Η αγορά αγοραπωλησιών πλοίων (S&P) το 2025 εμφανίζει διαφοροποιημένη δυναμική, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να εστιάζουν σε αποεπενδύσεις παλαιότερων μονάδων και τους Κινέζους αγοραστές να ενισχύουν την παρουσία τους, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που δημιουργούνται.

Όπως επισημαίνει στην τελευταία του ανάλυση ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, οι συνολικές συναλλαγές σε bulk carriers και tankers ≥10.000 DWT διαμορφώθηκαν στις 703 μονάδες από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, καταγράφοντας μείωση 15% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, ωστόσο με έντονη κινητικότητα σε συγκεκριμένα μεγέθη και ηλικιακές κατηγορίες πλοίων.

Αναλυτικότερα: Η διεθνής αγορά μεταχειρισμένων πλοίων (S&P) κατέγραψε σημαντική κάμψη το 2025 σε σχέση με το 2024, σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. Από τον Ιανουάριο έως το τέλος Ιουλίου 2025, άλλαξαν χέρια 703 πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια (≥10.000 DWT), αριθμός μειωμένος κατά 15% σε σύγκριση με τις 831 συναλλαγές της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι. Παρά τη γενικευμένη επιβράδυνση, ορισμένα τμήματα της αγοράς, όπως τα Panamax bulk carriers και τα Suezmax tankers, σημείωσαν αξιοσημείωτη άνοδο.

Η δραστηριότητα στο ξηρό φορτίο μειώθηκε κατά 13% σε ετήσια βάση, με 469 πλοία να έχουν πωληθεί μέχρι στιγμής. Η Handysize κατηγορία διατηρεί την πρωτοκαθεδρία με 122 συναλλαγές, ενώ ακολουθεί η Supramax με 108 πλοία και η Panamax με 58 πλοία.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers:

«Ενώ τα Handysize και Supramax, παραδοσιακά τα πιο ενεργά τμήματα, κατέγραψαν μειώσεις 11% και 16% αντίστοιχα, το Panamax αποτέλεσε την εξαίρεση, σημειώνοντας αύξηση 26% στις πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι». Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν στα Capesize και Newcastlemax, με πτώση 45% και 68% αντίστοιχα.

Η αγορά bulkers το 2025 εστιάζει σε μεσαίας και μεγάλης ηλικίας πλοία. Τα 11–15 ετών κυριαρχούν με 215 συναλλαγές (46% του συνόλου), ενώ η κατηγορία 16–20 ετών ακολουθεί με 99 πωλήσεις.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην κορυφή των πωλητών, έχοντας αποεπενδύσει 98 πλοία, με κυρίαρχες τις κατηγορίες Panamax (32 πωλήσεις, μ.ό. ηλικίας 20 ετών) και Supramax (31 πωλήσεις, μ.ό. 18 ετών).

Όπως σχολιάζουν οι αναλυτές της Xclusiv: «Οι Έλληνες εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να αποεπενδύσουν από παλαιότερο τονάζ, ενώ οι Κινέζοι αγοραστές εμφανίζονται ιδιαίτερα δραστήριοι, απορροφώντας 80 bulkers – με έμφαση στα Supramax και Panamax».

Δεξαμενόπλοια: Στροφή στα παλαιότερα πλοία

Η αγορά των δεξαμενόπλοιων κατέγραψε ακόμη μεγαλύτερη κάμψη, με 234 συναλλαγές από την αρχή του έτους, αριθμός μειωμένος κατά 20% σε σχέση με τις 294 της ίδιας περιόδου του 2024.

Το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η κατηγορία MR2 με 71 πωλήσεις, ακολουθούμενη από τα Aframax/LR2 με 41 συναλλαγές και τα VLCC με 31 συναλλαγές. Ωστόσο, η έκπληξη ήρθε από τα Suezmax, τα οποία κατέγραψαν σχεδόν διπλάσια δραστηριότητα με 27 συναλλαγές, έναντι 14 την περσινή χρονιά.

Όπως τονίζει η Xclusiv: «Η αυξημένη κινητικότητα στα Suezmax αποτυπώνει τη στρατηγική στροφή αγοραστών προς πλοία μεσαίας χωρητικότητας, ικανά να εξυπηρετήσουν ευέλικτα τις νέες εμπορικές ροές».

Η δραστηριότητα στα δεξαμενόπλοια συγκεντρώθηκε σε παλαιότερο τονάζ: τα 16–20 ετών πλοία κυριάρχησαν με 113 πωλήσεις (48% του συνόλου), ενώ τα άνω των 21 ετών σημείωσαν άνοδο 26% με 34 συναλλαγές.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εμφανίζονται ξανά στην κορυφή των πωλητών με 50 πλοία, κυρίως Aframax/LR2 (16 πωλήσεις, μ.ό. 15 ετών). Οι Κινέζοι πρωταγωνίστησαν στις αγορές με 38 πλοία, κυρίως σε Aframax/LR2 και VLCC.

Η Xclusiv επισημαίνει: «Οι Έλληνες συνεχίζουν να ανανεώνουν τον στόλο τους, ενώ οι Κινέζοι επενδυτές εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να αποκτήσουν μεγαλύτερο αριθμό παλαιότερων πλοίων, που εξακολουθούν να παράγουν ισχυρές ταμειακές ροές». Το συμπέρασμα είναι ότι η αγορά αγοραπωλησιών πλοίων το 2025 παρουσιάζει σαφή εικόνα επιβράδυνσης, με εξαίρεση συγκεκριμένα segments που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες αξιοποιούν τις ευνοϊκές συνθήκες για να πουλήσουν παλαιότερα πλοία, ενώ οι Κινέζοι αγοραστές ενισχύουν τις θέσεις τους σε bulkers και tankers. Παρά την κάμψη σε επίπεδο συναλλαγών, η αγορά παραμένει ενεργή, επιβεβαιώνοντας τη συνεχή κινητικότητα στη διεθνή ναυτιλία.

Διαβάστε ακόμη

Ι.Χ.: Eρχονται τα πρώτα ραβασάκια με πρόστιμα φωτιά για 350.000 οδηγούς

Πώς προχωρά το τουριστικό project του Ιβάν Σαββίδη στο Παλιούρι Χαλκιδικής με το παλιό ΞΕΝΙΑ

Συγκρατημένα αισιόδοξοι οι επενδυτές μετά τις συνομιλίες Τραμπ για Ουκρανία – Πώς αντιδρούν οι αγορές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα