Εδώ και έξι μήνες, ο Ντέιβιντ Χόουμντεν, επικεφαλής του διεθνούς ασφαλιστικού κολοσσού Howden Group, επιχειρούσε να εξουδετερώσει μια περιβαλλοντική «ωρολογιακή βόμβα». Περίεργη δουλειά για έναν επικεφαλής ασφαλιστικής εταιρείας.

Το FSO Safer είναι ένα σάπιο πετρελαιοφόρο που παρέμενε αγκυροβολημένο ανοικτά των ακτών της Υεμένης, φορτωμένο με το ισοδύναμο ενός εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου και τοξικά αέρια, γράφουν οι Times.

Εδώ και πέντε χρόνια, το θανατηφόρο μείγμα που περιείχε το FSO Safer μπορούσε να εκραγεί ανά πάσα στιγμή, με κίνδυνο να παραλύσει το θαλάσσιο εμπόριο, να προκαλέσει περιβαλλοντική καταστροφή και να επιτείνει την ανθρωπιστική κρίση στην εμπόλεμη Υεμένη.

Tον Μάρτιο τα Ηνωμένα Έθνη αγόρασαν το δεξαμενόπλοιο από την κρατική εταιρεία της Υεμένης και έθεταν σε εφαρμογή σχέδια για το πώς να μεταγγίσουν το επικίνδυνο περιεχόμενο σε ένα δεύτερο πλοίο, το Nautica, και να ρυμουλκήσουν το γερασμένο Safer για παλιοσίδερα. Όλα τα κομμάτια του παζλ έμπαιναν στη θέση τους, αλλά ένα πρόβλημα παρέμενε: η ασφάλιση.

Κανένας ασφαλιστικός μεσίτης δεν ήταν προετοιμασμένος να αναλάβει ένα τόσο επισφαλές έργο χωρίς ασφάλιση – οι οικονομικές υποχρεώσεις θα ήταν απλά πολύ μεγάλες.

Η παροχή ασφάλισης για μία τόσο επικίνδυνη και περίπλοκη επιχείρηση σε εμπόλεμη ζώνη ήταν άνευ προηγουμένου.

Σχεδόν 4.000 μίλια από το Safer, στα γραφεία της Howden στο City του Λονδίνου, μετά από μήνες επίπονης δουλειάς, ο CEO της εκτιμά ότι η ασφαλιστική του εταιρεία μπορούσε πλέον να τα καταφέρει. «Ένιωσα αποφασισμένος ότι πρέπει να πετύχουμε. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν μια ανεξέλεγκτη καταστροφή για τον κόσμο», δήλωσε ο Howden.

Την περασμένη εβδομάδα, υπήρξε μια σημαντική πρόοδος: μετά από μία μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων για να τους πείσει να συμμετάσχουν, ο Howden συγκέντρωσε ένα δίκτυο περισσότερων από δώδεκα ασφαλιστών για να προσφέρουν την απαραίτητη ασφάλιση για την έναρξη του έργου.

Από το 1987 το Safer παρέμενε να επιπλέει ανοικτά των ακτών της Υεμένης και της Σαουδικής Αραβίας, έχοντας αποθηκευμένο πετρέλαιο της Υεμένης για εξαγωγή.

Όμως το 2014 το τάνκερ έπεσε στα χέρια των ανταρτών Χούτι που πολεμούσαν στον εμφύλιο της Υεμένης, οι οποίοι εμπόδισαν τις ζωτικής σημασίας εργασίες συντήρησης του 47χρονου γερασμένου πλοίου.

Ο Howden δήλωσε: «Αυτό που κάνουμε εδώ είναι πρωτοφανές ως προς την πολυπλοκότητά του. Είμαι στο χώρο της ασφάλισης εδώ και 43 χρόνια και αναμφίβολα πρόκειται για ένα από τα πιο περίπλοκα ρίσκα που έχω δει να αναλαμβάνονται».

Τα τελευταία επτά χρόνια, το χαλύβδινο κύτος του Safer έχει διαβρωθεί σε επικίνδυνο βαθμό, γεγονός που θα μπορούσε να βυθίσει το πλοίο και να πλημμυρίσει τα νερά του με πετρέλαιο, προκαλώντας περιβαλλοντική ζημιά αξίας 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων και κλείνοντας τις ναυτιλιακές οδούς από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Το 2017, όταν η γεννήτρια του πλοίου σταμάτησε να λειτουργεί, αδρανή αέρια δεν μπορούσαν πλέον να διοχετεύονται στους θαλάμους του για να καταστήσουν αβλαβή τα τοξικά, εξαιρετικά εύφλεκτα αέρια που εκπέμπονται από το αργό πετρέλαιο.

Τεχνικοί εμπειρογνώμονες από την Smit, μια ολλανδική εταιρεία, βρίσκονται ήδη στο Safer. Πολύ άμεσα τις επόμενες ημέρες, θα αντληθεί με αδρανή αέρια πριν συνδεθεί με σωλήνες με το Nautica, ώστε το πετρέλαιο να απορροφηθεί.

Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης θα υπάρξει “πώληση flash” του Nautica στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Υεμένης.

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν δαπανήσει σχεδόν 150 εκατομμύρια δολάρια για την όλη επιχείρηση μέχρι στιγμής, μεγάλο μέρος των οποίων συγκεντρώθηκε από χορηγίες. Ακούγεται ότι η Ηowden έχει παραιτηθεί από την αμοιβή διαμεσολάβησης.

Ο Ατσίν Στάινερ συντονιστής του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη, το οποίο βρίσκεται πίσω από την αποστολή, δήλωσε ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση διάσωσης του πλοίου είναι «μία από τις πιο πολύπλοκες που είχαμε ποτέ να οργανώσουμε… Έχουμε συγκεντρώσει έναν στρατό εμπειρογνωμόνων από όλο τον κόσμο». Ενώ έχουν επίσης προβλεφθεί έκτακτα μέτρα σε περίπτωση που οτιδήποτε πάει στραβά.

Η δουλειά του Howden ήταν να πείσει τους ασφαλιστές να ασφαλίσουν το πολύπλοκο έργο.

Η εταιρεία συνεργάστηκε με ναυπηγούς, ειδικούς σε θέματα διάσωσης και μηχανικούς, πολλοί από τους οποίους χρησιμοποίησαν δύτες βαθέων υδάτων για να φωτογραφήσουν το σκουριασμένο σκάφος και να αξιολογήσουν τους κινδύνους. Οι ασφαλιστικές θα δεσμευτούν μόνο αν θεωρήσουν ότι οι κίνδυνοι έχουν εντοπιστεί αποτελεσματικά και αποτιμηθεί στο ασφάλιστρο.

Συνολικά, 100 ασφαλιστές συμμετείχαν στην αξιολόγηση των κινδύνων, ενώ 13 από αυτούς συμφώνησαν να καλύψουν ορισμένες πτυχές της αποστολής. Η τεχνική του διαχωρισμού επέτρεψε στους ασφαλιστές να επιλέξουν να καλύψουν εννέα διαφορετικούς κινδύνους, που απαρτίζουν το ασφαλιστήριο, οι οποίοι περιλάμβαναν ζημιές στο φορτίο, το πλοίο και ζημιές λόγω του πολέμου.

Ο Howden δήλωσε ότι κομβικό στοιχείο κάθε ασφαλιστικού σχεδίου ήταν η ισχυρή αγορά του Λονδίνου, η οποία περιλαμβάνει εκατοντάδες ασφαλιστικά συνδικάτα. «Νομίζω ότι εάν δεν υπήρχε η δύναμη της αγοράς του Λονδίνου, αυτό θα ήταν ένα ρίσκο αναντικατάστατο», ανέφερε.

Ο Τζον Νιλ, chief executive της Lloyd’s του Λονδίνου, όπου οι της  Howden κανόνισαν την κάλυψη, δήλωσε ότι η αγορά είχε μάθει πολλά σχετικά με τα μέτρα της άρσης κινδύνου της ναυτιλίας από την εμπειρία της μεταφοράς σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα στον πόλεμο της Ουκρανίας. «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπεις τη γνώση και την εξειδίκευση που έχει η Lloyd’s στην αγορά να χρησιμοποιείται για να προστατεύσει ό,τι είναι πιο σημαντικό – σε αυτήν την περίπτωση το φυσικό μας περιβάλλον και τις οικονομικές δραστηριότητες, στα οποία ο κόσμος μας βασίζεται», όπως δήλωσε ο ίδιος.

Η Fidelis MGU καλύπτει περίπου το 20% της αποστολής. Θεωρείται ότι συνεργάζεται στην καθοδήγηση του πρότζεκτ με την AXA XL. O Ρίτσαρντ Μπρίντλ πρόεδρος της Fidelis MGU, δήλωσε ότι η μη ανάληψη δράσης θα οδηγούσε σε «Αρμαγεδδώνα».

«Φυσικά υπάρχουν κίνδυνοι, αλλά πιστεύουμε ότι είναι καλά διαχειριζόμενοι κίνδυνοι», δήλωσε. «Θεός φυλάξοι αν το πλοίο διαλυθεί. Η καταστροφή θα πλήξει κοινότητες που είναι εντελώς ανασφάλιστες και θα προκαλέσει ολική καταστροφή στις ζωές τους».

Διαβάστε ακόμη

Πώς o βρετανικός κολοσσός της BP τα βρήκε σκούρα στην Κοζάνη σε επένδυση 160 εκατ. ευρώ