Ναυτιλία

Μπρα ντε φερ τραπεζών και funds για την χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Έμπειρα ναυτιλιακά funds μπορούν να παρέχουν δάνεια σταθερού επιτοκίου σε δολάρια ή ευρώ με κόστος 6%-7% και με δανειακή κάλυψη του 70%-75% της αξίας των assets

Απόρροια του έντονο ανταγωνισμού μεταξύ τραπεζών και funds που επενδύουν στη ναυτιλία ολοένα και περισσότερο είναι η αύξηση της ναυτιλιακής  χρηματοδότησης κατά 5,6% το 2021,  στα 52,580 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 49,7 το 2020, όπως ανέφερε το newmoney την περασμένη Πέμπτη σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σταμάτησε η συνεχής μείωση του χαρτοφυλακίου των ευρωπαϊκών τραπεζών και μάλιστα υπήρξε μία αντιστροφή. Το χαρτοφυλάκιό τους αντιπροσωπεύει το 74,33% της συνολικής χρηματοδότησης της ελληνόκτητης ναυτιλίας έναντι 73,84% το 2020.

Η χρηματοδότηση για ναυπηγικά προγράμματα αυξήθηκε κατά 12,92% παρά τη μείωση των ελληνικών παραγγελιών.

Οι λόγοι της ανάκαμψης της ναυτιλιακής χρηματοδότησης της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι κυρίως η σταδιακά η οικονομική ανάκαμψη μετά την υποχώρηση της πανδημίας, η βελτίωση του διεθνούς εμπορίου και η θετική προοπτική που διαφαινόταν το 2021 για την παγκόσμια οικονομία.

Λόγω των ικανοποιητικών αποδόσεων των ναυλαγορών εξαιρουμένων των δεξαμενόπλοιων, οι τράπεζες επικεντρώθηκαν στη χρηματοδότηση αγοράς ή ναυπήγησης πλοίων ως μία δυνητικά κερδοφόρα επένδυση.

Το 2021 καμία τράπεζα δεν πούλησε το ναυτιλιακό της χαρτοφυλάκιο για να αποσυρθεί από τη βιομηχανία. Ακόμα και τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ανέκοψαν την αποεπένδυση. Καταλυτικό ρόλο διαδραματίζει ο ανταγωνισμός με τα funds στο πλαίσιο του οποίου γίνεται αγώνας για να προσελκύσουν μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, ο οποίος σύμφωνα με την Petrofin λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Έμπειρα ναυτιλιακά funds μπορούν να παρέχουν δάνεια σταθερού επιτοκίου σε δολάρια ή ευρώ με κόστος 6%-7% και με δανειακή κάλυψη του 70%-75% της αξίας των assets.

Τα περιθώρια δανείων πέφτουν κάτω από το 2% ενώ καλύπτουν το 60%-65% για την αγορά ενός σύγχρονου second hand πλοίου ή την ναυπήγηση.

Επίσης αναμένεται ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των κοινοπρακτικών δανείων καθώς τα νεότευκτα πλοία αναμένεται να κοστίζουν περισσότερα κεφάλαια λόγω του πληθωρισμού.

Όσον αφορά τις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης το leasing έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, από τα 47 δισεκατομμύρια το 2017 στα 77 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021.

Διαβάστε ακόμη:

Eurogroup: «Θετική» 14η αξιολόγηση και μεγαλύτερη δημοσιονομική ελευθερία για την Ελλάδα

Πλειστηριασμοί: Έρχονται δύο ηχηρά σφυριά των 40 εκατ. ευρώ

Το σκέφτεται (ακόμα) ο πρωθυπουργός, η νέα ξένη επένδυση που έρχεται, το ραντεβού Κόκκαλη με Σταθόπουλο και το νέο φέσι της Frigoglass