Στην επέτειο των 90 χρόνων από την ίδρυση της, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας (G.S.C.C.), με έδρα το Λονδίνο, παραμένει σταθερός πυλώνας θεσμικής παρέμβασης και στρατηγικής στήριξης της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.

Στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης του 2025, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Χαράλαμπος Φαφαλιός, συνδύασε ιστορική ανασκόπηση, κριτική αποτίμηση του διεθνούς περιβάλλοντος και σαφείς προτάσεις για τη διατήρηση της ηγετικής θέσης του ελληνικού στόλου.

Με γνώση, ρεαλισμό και αίσθηση ευθύνης, ο κ. Φαφαλιός ανέδειξε τα επιτεύγματα της ναυτιλίας, καυτηρίασε τις αδυναμίες των θεσμικών πλαισίων, προειδοποίησε για τους κινδύνους από άστοχες πολιτικές, και πρόβαλε με σαφήνεια τη σημασία της ανθρώπινης διάστασης: από τους Έλληνες ναυτικούς μέχρι τη νέα γενιά αξιωματικών που καλούνται να αναλάβουν τα ηνία της ναυτιλιακής κληρονομιάς.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του προέδρου της G.S.C.C., με όλες τις κρίσιμες επισημάνσεις και στρατηγικές θέσεις για το μέλλον της ναυτιλίας σε ένα όλο και πιο ασταθές διεθνές περιβάλλον.

Η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Cooperation Committee) ιδρύθηκε το 1935 στο Λονδίνο, την τότε ναυτιλιακή πρωτεύουσα του κόσμου, με αρχικό σκοπό τη σταθεροποίηση των ναύλων ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης. Αρχικά με την επωνυμία Greek Shipping Stabilization Committee (G.S.S.C.), η Επιτροπή εξελίχθηκε σε στρατηγικό πυλώνα της παγκόσμιας ελληνικής ναυτιλίας.

Κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η G.S.C.C. λειτούργησε ως ο κύριος σύνδεσμος μεταξύ της ελληνικής και της βρετανικής κυβέρνησης, συντονίζοντας την προσφορά των ελληνικών πλοίων στον συμμαχικό στόλο – συμβολή που έκρινε σε μεγάλο βαθμό την επιβίωση της Βρετανίας και των Συμμάχων.

Μετά τον πόλεμο, η G.S.C.C. ανέλαβε το ρόλο της θεσμικής γέφυρας ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και τη διασπορά της ελληνικής ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας, αναπτύσσοντας ισχυρούς δεσμούς με τα μεγάλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα: Lloyd’s Register, Baltic Exchange, P&I Clubs, IMO, ICS, Intertanko, Intercargo και άλλους.

90 Χρόνια

Ο Χαράλαμπος Φαφαλιός τόνισε ότι η ναυτιλία έχει επιδείξει μοναδική ανθεκτικότητα και ικανότητα μετασχηματισμού. Από τα μικρού μεγέθους ξηρού φορτίου πλοία 4.000-8.000 DWT με 40μελή πληρώματα της δεκαετίας του 1930, φτάσαμε στα σημερινά Capesize 200.000 DWT με 20 άτομα πλήρωμα, ενώ τα “μεγάλα πλοία” των 10.000 DWT έγιναν VLCC των 400.000 DWT.

Η ανάπτυξη νέων τύπων πλοίων (OBOs, Container ships, LNG, LPG, Ro-Ro, Car carriers) ενίσχυσε τη διαφοροποίηση, απαιτώντας υψηλό τεχνικό επίπεδο από εφοπλιστές και ναυπηγεία. Ενδεικτικά, η κατανάλωση καυσίμου ανά τόνο φορτίου έχει μειωθεί έως και 40% τα τελευταία 25 χρόνια, καθιστώντας την ποντοπόρο ναυτιλία το πιο αποδοτικό μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων παγκοσμίως – επίτευγμα που έγινε χωρίς κανονιστική επιβολή, αλλά μέσω επιχειρηματικής λογικής και τεχνολογικής καινοτομίας.

Ηγεσία της Ελληνικής Ναυτιλίας

Ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει να κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως, με περισσότερους από 5.500 ενεργούς πλοιοκτήτες και περίπου 21% του παγκόσμιου τονάζ, ενώ εκπροσωπεί το 60% της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής χωρητικότητας.

Η Ελλάδα διακρίνεται κυρίως στον tramp shipping τομέα, απαιτώντας στόλο υψηλής αποδοτικότητας, ταχύτητας προσαρμογής και κανονιστικής συμμόρφωσης. Παρά τις πωλήσεις παλαιότερων πλοίων, η συνεχής παραγγελία σύγχρονων newbuildings και η στρατηγική αγορά second-hand πλοίων οδηγούν σε νεότερο, “πράσινο” στόλο.

Ο κ. Φαφαλιός έθεσε στο επίκεντρο το ζήτημα της απανθρακοποίησης, σημειώνοντας ότι η φορολόγηση της ναυτιλίας χωρίς ταυτόχρονη διαθεσιμότητα καυσίμων μηδενικού άνθρακα δεν οδηγεί στην πράσινη μετάβαση. Η G.S.C.C. ζητά από τον IMO να δώσει κίνητρα στους ενεργειακούς παρόχους και να υιοθετήσει πραγματιστική προσέγγιση, αντί να παρασύρεται από πολιτικά κριτήρια.

Ειδικά για καύσιμα όπως η αμμωνία, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για την ασφάλεια πληρωμάτων και λιμενικού προσωπικού, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη εξισορροπημένης περιβαλλοντικής πολιτικής, βασισμένης στη γνώση και εμπειρία του ναυτιλιακού κλάδου.

Παρά την αδιαμφισβήτητη ισχύ της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η ελληνική σημαία δεν προσελκύει επαρκώς τους πλοιοκτήτες, λόγω της περίπλοκης γραφειοκρατίας, του κόστους και της ανελαστικής εξυπηρέτησης. Ο πρόεδρος της G.S.C.C. απηύθυνε άμεση έκκληση προς το Υπουργείο Ναυτιλίας για πλήρη ψηφιοποίηση, λειτουργική αναδιάρθρωση και πραγματική ενίσχυση της σημαίας.

Ναυτική εκπαίδευση

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη ναυτική εκπαίδευση, με την ανάγκη για:

  • Αύξηση των θέσεων στις ΑΕΝ και ιδιωτικές σχολές
  • Επένδυση σε υποδομές και εξοπλισμό
  • Καλύτερες αμοιβές στους εκπαιδευτικούς
  • Εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών
  • Στελέχωση με υψηλόβαθμα στελέχη του στόλου

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Οι ναυτικοί του σήμερα είναι οι πλοιοκτήτες και διευθυντές του αύριο. Αν δεν επενδύσουμε σε αυτούς, θέτουμε σε κίνδυνο το μέλλον μας».

Όπως επσήμενε ο πρόεδρος του Committee η αγορά των δεξαμενοπλοίων παρουσίασε υψηλές αποδόσεις με διακυμάνσεις, ενώ η αγορά ξηρού φορτίου επηρεάζεται αρνητικά από την υπερπροσφορά χωρητικότητας και την κερδοσκοπική δυναμική των Freight Futures (FFAs). Η αγορά LNG έχει πέσει κατακόρυφα, οδηγώντας στην απόσυρση των παλαιών steam-powered πλοίων, ενώ οι LPG και car carriers κινούνται ικανοποιητικά αλλά παραμένουν ευάλωτοι στις αμερικανικές εμπορικές πολιτικές.

Κλείνοντας, απέτισε φόρο τιμής στους ναυτικούς: «Το επάγγελμα του ναυτικού είναι από τα πιο απαιτητικά στον κόσμο. Η αφοσίωσή τους αποτελεί το θεμέλιο της ναυτιλιακής μας ισχύος. Χωρίς αυτούς, καμία πρόοδος δεν θα ήταν δυνατή».

Διαβάστε ακόμη:

Θα πληρώνατε 11.500 ευρώ για να αφαιρέσετε μικροπλαστικά από το αίμα σας;

European Energy A/S: Μπαίνει και στο energy storage με δύο projects 120 MW

Πόρτο Χέλι: Πράσινο φως από το ΣτΕ για το 5άστερο resort του Ιρλανδού Κόλσον

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα