Σημαντικές μεταβολές στον τρόπο με τον οποίο η ναυλαγορά αποτιμά τα παλαιότερα πλοία ξηρού φορτίου αναδεικνύει νέα ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, βασισμένη σε στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας. Παρότι παραδοσιακά οι αποτιμήσεις των πλοίων συμβάδιζαν στενά με την πορεία της spot αγοράς, τα τελευταία χρόνια διαφαίνεται μια σαφής αποσύνδεση: τα πλοία διατηρούν υψηλή αξία ακόμα και όταν οι ημερήσιοι ναύλοι είναι μέτριοι ή χαμηλοί.
Η μελέτη εξετάζει τα μηνιαία στοιχεία της περιόδου Αύγουστος 2015 – Μάιος 2025, εστιάζοντας στον δείκτη Baltic S10TC και στις τιμές 15ετών πλοίων τύπου Supramax. Η στατιστική ανάλυση καταγράφει θετική συσχέτιση 0,65 μεταξύ των spot ναύλων και των αξιών αυτών των πλοίων—επιβεβαιώνοντας ότι οι υψηλότερες αποδόσεις συχνά οδηγούν σε αύξηση αξιών. Ωστόσο, η μη-γραμμική σχέση υποδεικνύει την επίδραση και άλλων παραγόντων όπως το επενδυτικό κλίμα, οι προσδοκίες για το μέλλον, και οι γενικότερες μακροοικονομικές εξελίξεις.
Καθοριστικά ευρήματα της ανάλυσης περιλαμβάνουν:
- Ιστορική πτώση του 2016, όταν τόσο οι ναύλοι όσο και οι αξίες κατέρρευσαν, με Supramaxes να πωλούνται κάτω από $4 εκατ.
- Ανάκαμψη 2017–2018, κατά την οποία τόσο οι ναύλοι όσο και οι αξίες σχεδόν τριπλασιάστηκαν.
- Έκρηξη του 2021–2022, όπου οι ημερήσιοι ναύλοι ξεπέρασαν τα $30.000 και οι 15ετείς Supramaxes άγγιξαν τα $17–18 εκατ.
- Το 2025, παρά τη συγκράτηση των ναύλων κοντά στα $7.000/ημέρα, οι τιμές των ίδιων πλοίων διατηρούνται άνω των $15 εκατ.—πολύ υψηλότερα από τις αντίστοιχες τιμές παλαιότερων ετών με παρόμοιες ναυλαγορές.
Αποκαλύπτει πως οι πλοιοκτήτες πλέον δεν εστιάζουν μόνο στις βραχυπρόθεσμες αποδόσεις, αλλά και σε παράγοντες όπως:
- Αύξηση του κόστους νεότευκτων πλοίων, λόγω πληθωρισμού και τιμών χάλυβα.
- Έλλειψη νέων παραγγελιών και προσφοράς, με αυστηρό έλεγχο του στόλου.
- Κανονιστική αβεβαιότητα, η οποία ενισχύει την αξία των ήδη υπαρχόντων πλοίων.
Το αποτέλεσμα είναι ένας νέος τρόπος αποτίμησης, όπου η “αντικατάσταση” του πλοίου και η μακροπρόθεσμη σπανιότητα υπερτερούν της άμεσης κερδοφορίας.
Όπως επισημαίνει η Xclisv Shipbrokers, η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται όχι μόνο από κυκλικές διακυμάνσεις αλλά και από θεμελιώδη ανατιμολόγηση των παλαιότερων πλοίων ξηρού φορτίου. Οι επενδυτές που αγόρασαν σε περιόδους ύφεσης έχουν αποκομίσει σημαντικά κέρδη, ενώ οι νέοι αγοραστές αντιμετωπίζουν μια αγορά όπου η αισιοδοξία και η λογική του κόστους αντικατάστασης διατηρούν τις αξίες σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Ωστόσο, η έκθεση προειδοποιεί: όπως κάθε αγορά, έτσι και η ναυτιλία παραμένει ευάλωτη σε μεταστροφή κλίματος ή προσδοκιών. Για την ώρα, πάντως, η νέα «κανονικότητα» φαίνεται να εδραιώνεται, με διαρθρωτικές συνθήκες που υποστηρίζουν τη διατήρηση υψηλών αξιών στον κλάδο.
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Άδεια εγκατάστασης για τον υβριδικό σταθμό στην Αστυπάλαια (pics)
Πανστρατιά ξενοδόχων σε όλη την Ευρώπη -και των Ελλήνων- κατά της Booking.com
Γιατί το deal Alpha Bank–UniCredit φέρνει νέα εποχή για τις ελληνικές τράπεζες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα