως 60 με 80 πελάτες, αλλά από τις αρχές Νοεμβρίου έρχονται όλο και λιγότεροι», λέει ο ιδιοκτήτης Κωνσταντίνος Αρχόντογλου.

Σαν να μη φτάνει αυτό, πολλοί ακυρώνουν τις γιορτές που είχαν προγραμματίσει λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Αρχικά είχαν γίνει κρατήσεις για 1.500 άτομα, αλλά τα δύο τρίτα των κρατήσεων ήδη ακυρώθηκαν. «Μόνο μία τράπεζα είχε κλείσει πενήντα θέσεις, αλλά το ακύρωσε», λέει ο έλληνας ιδιοκτήτης και εξηγεί ότι για την εστίαση ο Δεκέμβριος είναι ο πιο σημαντικός μήνας της χρονιάς, γιατί ο τζίρος είναι συνήθως αυξημένος μέχρι και 50%. Γι αυτό χρειάζεται πάντα επιπλέον προσωπικό. Καθώς στη Γερμανία υπάρχει πλέον έλλειψη στην αγορά εργασίας, ο εστιάτορας έφερε νέους μάγειρες από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία, την Τυνησία. Υπέγραψε συμβόλαια, τους βρήκε στέγη. Όπως επισημαίνει, «όταν φέρνεις έναν νέο εργαζόμενο από το εξωτερικό, πρέπει να του δώσεις συμβόλαιο τουλάχιστον για έναν χρόνο, διαφορετικά δεν τον συμφέρει». Τι γίνεται όμως τώρα, που οι κρατήσεις ακυρώνονται; «Υπάρχει νομοθεσία, δεν μπορώ να πω στον άλλον ότι φεύγει, από τη στιγμή που δεν έχω καλό τζίρο. Ακόμη δεν έχουμε ξεπεράσει το προηγούμενο lockdown, εγώ προσωπικά δεν παίρνω μισθό από τη δουλειά αυτή τους τελευταίους έξι μήνες, ενώ σε λίγο πρέπει να αρχίσω την αποπληρωμή της οικονομικής βοήθειας που είχαμε πάρει για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Αρχίζει να με φοβίζει αυτή η κατάσταση…»

Υποχρεωτικό τεστ και για τους εμβολιασμένους;

Στο Άαχεν ισχύει ακόμη ο αποκαλούμενος «κανονισμός 3G», που σημαίνει ότι στα εστιατόρια επιτρέπεται η είσοδος μόνο για τους εμβολιασμένους, για εκείνους που έχουν αναρρώσει, καθώς και για όσους προσκομίζουν αρνητικό τεστ. Υπό συζήτηση είναι μία αυστηροποίηση της νομοθεσίας, ώστε να ισχύει ο «κανονισμός 2G», δηλαδή να επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε εμβολιασμένους και αναρώσσαντες. Ο Κωνσταντίνος Αρχόντογλου το βλέπει θετικά, γιατί όπως λέει, «οι περισσότεροι πελάτες είναι εμβολιασμένοι, έτσι κι αλλιώς». Αντιθέτως, θεωρεί αντιπαραγωγικό τον «κανονισμό 2G+», που σημαίνει ότι ακόμη και οι εμβολιασμένοι θα πρέπει να προσκομίζουν τεστ. «Είναι πολύ περίπλοκο αυτό. Οι περισσότεροι βλέπουν τον εμβολιασμό ως ένα εισιτήριο για κλειστούς χώρους όπως τα εστιατόρια. Αν αυτό δεν φτάνει και υποχρεωθούν να κάνουν και τεστ, τότε οι περισσότεροι μάλλον θα αρχίσουν να μαγειρεύουν στο σπίτι ή να παραγγέλνουν φαγητό απ’ έξω».

Στην άλλη άκρη της Γερμανίας, στο Βερολίνο, ο «κανονισμός 2G+» δεν αποκλείεται να τεθεί σε ισχύ από την επόμενη εβδομάδα. Μόλις την περασμένη Δευτέρα η τοπική κυβέρνηση είχε καθιερώσει τον «κανονισμό 2G». Ο Βιντσέντσο Μπερένι, ιδιοκτήτης του οινικού εστιατορίου Kurpfalz στη συνοικία Βίλμερσντορφ της γερμανικής πρωτεύουσας, λέει ότι μάλλον θα ήταν ωφέλιμη η αυστροποίηση της νομοθεσίας, αν και φοβάται ότι σε αυτή την περίπτωση μπορεί να έρθει συνολικά λιγότερος κόσμος. Διαβεβαιώνει πάντως ότι στο εστιατόριό του ήταν πάντα αυστηροί οι έλεγχοι. Όλοι οι θαμώνες είναι υποχρεωμένοι να επιδείξουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.

Δεν είναι πάντα εύκολο, δεν λείπουν οι πελάτες που βρίζουν ή αγανακτούν με την όλη διαδικασία. «Κάποιος διαμαρτυρόταν ότι είναι σαν να περνάει από συνοριακό έλεγχο, άλλοι ρωτάνε, εμφανώς δυσαρεστημένοι, εάν είναι πράγματι απαραίτητα όλα αυτά», λέει ο Βιντσέντσο Μπερένι. «Ένας υπάλληλος είχε αναλάβει να κάνει αποκλειστικά αυτή τη δουλειά για ένα βράδυ, να ελέγχει δηλαδή, και την άλλη μέρα μου ξεκαθάρισε ότι αποκλείεται να το ξανακάνει». Το χειρότερο, λέει ο βερολινέζος εστιάτορας, είναι όταν αναγκάζεται να διώχνει πελάτες, οι οποίοι δεν διαθέτουν ή δεν επιδεικνύουν το απαραίτητο ψηφιακό πιστοποιητικό «και μετά βλέπω, όλο και πιο συχνά, ότι για να εκδικηθούν πηγαίνουν και γράφουν αρνητικές αξιολογήσεις για το εστιατόριο σε διάφορες ιστοσελίδες…»

Διαβάστε τη συνέχεια στην Deutsche Welle

Exit mobile version