Μέσα σε περίπου μια εβδομάδα, ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα στα εσωτερικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης επανήλθε εκ νέου στο προσκήνιο. Ο λόγος για τη διαχείριση του μεταναστευτικού και προσφυγικού. Ποιες ήταν οι εξελιξεις:

Α) Μια καταρχήν συμφωνία των υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ.

Β) Η αποστολή της προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μαζί με την πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι και τον πρωθυπουργό της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε στην Τυνησία για μια συμφωνία ελέγχου της μετανάστευσης ύψους 1 δισ. ευρώ

Γ) Η τραγωδία τη Μεσόγειο, στα ανοιχτά της Πύλου.

Η 20η Ιουνίου είναι η «Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων». Και παράλληλα μια ευκαιρία για να φανεί το χάος που επικρατεί στην ΕΕ για μια κοινή πολιτική ασύλου και μετανάστευσης.

Η πολιτική μετανάστευσης και ασύλου της ΕΕ σε αριθμούς

5%. Αυτό είναι περίπου το ποσοστό των πολιτών που ζουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έχουν γεννηθεί σε τρίτη χώρα (σσ. χώρα εκτός της ΕΕ).

26.000. Αυτός είναι, σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΗΕ, ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν χάσει τη ζωή τους από το 2014 μέχρι σήμερα στη Μεσόγειο, προσπαθώντας να έρθουν στην ΕΕ

7. Τόσα είναι τα χρόνια που χρειάστηκε η ΕΕ για να κάνει ένα βήμα προς μια κοινή πολιτική στο άσυλο και τη μετανάστευση .

Τι προηγήθηκε:

Πριν από περίπου δέκα ημέρες οι υπουργοί Εσωτερικών των κρατών – μελών της ΕΕ κατέληξαν σε μια συμφωνία (καταρχήν) για τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Οι 27, συμφώνησαν σε έναν μηχανισμό ο οποίος ορίζει ότι τα κράτη – μέλη “πρώτης γραμμής”, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος, η Ιταλία, η Μάλτα και η Ισπανία, θα ελέγχουν αποτελεσματικότερα τα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. και, ιδίως, θα καταγράφουν όλους τους αιτούντες άσυλο. Σε αντάλλαγμα τα υπόλοιπα κράτη – μέλη θα δεσμεύονται για μια μορφή “ευέλικτης αλληλεγγύης”. Αυτό σημαίνει ότι είτε θα δέχονται συγκεκριμένο αριθμό αιτούντων άσυλο ή θα υποχρεούνται να καταβάλλουν ένα ποσό της τάξεως περίπου των 20.000 ευρώ ανά μετανάστη, που δεν δέχονται στο έδαφός τους. Τα χρήματα θα πηγαίνουν σε ένα κοινό ταμείο της ΕΕ, το οποίο θα διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και θα χρηματοδοτούνται έργα για την αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτίων της μετανάστευσης.

Τι ακολούθησε;

Λίγες ημέρες αργότερα η πρόεδρος της Κομισιόν και δύο πρωθυπουργοί κρατών – μελών της ΕΕ (Ιταλία και Ολλανδία) που προσπαθούν να επιβιώσουν πολιτικά στις χώρες τους, λόγω του μεταναστευτικού βρέθηκαν στην Τυνησία. Η συμφωνία; 1 δισ. ευρώ σε μια οικονομία που καταρρέει, ώστε το βορειοαφρικανικό κράτος να περιορίσει τις μεταναστευτικές ροές.

Τι προσπαθεί να πετύχει η ΕΕ;

Στην πράξη να τετραγωνίσει τον κύκλο. Να βρει έναν τρόπο ώστε και να δέχεται οικονομικούς μετανάστες, τους οποίους χρειάζεται για να βρει εργατικά χέρια σε μια γερασμένη ήπειρο, αλλά και να δικαιολογηθεί στους Ευρωπαίους πολίτες, οι οποίοι, σύμφωνα με το ευρωβαρόμετρο και άλλες δημοσκοπήσεις, δεν θέλουν μετανάστες στις χώρες τους.

Γιατί οι μετανάστες ή οι πρόσφυγες δεν έρχονται με αεροπλάνο αλλά επιλέγουν σαπιοκάραβα στη Μεσόγειο;

Ένα ταξίδι από την Κωνσταντινούπολη στο Βερολίνο με αεροπλάνο, ή ένα αντίστοιχο από το Κάιρο στο Μιλάνο κοστίζει από 500 έως 700 ευρώ. Και όμως μετανάστες και πρόσφυγες επιλέγουν σαπιοκάραβα με κόστος, ανά άτομο, από 1.000 έως 4.000 ευρώ. Η απλή απάντηση είναι ότι δεν επιτρέπεται σε πρόσφυγες και μετανάστες να επιλέξουν. Δεν είναι σαν να τους παρουσιάστηκαν δύο ταξιδιωτικές επιλογές, η μία φθηνή, ασφαλής και άνετη, η άλλη δαπανηρή και επικίνδυνη, και επέλεξαν τη δεύτερη. Η πραγματικότητα είναι ότι αν είχαν πάει στο αεροδρόμιο, το προσωπικό της αεροπορικής εταιρείας στο check-in θα τους είχε σταματήσει.

Γιατί όμως;

Η αιτία ονομάζεται “Οδηγία 2001/51/ΕΚ του Συμβουλίου της ΕΕ”. Σύμφωνα με αυτήν την οδηγία της ΕΕ, έαν μια αεροπορική εταιρεία επιβιβάσει κάποιον που δεν διαθέτει έγκυρα έγγραφα μπορεί να δεχθεί πρόστιμο από 3.000 ευρώ ανά επιβάτη έως εφάπαξ πρόστιμο 500.000 ευρώ, και παράλληλα να καλύψει τα έξοδα επιστροφής κάθε μετανάστη. Ακούγεται λογικό μέτρο για να καταπολεμηθεί η παράνομη μετανάστευση. Ωστόσο η ίδια οδηγία εξαιρεί τους πρόσφυγες σύμφωνα με “την επιφύλαξη των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη Σύμβαση της Γενεύης του 1951”.

Και γιατί λοιπόν δεν μπορούν έρθουν με αεροπλάνα ούτε καν οι πρόσφυγες;

Η ΕΕ έχει στείλει εμπειρογνώμονες σε μερικά μεγάλα αεροδρόμια εκτός ΕΕ για να βοηθήσουν το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών να αποφασίσει ποιος είναι πρόσφυγας και ποιος οικονομικός (άρα παράνομος) μετανάστης. Η εν λόγω αποστολή ονομάζεται “Δίκτυο αξιωματικών συνδέσμων μετανάστευσης”. Ωστόσο, οι συγκεκριμένοι εμπειρογνώμονες απλώς συμβουλεύουν τις αεροπορικές εταιρείες. Η τελική απόφαση είναι των εταιρειών. Και επειδή οι εταιρείες δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα, αλλά μπορεί να χάσουν πολλά, απαγορεύουν την επιβίβαση σε οποιονδήποτε δεν διαθέτει τα απαραίτητα, έγκυρα, έγγραφα.

Θα σταματήσουν οι τραγωδίες στη Μεσόγειο;

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει εδώ και χρόνια το ζήτημα της μετανάστευσης. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το newmoney,gr, οι μεταναστευτικές οδοί από την Αφρική αποτελούν ένα από τα βασικά ζητήματα στα οποία εστιάζει το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ λόγω της δημογραφικής έκρηξης της ηπείρου. Η Αφρική προσφέρει ένα εντυπωσιακό παράδειγμα. Από 493 εκατομμύρια το 1990, ο πληθυσμός της Αφρικής αυξήθηκε στο 1 δισεκατομμύριο το 2015 και αναμένεται να ανέλθει στα 2,2 δισεκατομμύρια το 2050 και στα 4 δισεκατομμύρια το 2100!. Το ίδιο διάστημα η Ευρώπη δεν θα είναι απλώς η γηραιά, αλλά μια γερασμένη ήπειρος. Ο τρόπος να βρεθούν και να δημιουργηθούν νόμιμες μεταναστευτικές οδοί παραμένει στην κορυφή της ατζέντας.

Διαβάστε ακόμη

Στεγαστικά δάνεια: Τι δείχνουν τα νέα τιμολόγια – Αύξηση στη ζήτηση για σταθερά επιτόκια

Xρηματιστήριο: Κινήσεις για dual listing ναυτιλιακών εταιρειών – Προς την Εναλλακτική Αγορά η «MED ABEE»

Τα (πιο) φρέσκα γκάλοπ, ο Καζάκος στο Χρηματιστήριο, το νέο παιδί των Lamda – ΤΕΜΕΣ, το φιλικό διαζύγιο και ο χάρτινος πύργος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ