Μετά από μια περίοδο έντονων αναταράξεων, που τροφοδοτήθηκαν από γεωπολιτικές εντάσεις και συγκυριακές ανισορροπίες προσφοράς–ζήτησης, η παγκόσμια ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων δείχνει σαφή σημάδια εξομάλυνσης. Οι ναύλοι σε βασικές διαδρομές, όπως VLCC από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία και Suezmax/Aframax στη Μεσόγειο και τη Δυτική Αφρική, καταγράφουν πτωτική πορεία, αντανακλώντας την επιστροφή του κλάδου σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα μετά την εκτόξευση των τελευταίων μηνών.
Ο Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) υποχώρησε κατά 15% σε ετήσια βάση, ενώ οι ναύλοι για VLCCs στη διαδρομή AG–Κίνα έχουν μειωθεί σταδιακά, φτάνοντας πλέον στο WS 49. Παρόμοια τάση παρατηρείται και σε άλλα segments, με τις τιμές Aframax και Suezmax να κινούνται καθοδικά, ακολουθώντας το εποχικό μοτίβο του καλοκαιριού αλλά και την αποσυμπίεση της αγοράς από την υπερσυγκέντρωση φορτίων που προκάλεσαν οι κρίσεις στη Μέση Ανατολή.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ανάκαμψη των εξαγωγών αργού πετρελαίου από το Σουδάν αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς στηρίζει τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων, ειδικά στις κατηγορίες Aframax και Suezmax στην Ερυθρά Θάλασσα – προσφέροντας ένα τοπικό αντίβαρο στις πιέσεις που καταγράφονται σε άλλες αγορές.

Η Μαρία Μπερτζελέτου, αναλύτρια της Signal Ocean στην έκθεση της αναφέρει, εστιάζοντας καταρχάς στο Σουδάν:
“Παρά τις δραματικές εξελίξεις στο εσωτερικό του Σουδάν, με τον εμφύλιο πόλεμο ανάμεσα στις Σουδανικές Ένοπλες Δυνάμεις (SAF) και τις Δυνάμεις Ταχείας Υποστήριξης (RSF) να μαίνεται από τον Απρίλιο του 2023, η χώρα καταγράφει αξιοσημείωτη ανάκαμψη στις εξαγωγές αργού πετρελαίου. Παρά τις διαρκείς συγκρούσεις και την πλήρη απουσία ειρηνευτικής συμφωνίας, οι εξαγωγές που είχαν μειωθεί δραματικά σε μόλις 2 εκατ. βαρέλια τον Απρίλιο του 2024, επανήλθαν σε 7 εκατ. τον Μάιο και έφτασαν τα 11 εκατ. βαρέλια τον Ιούνιο.
Το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου – κυρίως τα blends Dar και Nile – παράγεται στο Νότιο Σουδάν, αλλά εξαρτάται από την υποδομή εξαγωγών του Σουδάν και ιδίως από το κρίσιμο λιμάνι Bashayer στην Ερυθρά Θάλασσα. Η αύξηση στις ροές αποδίδεται κυρίως σε τεχνικής φύσης πρόοδο, ιδίως στην αποκατάσταση των αγωγών, και όχι σε κάποια πολιτική εξέλιξη.
Σύμφωνα με στοιχεία μετακίνησης αργού από την Ερυθρά Θάλασσα, το Σουδάν πλέον αντιπροσωπεύει περίπου το 14% των συνολικών εξαγωγών, με κύρια σημεία φόρτωσης το Bashayer Marine Terminal (53%) και το PLOC Marine Terminal (35%). Οι κύριοι προορισμοί είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (41%, κυρίως προς το διυλιστήριο Fujairah) και η Μαλαισία (24%, προς το Tanjung Bin)” και συνεχίζει:
Η αναζωογόνηση των ροών πετρελαίου έχει ανανεώσει και τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια στην περιοχή, ιδιαίτερα στους τύπους Aframax και Suezmax, που χρησιμοποιούνται κατά 59% και 42% αντίστοιχα για τις εξαγωγές από το Σουδάν.
Ωστόσο, η κατάσταση στη χώρα παραμένει εύθραυστη. Οι SAF ελέγχουν την ανατολική περιοχή και το λιμάνι του Σουδάν, ενώ οι RSF κρατούν μεγάλο μέρος του κεντρικού και δυτικού Σουδάν, συμπεριλαμβανομένων τμημάτων του Χαρτούμ και του Νταρφούρ. Η de facto διαίρεση της χώρας εμποδίζει την ενοποίηση της κυβέρνησης ή μια βιώσιμη συμφωνία διαμοιρασμού της εξουσίας.
Ακόμα κι έτσι, έχει επιτευχθεί ένα λειτουργικό status quo, που επιτρέπει την ομαλή συνέχιση των εξαγωγών. Αν διατηρηθεί η επιχειρησιακή σταθερότητα και παραμείνουν λειτουργικοί οι αγωγοί, η εξαγωγική δυναμική του Σουδάν ενδέχεται να παραμείνει ισχυρή βραχυπρόθεσμα, ενισχύοντας τη ζήτηση Aframax στην Ερυθρά Θάλασσα”.
Η ναυλαγορά προσαρμόζεται
Την ίδια ώρα, όπως τονίζει η Μαρία Μπερτζελέτου, η παγκόσμια αγορά ναυτιλίας πετρελαίου δείχνει σημάδια εξομάλυνσης μετά την ένταση στην περιοχή Μέσης Ανατολής λόγω της κρίσης Ιράν–Ισραήλ. Ο Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) έχει υποχωρήσει κατά 15% σε σύγκριση με πέρσι, ενώ οι ναύλοι VLCC για τη διαδρομή AG–Κίνα υποχώρησαν στο WS 49 (πτώση 11% σε εβδομαδιαία βάση, αλλά παραμένουν 5% υψηλότερα μηνιαία).
Οι τιμές Suezmax στη διαδρομή Δυτική Αφρική–Ευρώπη διαμορφώνονται στο WS 85, σταθερές σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ οι διαδρομές Baltic–Μεσόγειος έχουν υποχωρήσει στο WS 95 (πτώση 7%). Οι τιμές Aframax στη Μεσόγειο βρίσκονται κάτω από το WS 135, υποδηλώνοντας περαιτέρω εξασθένιση της ζήτησης.
Με το καλοκαίρι να επηρεάζει παραδοσιακά καθοδικά τους ναύλους και την προσφορά πλοίων στον Περσικό Κόλπο να αυξάνεται, η αγορά φαίνεται να προσαρμόζεται σε ένα πιο «φυσιολογικό» επίπεδο τιμών μετά από μήνες έντονων διακυμάνσεων.
Εν κατακλείδι, η πετρελαϊκή αγορά του Σουδάν προσφέρει ένα σπάνιο παράδειγμα ανθεκτικότητας εν μέσω πολιτικής αστάθειας, επηρεάζοντας θετικά τον τοπικό ναυτιλιακό κλάδο. Ωστόσο, η διατήρηση αυτής της ισορροπίας εξαρτάται από εύθραυστους παράγοντες, κυρίως τεχνικής φύσης, καθώς το πολιτικό αδιέξοδο συνεχίζεται.
Διαβάστε ακόμη
Ελλάδα και Ιταλία βίοι αντίθετοι στην τραπεζική ενοποίηση (πίνακες)
Ανάσα για τους ενοικιαστές: Επιστροφή ενοικίου έως 800 ευρώ ακόμη και χωρίς τον κωδικό 081
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.