Μετά από ένα δύσκολο ξεκίνημα το 2025, οι εξαγωγές θερμικού άνθρακα της Ινδονησίας δείχνουν σαφή σημάδια ανάκαμψης, ενισχυμένες από πολιτικές αλλαγές που δίνουν μεγαλύτερη ευελιξία στους εξαγωγείς. Η επικείμενη εμπορική συμφωνία ΕΕ–Ινδονησίας αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη διεθνή θέση της χώρας, ενώ οι Φιλιππίνες συνεχίζουν να αποτελούν αξιόπιστο προορισμό. Στη ναυτιλιακή αγορά, οι ναύλοι Capesize παραμένουν σταθεροί, οι Panamax εμφανίζουν κάμψη, αλλά οι Supramax καταγράφουν ανοδική πορεία. Οι μεταβολές στον αριθμό διαθέσιμων πλοίων (ballasters) διαμορφώνουν νέες ισορροπίες, με τον άνθρακα να εξακολουθεί να παίζει κεντρικό ρόλο στη διακίνηση ξηρού φορτίου.
Μετά από χαμηλές εξαγωγές τον Ιούνιο (μόλις 35 εκατ. τόνους), οι αποστολές θερμικού άνθρακα της Ινδονησίας σημείωσαν ισχυρή άνοδο τον Αύγουστο, φτάνοντας σχεδόν τους 48 εκατ. τόνους – ξεπερνώντας μάλιστα τα περσινά επίπεδα.
Η αναλύτρια της SIGNAL, Μαρία Μπερτζελέτου, τονίζει:
«Η ισχυρή επίδοση του Αυγούστου δείχνει πως μέρος της συρρίκνωσης του πρώτου εξαμήνου μπορεί να αντισταθμιστεί στη συνέχεια της χρονιάς».
Η κυβέρνηση της Ινδονησίας αφαίρεσε στα τέλη Αυγούστου την υποχρέωση πώλησης άνθρακα με ελάχιστη τιμή αναφοράς. Αυτό δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στους εξαγωγείς να ακολουθούν τις αγορές, ενώ φόροι και δικαιώματα παραμένουν συνδεδεμένα με τις τιμές-δείκτες.
Η Μαρία Μπερτζελέτου σχολιάζει:
«Η κίνηση αυτή βοηθά την ανταγωνιστικότητα του ινδονησιακού άνθρακα έναντι των αυστραλιανών και ρωσικών φορτίων».
Νέες εμπορικές συμμαχίες
Στις 23 Σεπτεμβρίου, θα υπογραφεί στο Μπαλί η Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης ΕΕ–Ινδονησίας (CEPA). Παράλληλα, στοιχεία δείχνουν διαφοροποίηση πέρα από τις μεγάλες αγορές Κίνας και Ινδίας.
Η κα Μπερτζελέτου εξηγεί:
«Οι Φιλιππίνες παραμένουν σταθερός προορισμός για τον ινδονησιακό άνθρακα, ακόμα κι αν το ενεργειακό τους μείγμα μετακινείται σταδιακά προς LNG».
Ναυλαγορά: Ανάμεικτες τάσεις
Οι διαδρομές Capesize δείχνουν σταθερότητα με τα ναύλα στα $24/τόνο για Βραζιλία–Κίνα και σχεδόν $11/τόνο για Αυστραλία–Κίνα. Ο αριθμός διαθέσιμων πλοίων (ballasters) μειώνεται, κάτι που στηρίζει την αγορά.
Στα Panamax, οι τιμές υποχώρησαν στην Ανατολική Ακτή Ν. Αμερικής (ECSA) και στον Κόλπο των ΗΠΑ προς Άπω Ανατολή, αν και παραμένουν υψηλότερες από τον προηγούμενο μήνα.
Αντίθετα, τα Supramax συνεχίζουν ανοδικά:
-ECSA–Άπω Ανατολή στα $37/τόνο (+10% σε μήνα)
-USG–Άπω Ανατολή στα $47/τόνο (+8% σε μήνα)
Αυξομειώσεις ανά κατηγορία
-Capesize: Μείωση στη Νότια Αμερική, άνοδος στον Ειρηνικό.
-Supramax: Υπερπροσφορά στον Ειρηνικό (Αυστραλασία +20%, Ινδικός +39%).
-Handysize: Ανοδική τάση τόσο στον Ειρηνικό όσο και στον Ατλαντικό.
Παρά τα αρχικά προβλήματα του 2025, η Ινδονησία επανακάμπτει, με τις πολιτικές αλλαγές και τις εμπορικές συμφωνίες να στηρίζουν τις εξαγωγές άνθρακα. Στη ναυτιλία, το σκηνικό είναι πιο σύνθετο, με διαφορετική δυναμική ανά μέγεθος πλοίου και διαδρομή.
Η κα Μπερτζελέτου συνοψίζει: «Το β’ μισό του έτους φαίνεται να δίνει μια πιο σταθερή εικόνα, με τον άνθρακα να παραμένει καθοριστικός για τη ναυτιλιακή αγορά».
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.