Σε μια βραδιά υψηλού κύρους, αφιερωμένη στη ναυτιλία και τους ανθρώπους της, ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, κ. Ανδρέας Χατζηγιάννης, απηύθυνε ομιλία με έντονο πολιτικό και οικονομικό περιεχόμενο, στο επίσημο δείπνο του Προεδρικού Μεγάρου στο πλαίσιο του Cyprus Conference 2025.
Με λόγο αιχμηρό και βαθιά ιστορικό, ο κ. Χατζηγιάννης μίλησε για το «θαύμα της ναυτιλίας» που διαμόρφωσε τη σύγχρονη παγκόσμια οικονομία, κατέδειξε τους κινδύνους από την υπερσυγκέντρωση της ναυπηγικής στη Κίνα και κάλεσε την Ευρώπη να ξαναχτίσει τη βιομηχανική της βάση, πριν να είναι αργά.
«Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο· δεν μπορεί να χάσει την Ειρήνη», τόνισε χαρακτηριστικά, κλείνοντας την ομιλία του με ένα κάλεσμα για στρατηγική συνείδηση, συνεργασία και αυτάρκεια.
Στο Προεδρικό Μέγαρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, πραγματοποιήθηκε το ετήσιο δείπνο του Cyprus Conference 2025, που φέτος αποτέλεσε το αποκορύφωμα μιας διεθνούς διοργάνωσης με παγκόσμια απήχηση.
Η παρουσία κορυφαίων προσωπικοτήτων της ναυτιλίας, της πολιτικής και της οικονομίας, Ελλήνων, Κυπρίων και ξένων ηγετών, ανέδειξε το κύρος της κυπριακής ναυτιλίας ως πυλώνα σταθερότητας και ανάπτυξης.
«Η παρουσία σας είναι τιμή και μήνυμα δύναμης που αναβαθμίζει το συνέδριό μας σε γεγονός ευρύτερης σημασίας», υπογράμμισε ο κ. Χατζηγιάννης στην έναρξη της ομιλίας του, επισημαίνοντας πως η Κύπρος, ως ναυτιλιακό κέντρο διεθνούς εμβέλειας, μπορεί να διαδραματίσει ρόλο καταλύτη στην επανατοποθέτηση της Ευρώπης στη ναυτιλιακή και βιομηχανική σκακιέρα.
Ανατρέχοντας στις απαρχές του σύγχρονου οικονομικού συστήματος, ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών παρουσίασε τη ναυτιλία ως «τον αόρατο σκελετό της παγκόσμιας οικονομίας».
Όπως είπε, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η ελεύθερη αγορά και ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών δημιούργησαν μια πρωτόγνωρη δυναμική:
«Χίλιες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, μέσα από τον σκληρό ανταγωνισμό, διαμόρφωσαν αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν ‘σχεδόν τέλειο ανταγωνισμό’. Έριξαν κατακόρυφα το κόστος μεταφοράς, έσπασαν το φράγμα της απόστασης, κατάργησαν τα σύνορα και άνοιξαν τον δρόμο της εμπορικής ολοκλήρωσης.»
Η ναυτιλία, είπε, έκανε την οικονομία παγκόσμια, επιτάχυνε την εξειδίκευση και απελευθέρωσε το συγκριτικό πλεονέκτημα των εθνών — όπως είχε προβλέψει ήδη από τον 19ο αιώνα ο Ricardo.
Ο κ. Χατζηγιάννης προχώρησε σε μια βαθιά ιστορική ανάλυση, επισημαίνοντας ότι η μεγάλη νίκη της Δύσης κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου «δεν αξιοποιήθηκε».
Αντί να ενσωματωθεί η Ρωσία στο δυτικό οικονομικό σύστημα, εγκαταλείφθηκε στην απομόνωση και επέστρεψε σε αυταρχικές δομές εξουσίας.
Την ίδια στιγμή, είπε, η Κίνα ακολούθησε έναν διαφορετικό δρόμο:
«Η Δύση, συνεπαρμένη από την υπεροψία της νίκης της επί της Σοβιετικής Ένωσης, άνοιξε τις αγορές της χωρίς να περιμένει την κοινωνική και οικονομική ωρίμανση της Κίνας.
Δεν υπολόγισε ότι η ναυτιλία, που της χάρισε τη νίκη, θα γινόταν το όχημα της κινεζικής ανόδου.»
Ο πρόεδρος εξήγησε πως το δίπολο «φθηνή εργασία – φθηνή μεταφορά» επέτρεψε στη Κίνα όχι μόνο να εξάγει προϊόντα, αλλά να προσελκύσει τη βιομηχανική παραγωγή της ίδιας της Δύσης.
Σε μόλις 25 χρόνια, η Κίνα έχει αποκτήσει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο και πάνω από το 70% της παγκόσμιας ναυπηγικής παραγωγής.
«Αυτό δεν είναι απλώς οικονομία – είναι γεωστρατηγική», υπογράμμισε ο κ. Χατζηγιάννης:
«Όποιος ελέγχει τα ναυπηγεία, ελέγχει τα πλοία· όποιος ελέγχει τα πλοία, ελέγχει το εμπόριο· κι όποιος ελέγχει το εμπόριο, ασκεί ισχύ – χωρίς να χρειάζεται να πολεμήσει.»
Παραπέμποντας στον Σουν Τσου, τόνισε πως η «ύψιστη τέχνη της ισχύος είναι να επιβάλλεις τη θέλησή σου χωρίς μάχη» — μια φράση που, όπως είπε, αποτυπώνει απόλυτα τη σύγχρονη κινεζική στρατηγική.

Η Ευρώπη εγκλωβισμένη στις αυταπάτες της
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών προειδοποίησε ότι η Ευρώπη επαναπαύεται σε μια εύθραυστη οικονομική πραγματικότητα, βασισμένη σε δανεισμό, φθηνές εισαγωγές και υπηρεσίες.
Αντί να ενισχύσει τη βιομηχανική της βάση, εγκλωβίζεται —όπως είπε— «σε υπερβολές απανθρακοποίησης της ναυτιλίας» που τελικά αποδυναμώνουν την ίδια της την ανταγωνιστικότητα.
«Για ένα σχεδόν μηδενικό περιβαλλοντικό όφελος, επιβάλλονται δισεκατομμύρια σε φόρους που πλήττουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες χαμηλής συγκέντρωσης.
Εκεί όπου η Κίνα εμφανίζεται ως ένα κράτος – μία βιομηχανία – μία ναυτιλία.»
Η ανάγκη νέας στρατηγικής
Ο κ. Χατζηγιάννης υπενθύμισε ότι η Κύπρος και οι ευρωπαϊκοί πλοιοκτήτες αντέδρασαν εγκαίρως στη λογική των άδικων επιβαρύνσεων, πρωτοστατώντας στη θέσπιση του «οικονομικού διαχειριστή του πλοίου» και στη μετακύλιση των τελών σε αυτόν, ως μια ανάσα συνέπειας και ρεαλισμού.
Ωστόσο, επισήμανε ότι το νέο πλαίσιο “Net-Zero Framework” (NZF), που προωθείται σήμερα από Ε.Ε. και Κίνα, κινδυνεύει να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα:
«Δεν μειώνει ρύπους· απλώς φορολογεί.
Δεν θεραπεύει το πρόβλημα· το μεταθέτει, διαλύοντας τον ευρωπαϊκό στόλο και ενισχύοντας τη ναυπηγική υπεροχή της Κίνας.»
Με ιδιαίτερη έμφαση, ο κ. Χατζηγιάννης αναφέρθηκε στην επικείμενη Προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαρακτηρίζοντάς την ως ιστορική ευκαιρία να επανέλθει η ναυτιλία και η ανταγωνιστικότητα στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής ατζέντας.«Η Κύπρος έχει αποδείξει ότι όταν μιλά για τη ναυτιλία, η Ευρώπη δεν μπορεί να την αγνοεί.
Σήμερα δεν είμαστε μόνοι — οι φωνές ανησυχίας πληθαίνουν, διεθνώς.»
Αναφερόμενος στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημείωσε ότι ήδη προχωρούν σε πολιτικές αναβίωσης της βιομηχανίας και προστασίας της παραγωγής, ωστόσο προειδοποίησε πως ο ανταγωνισμός παραμένει άνισος.
Διεθνές Δίκτυο Ναυπηγείων
Ο πρόεδρος παρουσίασε με σαφήνεια τη στρατηγική του οραματισμού του: τη δημιουργία ενός Δικτύου Ναυπηγείων σε χώρες της ελεύθερης αγοράς, με καινοτομία, τεχνολογία αιχμής, ανταγωνιστικό κόστος και πολιτική στήριξη από ΗΠΑ, Ε.Ε., Ιαπωνία, Κορέα και άλλες δημοκρατικές χώρες.
«Χωρίς παραγωγή, δεν υπάρχει κυριαρχία»
Χωρίς αυτάρκεια, δεν υπάρχει στρατηγική. Όχι φόροι στη ναυτιλία — αλλά συλλογική, αποτελεσματική, βιώσιμη λύση.»
Μόνο έτσι, όπως είπε, μπορεί η Δύση να αποτρέψει τον κίνδυνο να «παραδώσει τα κλειδιά της ναυτιλίας» και να καταλήξει απλώς «πάροχος υπηρεσιών».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Ανδρέας Χατζηγιάννης έκλεισε με δύο ιστορικές αναφορές που αποτύπωσαν το πνεύμα της βραδιάς:
«Ο Μοντεσκιέ είπε: ‘Το εμπόριο είναι η φυσική θεραπεία της προκατάληψης και η βάση της ειρήνης’.
Και ο Τσόρτσιλ πρόσθεσε: ‘Η ανοιχτή θάλασσα είναι το σύμβολο της ελευθερίας. Όποιος κρατά τον έλεγχο των θαλασσών, κρατά το κλειδί της Ιστορίας’.»
Και κατέληξε με τη φράση που χειροκροτήθηκε θερμά από το ακροατήριο: «Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο. Δεν μπορεί να χάσει την ειρήνη. Έχει ακόμη τη δύναμη. Έχει ακόμη τη ναυτιλία.»
Το δείπνο στο Προεδρικό Μέγαρο δεν ήταν απλώς μια τυπική εκδήλωση του Cyprus Shipping Conference 2025, αλλά μια δήλωση ναυτιλιακής και πολιτικής αυτοπεποίθησης.
Η Κύπρος, μέσα από τη φωνή του Ανδρέα Χατζηγιάννη, ανέδειξε για ακόμη μια φορά τον ρόλο της ως στρατηγικού συνομιλητή της Ευρώπης και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Ένα μήνυμα προς όλους:ότι η ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας κλάδος — είναι το θεμέλιο της ελευθερίας, της οικονομικής προόδου και της ειρήνης.
Διαβάστε ακόμη
Τίτλοι τέλους για το ΣΔΟΕ μετά από 27 χρόνια
Περνούν τα ακίνητα στα παιδιά πριν ανέβουν κι άλλο οι τιμές
4 design πολυκατοικίες εντυπωσιακής ομορφιάς στην Αθηναϊκή Ριβιέρα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.