Μπορεί η Σαντορίνη να είναι υπ’ αριθμό ένας τουριστικός προορισμός, με τη φήμη της να ταξιδεύει σε κάθε γωνιά του κόσμου και να αποτελεί τουριστικό τάμα για εκατομμύρια τουρίστες όμως είναι και ένας ναυτότοπος με παράδοση αιώνων.

Η ναυτική πορεία στον χρόνο της Θήρας αποτυπώνεται στο Ναυτικό Μουσείο το οποίο ανακαινίστηκε με χορηγία της M/Maritime και άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό το περασμένο Σάββατο. Μουσείο στους χώρους του οποίου θα φιλοξενηθούν δραστηριότητες εκπαιδευτικές και άλλες.

Η ιστορία της θηραϊκής εμπορικής ναυτιλίας είναι μία μακραίωνη ιστορία επιτευγμάτων που φτάνει μέχρι τις ημέρες μας. Πλοιοκτήτες και κεφαλαιούχοι ενός νησιού εκτάσεως 76,19 τετραγωνικών χιλιομέτρων διαχειριζόταν τον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κεντρικού Αιγαίου, ανέπτυξαν εμπορικούς οίκους στις κοινότητες της διασποράς, από τη Μαύρη Θάλασσα, την Ανατολική Μεσόγειο και μέχρι τη Βόρεια Ευρώπη.

Η πρόεδρος του Μουσείου Νικολέττα Νομικού, ο γγ του ΥΝΑ Μσνώλης Κουτουλάκης κσι ο δημοσιογράφος του newmoney, Μηνάς Τσαμόπουλος

«Ζούσαν από τη θάλασσα. Η Οία ολόκληρη είναι χτισμένη από τον πλούτο της θάλασσας. Είναι φτιαγμένη από τα καπετανόσπιτα δηλαδή τα σπίτια των καπετάνιων και τα υπόσκαφα των ναυτικών. Ακόμα και σήμερα η σχέση του νησιού με την θάλασσα συνεχίζεται. Όμως με άλλη μορφή. Τώρα ζει από τη θάλασσα μέσω του τουρισμού» δήλωσε η Νικολέτα Νομικού πρόεδρος του Μουσείου στη διάρκεια των εγκαινίων:

«Παραδίδουμε στο κοινό το Ναυτικό Μουσείο Θήρας με στόχο να γίνει ευρύτερα γνωστή η ναυτική ιστορία του τόπου και η ναυτοσύνη των Σαντορινιών».

Για τη M/Maritime επεσήμανε: «H ανακαίνιση του Μουσείου απαιτούσε σημαντικούς πόρους που στην εποχή μας είναι δύσκολο να βρεθούν Υπάρχουν όμως άνθρωποι που έχουν θέληση, όραμα και μεράκι για τη ναυτιλία. Ο Γιάννης Μυτιληναίος αν και προερχόμενος από τον χώρο των μετάλλων, αποφάσισε σε κάποια στιγμή της ζωής του να ασχοληθεί με τη ναυτιλία. Το μεράκι του αυτό ήρθε και συνάντησε το Ναυτικό Μουσείο της Σαντορίνης και έγινε ο μεγάλος χορηγός. Χωρίς την υποστήριξή του δεν θα είχε γίνει πραγματικότητα αυτή η εκ βάθρων ανακαίνιση». Την M/Maritime εκπροσώπησε η Ελίζα Γερούκη, υπεύθυνη Εταιρικής επικοινωνίας.

Ο γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας Μανώλης Κουτουλάκης, εκπροσωπώντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ανέφερε: «Το υπουργείο είναι αρωγός σε προσπάθειες που γίνονται για να διατηρηθεί όχι απλώς μία μνήμη του παρελθόντος αλλά και για να δώσουν πνοή και περιεχόμενο για το μέλλον. Και το έχουμε δείξει στην πράξη. Είναι σπουδαίο να αναδεικνύεται η θηραϊκή ναυτιλία ανεξάρτητα με την πορεία της στον χρόνο . Είναι μια παρακαταθήκη την οποία και οι Σαντορινιοί πρέπει να θυμούνται αλλά και όλοι εμείς. Ως υπουργείο είμαστε στο πλάι σας κυρίως για να αναδείξουμε μέσα από αυτούς τους σπουδαίους χώρους, κυρίως τα μηνύματα για την ελληνική ναυτιλία και την ελληνική ναυτοσύνη. Δύο είναι οι πυλώνες της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας. Η ελληνική πλοιοκτησία οι Έλληνες εφοπλιστές, που πρωτοστατούσαν συνεχίζουν να πρωτοστατούν και θα πρωτοστατούν και ο Έλληνας ναυτικός. Σε κάθε τόπο που πηγαίνουμε στη νησιωτική Ελλάδα να αναδεικνύονται μικρές και μεγάλες ιστορίες που καταδεικνύουν το δέσιμο της χώρας με τη θάλασσα και τις οποίες δεν πρέπει να ξεχνάμε.

Ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Καφούρος, η Δήμητρα Καλαμάκη, κόρη του εμπνευστή του μουσείου Αντώνη Δακορώνια, η Ελίζα Γερούκη, υπεύθυνη εταιρικής επικοινωνίας της M/Maritime, η πρόεδρος του μουσείου Νικολέτα Νομικού και γγ του υπουργείου Ναυτιλίας Μανώλης Κουτουλάκης.

Ο επισκέπτης μπορεί να δει και να θαυμάσει μεταξύ άλλων εκθεμάτων:

Τον τόρνο και τα εργαλεία του τελευταίου καραβομαραγκού που ζούσε στην Αρμένη όπου είχε το καρνάγιο του και έκτιζε ιστιοφόρα, του Αντώνη Χάλαρη, του Μαστραντώνη όπως τον φώναζαν. Απεβίωσε αρχές της δεκαετίας του ‘90. Δεν είχε απογόνους και οι συγγενείς του δώρισαν στο μουσείο τα εργαλεία του.

Στον πάνω όροφο του μουσείου ο επισκέπτης μπορεί να δει πηδάλιο πλοίου λειτουργικό, πυξίδες και όργανα της γέφυρας του πλοίου, μία μικρογραφία μηχανής ατμόπλοιου που λειτουργεί, στολές πλοιάρχων και ακρόπρωρα του 17ου και 18ου αιώνα από σαντορινιά ιστιοφόρα. Υπάρχει επίσης πλούσια συλλογή υδατογραφιών του Αριστείδη Γλύκα ο οποίος ήταν Χιώτης ναυτικός. Ζωγράφιζε και κατά παραγγελία πλοία Ελλήνων εφοπλιστών σε εποχές που δεν ήταν διαδεδομένη φωτογραφία.

Εκτίθενται επίσης μακέτες από πιο σύγχρονα εμπορικά πλοία σε ειδική αίθουσα του μουσείου, κασέλες ναυτικών αφού δεν είχαν βαλίτσες που περιείχαν ρουχισμό και προσωπικά αντικείμενα ενώ τις χρησιμοποιούσαν και σαν καθίσματα.

Ο επισκέπτες μπορεί να δει εξάντες, ναυτικά έγγραφα ενώ υπάρχει και βίντεο από ένα ημερολόγιο καταστρώματος ναυτικού από την Οία το 1790 όπου αναπαριστάται η διαδρομή του ιστιοφόρου όπως καταγράφεται σε αυτό. Το βίντεο προβάλλεται πάνω σε ένα πανί ιστιοφόρου το οποίο κρέμεται από το ιστίο του και είναι εντυπωσιακό ως θέαμα. Υπάρχουν και φωτογραφίες πορτρέτα Σαντορινιών καραβοκύρηδων και ναυτικών.

Το «παρών» στην εκδήλωση των εγκαινίων έδωσαν η Δήμητρα Καλαμάκη κόρη του Σαντορινιού πλοιάρχου Αντώνη Δακορώνια εμπνευστής του Μουσείου το οποίο ίδρυσε το 1951, ο εγγονός του Ευάγγελος Καλαμάκης που είναι και μέλος του ΔΣ, ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Καφούρος, ο πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης Αρχιπλοίαρχος Μανώλης Πετράκης με το επιτελείο του, η πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου, Κατερίνα Χαριτάτου, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Θήρας Νίκος Ζώρζος.

Διαβάστε ακόμη

Αυξήσεις στο Δημόσιο ένας ή και δύο μισθοί τον χρόνο για όλους

Πετρέλαιο: Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ωθεί τις τιμές ανοδικά (γράφημα)

Το νέο μοντέλο για πληρωμές στα επιδόματα με πλαστικό χρήμα – Οι εξαιρέσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ