Οι αγορές των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ εκτοξεύτηκαν στα ύψη παρά το lockdown. Τι αγοράζουν όμως οι Ευρωπαίοι; Δεν είναι μόνο το χαρτί υγείας. Οι Ιταλοί για παράδειγμα φαίνεται να προτιμούν να συσκευασμένα μανταρίνια, οι Γάλλοι τα λουκάνικα κοτόπουλου, οι Βρετανοί τις κονσέρβες κρέατος ενώ οι Ελληνες τα οικιακά καθαριστικά, τα ζυμαρικά και τα όσπρια.

Η κρίση του νέου κορωνοϊού όπως σχολιάζει το Politico δεν αλλάζει μόνο τις κοινωνικές και εργασιακές συνήθειες των ευρωπαίων αλλά και τον τρόπο με τον οποίο κάνουν τις αγορές τους.

Στοιχεία για τις πωλήσεις λιανικής από τις πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου που έχει στην κατοχή του το POLITICO δείχνουν ότι οι άνθρωποι που ζουν στην Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν αύξησαν δραματικά τις δαπάνες τους για τρόφιμα μακράς διάρκειας ενώ λένε όχι σε ορισμένα αγαπημένα γκουρμέ. Συνολικά, οι άνθρωποι δαπανούν περισσότερα σε σούπερ μάρκετ από ό, τι πριν από την κρίση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών έρευνας αγοράς IRI και BCG για την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου οι πωλήσεις στις κατηγορίες των προϊόντων χαρτιού, των προϊόντων υγειονομικής φροντίδας και των συσκευασμένων τροφίμων έχουν αυξηθεί σημαντικά και στις τρεις χώρες. Ενώ οι πωλήσεις αυξάνονται γενικά, υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες προϊόντων που σημείωσαν απώλειες: στη Γαλλία και την Ιταλία, οι πωλήσεις καλλυντικών βυθίστηκαν, ενώ οι άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιταλία ξόδεψαν λιγότερα σε προϊόντα που ταξινομούνται στα γενικά εμπορεύματα.

Αυτή η αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες έχει ασκήσει τεράστια πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων. Οι υπουργοί Γεωργίας της ΕΕ συζήτησαν την περασμένη εβδομάδα εάν πρέπει να προσαρμόσουν τις πολιτικές σε αυτό που αποκαλούν “σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες”, σύμφωνα με έγγραφο που περιήλθε στην κατοχή του POLITICO.

“Η ζήτηση για προϊόντα υψηλότερης αξίας, όπως το κρασί, τα ψάρια, τα λουλούδια έχει αποδυναμωθεί σημαντικά. στην περίπτωση των λουλουδιών έχει καταρρεύσει εντελώς. Αντίθετα, η ζήτηση για προϊόντα όπως το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα αυγά, τα κονσερβοποιημένα προϊόντα, τα φρούτα και τα λαχανικά μακράς διαρκείας έχει αυξηθεί δραματικά », ανέφερε το έγγραφο.

Τα στοιχεία για την Ελλάδα

Τα προϊόντα οικιακής χρήσης φαίνεται να είναι η πρώτη προτίμηση στους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της καραντίνας αφού έχουν σημειώσει αύξηση των πωλήσεων κατά 70%. Ακολουθούν τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης με άνοδο 43,7% και τα τρόφιμα και ποτά με 28,4%

Από τα προϊόντα ξηράς τροφής, πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι με ποσοστό 146,1% και ακολουθούν τα όσπρια, το ρύζι και τα ζυμαρικά.

Από τα μη εδώδιμα, ρεκόρ πωλήσεων κάνει το σαπούνι με αύξηση 246,7% και ακολουθούν τα καθαριστικά σπιτιού και τα μαντηλάκια προσωπικής υγιεινής.

Οι περιοχές στις οποίες καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση, είναι η Θεσσαλονίκη με ποσοστό 33,5% και ακολουθεί η ευρύτερη Μακεδονία – Θράκη και η Αττική με 27,7%.