search icon

Ναυτιλία

Αναταράξεις στη Ναυτιλία: Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η τροπική καταιγίδα στην Κίνα και η διώρυγα του Παναμά

Νέοι φόβοι για τους εφοπλιστές με δεξαμενόπλοια από τις πολεμικές συγκρούσεις Ρωσίας - Ουκρανίας

Κλυδωνισμοί και για τα φορτηγά πλοία λόγω της τροπικής καταιγίδας Ντοκσούρι που έπληξε την Κίνα αλλά και της μείωσης του αριθμού διερχόμενων πλοίων από τη διώρυγα του Παναμά.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται και δεν υπάρχει τίποτα στον ορίζοντα που να αφήνει ελπίδες για αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή. Οι ειδήσεις που έρχονται καθημερινά, δείχνουν στην πραγματικότητα ότι η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα επιδεινώνεται, καθιστώντας το θαλάσσιο εμπόριο στην περιοχή ακόμη πιο δύσκολο.

Στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας η Ρωσία εξαπέλυσε επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος στο ουκρανικό λιμάνι της ενδοχώρας Ισμαήλ. Το λιμάνι αυτό έχει καταστεί βασικό εξαγωγικό λιμάνι για την Ουκρανία μετά την κατάρρευση της πρωτοβουλίας για το σιτάρι της Μαύρης Θάλασσας. Οι λιμενικές υποδομές και τα σιλό σιτηρών υπέστησαν σοβαρές ζημιές, τη στιγμή που οι μεταφορές σιτηρών μέσω του Δούναβη είχαν επεκταθεί ραγδαία από την έναρξη του πολέμου ως εναλλακτική οδός εξαγωγής.

«Πολλά πλοία διστάζουν τώρα να χρησιμοποιήσουν το εν λόγω λιμάνι και να συμμετάσχουν στο θαλάσσιο εμπόριο σιτηρών, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση της προσφοράς πλοίων και σε απροσδόκητη αύξηση των ναύλων. Η ρωσική επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στον Δούναβη δεν επηρέασε μόνο τις λιμενικές υποδομές και τα σιλό σιτηρών, αλλά κατέστρεψε επίσης ένα κέντρο ναυτικών που διαχειριζόταν παλαιότερα η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές Seafarers’ Trust» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτιοκού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Το κέντρο φιλοξενούσε οικογένειες που έμειναν άστεγες από τους βομβαρδισμούς σε άλλα μέρη της χώρας, δίνοντας άλλο ένα χτύπημα στους Ουκρανούς ναυτικούς. Μετά τη ρωσική επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη επιτέθηκαν σε πλοία του ρωσικού πολεμικού ναυτικού στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, δημιουργώντας μεγαλύτερη καταστροφή στο ήδη «κατεστραμμένο» θαλάσσιο εμπόριο της Μαύρης Θάλασσας.

Το λιμάνι ήταν γεμάτο δεξαμενόπλοια που περίμεναν να φορτώσουν αργό πετρέλαιο, καθώς στο λιμάνι βρίσκεται τερματικός σταθμός φόρτωσης του αγωγού 1.500 χιλιομέτρων που μεταφέρει αργό πετρέλαιο από το Καζακστάν, ένας αγωγός που δεν υπόκειται στις δυτικές κυρώσεις. Η επίθεση αυτή μπορεί να δημιουργήσει περαιτέρω διαταραχές στο εμπόριο αργού πετρελαίου, καθώς το Νοβοροσίσκ δεν είναι μόνο βασικός κόμβος για τις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας, αλλά και βασικό λιμάνι για τις εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν, το οποίο μεταφέρεται ελεύθερα χωρίς περιοριστικούς όρους από τον Πόλεμο.

Περισσότερο από το 90% του πετρελαίου του Καζακστάν φτάνει στις εξαγωγικές αγορές μέσω της κοινοπραξίας αγωγών της Κασπίας (CPC), αποτελώντας σημαντική πηγή εσόδων για το Καζακστάν και κατευθύνεται κυρίως προς την Ελλάδα, τη Γερμανία, την Κίνα, τη Γαλλία και Νότια Κορέα» και προσθέτουν:

«Αυτή η επίθεση σε λιμάνι εξαγωγής πετρελαίου είναι πιθανό να προκαλέσει ανησυχία στις ΗΠΑ και σε άλλες δυτικές πρωτεύουσες, καθώς η πρόθεσή τους να θέσουν το ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο ήταν να διατηρήσουν το ρωσικό πετρέλαιο στην αγορά για να σταματήσουν την άνοδο των παγκόσμιων τιμών και να βλάψουν την παγκόσμια οικονομία».

Εν τω μεταξύ, η Κρατική Υδρογραφική Υπηρεσία της Ουκρανίας προειδοποίησε το βράδυ της Παρασκευής ότι τα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας Taman, Anapa, Novorossiysk, Gelendzhik, Tuapse και Sochi θα πρέπει πλέον να θεωρούνται ότι υπόκεινται σε «στρατιωτική απειλή», προσθέτοντας περισσότερη αβεβαιότητα τόσο στους ναυλωτές όσο και στους πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

«Αυτή η περαιτέρω διαταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου στη Μαύρη Θάλασσα θα θέσει σε κίνδυνο τον εφοδιασμό των αγορών με ρωσικό και καζακικό πετρέλαιο και θα πλήξει την ήδη αδύναμη παγκόσμια οικονομία» επισημαίνουν οι αναλυτές.

Στο μεταξύ, η πρωτεύουσα της Κίνας, το Πεκίνο, επλήγη από την τροπική καταιγίδα Ντοκσούρι, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τις ισχυρότερες βροχοπτώσεις των τελευταίων 140 ετών.

Αυτές οι καταρρακτώδεις βροχές επηρέασαν τις τιμές του κινεζικού άνθρακα, καθώς πολλές πόλεις και βιομηχανικές περιοχές μείωσαν την κατανάλωση ενέργειας. Επιπλέον, οι καταστροφικές καιρικές συνθήκες ανάγκασαν τα εργοστάσια να σταματήσουν ή να περιορίσουν την παραγωγή, ενώ οι χαμηλότερες θερμοκρασίες μείωσαν την ανάγκη για ηλεκτρική ενέργεια για κλιματισμό.

«Ως αποτέλεσμα, μπορεί να δούμε μια πτώση στις εισαγωγές άνθρακα της Κίνας» σχολιάζουν οι αναλυτές:
«Τον Ιούνιο του 2023 η Κίνα υπερδιπλασίασε τις θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα κοκκοποίησης και ατμοκάρβουνου σε περίπου έξι χιλιάδες τόνους και 27 χιλιάδες τόνους αντίστοιχα σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Επιπλέον, η εφαρμογή του μέτρου της Διώρυγας του Παναμά για τη μείωση της ημερήσιας χωρητικότητας διέλευσης σε 32 ποντοπόρα πλοία κατά μέσο όρο την ημέρα, περίπου 8 πλοία την ημέρα λιγότερα από την κορυφαία απόδοση της Διώρυγας, μπορεί επίσης να αποτελέσει πονοκέφαλο για την αγορά άνθρακα. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς άνθρακα, τα πλοία άνθρακα εκτρέπουν τη συνήθη διαδρομή τους μακριά από τη διώρυγα του Παναμά ως αποτέλεσμα των αυξανόμενων καθυστερήσεων στην κυκλοφορία των πλοίων».

Περνώντας στην αγορά πετρελαίου, η ηγέτιδα του ομίλου Σαουδική Αραβία παρέτεινε τη μείωση της παραγωγής με στόχο τη σταθεροποίηση των παγκόσμιων αγορών πετρελαίου, καθώς ο ΟΠΕΚ+ παρέμεινε στην πορεία του.

«Η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει να μειώνει μονομερώς την παραγωγή πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τον Σεπτέμβριο και ενδεχομένως περαιτέρω στη συνέχεια, προκειμένου να στηρίξει την εύθραυστη αγορά. Οι τιμές του αργού WTI έκλεισαν την εβδομάδα γύρω στα 82 δολάρια/βαρέλι, καταγράφοντας κέρδη 6 συνεχόμενων εβδομάδων και ευρισκόμενες στο υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Απριλίου 2023, παρά το γεγονός ότι η αβεβαιότητα σχετικά με την οικονομική ανάκαμψη της Κίνας θολώνει τις προοπτικές της ζήτησης» αναφέρουν οι αναλυτές.

Διαβάστε ακόμη

JP Morgan: Tι σηματοδοτεί η έκτακτη φορολογία στα «υπερκέρδη» των τραπεζών στην Ιταλία

Οικογένεια Φιλίππου: Τετραπλασίασαν τα κέρδη της ΦΑΓΕ με ανατιμήσεις στα προϊόντα 13%! (pic)

Σκρέκας για ακρίβεια: Δεν θα αφήσουμε περιθώριο για αισχροκέρδεια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version