Σε καθοδική τροχιά παρέμεινε το πρώτο πεντάμηνο του 2025 η παγκόσμια ναυπηγική δραστηριότητα, με τη σύναψη νέων συμβάσεων κατασκευής πλοίων να καταγράφει νέα πτώση, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research. Παρά την επιβράδυνση των παραγγελιών, οι επενδύσεις των πλοιοκτητών παραμένουν αξιοσημείωτα υψηλές, υπογραμμίζοντας τη στροφή σε πλοία προηγμένης τεχνολογίας και περιβαλλοντικής συμβατότητας.  Η διεθνής ναυτιλιακή αγορά εισέρχεται σε μία νέα εποχή, όπου η ποσοτική μείωση στις παραγγελίες πλοίων συνυπάρχει με ποιοτική αναβάθμιση. Η στροφή στην πράσινη τεχνολογία, οι προσαρμογές στο ενεργειακό αποτύπωμα και η αναζήτηση για μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα αναδεικνύουν τις στρατηγικές αποφάσεις των πλοιοκτητών, ακόμα και εν μέσω γεωπολιτικών αναταράξεων και οικονομικής αβεβαιότητας.

Για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, καταγράφηκαν 515 νέες παραγγελίες πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 35,3 εκατ. dwt και 15,9 εκατ. cgt, σημειώνοντας μείωση 48% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Η τάση αυτή αποδίδεται στην έντονη παγκόσμια αβεβαιότητα, που σχετίζεται με τις γεωπολιτικές εντάσεις, τη ρευστότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ και το διαρκώς εξελισσόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις περιβαλλοντικές εκπομπές.

Ο αντίκτυπος είναι ιδιαίτερα εμφανής στον τομέα των φορτηγών bulk carriers, όπου οι νέες παραγγελίες είναι μειωμένες κατά 71% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας, γεγονός που αποτυπώνει τη συγκρατημένη στάση των πλοιοκτητών έναντι νέων επενδύσεων.

Παρότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν υποχωρήσει από το δεύτερο εξάμηνο του 2024, παραμένουν 29% υψηλότερες από τον μέσο όρο της δεκαετίας. Η πτώση αυτή αποδίδεται στην εξασθενημένη ζήτηση και στη μείωση του κόστους του χάλυβα, όμως η μέση τιμή εξακολουθεί να αντανακλά τις επενδύσεις σε τεχνολογικά προηγμένα και περιβαλλοντικά φιλικά πλοία.

55,2 δισ. δολάρια οι επενδύσεις

Παρά την υποχώρηση των παραγγελιών, το συνολικό κόστος για νέες ναυπηγήσεις ανήλθαν σε 55,2 δισ. δολάρια, μειωμένες κατά 41% ετησίως, αλλά κατά 30% υψηλότερες από τον δεκαετή μέσο όρο. Η Clarksons αποδίδει την αντίφαση αυτή στην αυξημένη τιμή ανά πλοίο, καθώς οι πλοιοκτήτες εστιάζουν σε πλοία υψηλότερου κόστους με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.

Σημαντική μεταβολή εντοπίζεται και στον σχεδιασμό των νέων πλοίων. Το 58% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε τους πρώτους πέντε μήνες του 2025 αφορά πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, συνολικής χωρητικότητας 17,2 εκατ. dwt. Από αυτά:

  • 40% της συνολικής χωρητικότητας αφορά πλοία με καύσιμο LNG
  • 14% αφορά πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη, με 38 πλοία να έχουν ήδη συμβολαιοποιηθεί.

Παρά τη μείωση των νέων συμβάσεων, το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα. Από τον Ιούλιο του 2024, το orderbook παραμένει σχεδόν αμετάβλητο, με 5.948 πλοία υπό ναυπήγηση και συνολική χωρητικότητα 382,4 εκατ. dwt.

Διαβάστε ακόμη 

Ενισχυμένοι έλεγχοι στα λιμάνια – Το μήνυμα Κικίλια για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα

Εξορύξεις βαθέων υδάτων: Η επόμενη διεθνής σύγκρουση θα γίνει για τα ορυκτά των ωκεανών (tweets)

Αθήνα – Θεσσαλονίκη τα φετινά success stories στον τουρισμό, πίεση στη Σαντορίνη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα