Η ναυτιλία και τα ευρωπαϊκά λιμάνια βρίσκονται μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις. Από τη μία, η πίεση για απανθρακοποίηση και επιλογή «πράσινων» καυσίμων από την άλλη, οι γεωπολιτικές αναταράξεις και η ανάγκη για ασφάλεια. Όλα αυτά τέθηκαν επί τάπητος στην πρώτη ημέρα του 21ου Συνεδρίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), που φέτος φιλοξενείται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, με οικοδεσπότη τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Ο Γεώργιος Ψαράφτης, Ανώτερος Σύμβουλος Μηχανικός του DNV στη ναυτιλιακή έρευνα και συμβουλευτική, παρουσίασε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία ως προς την επιλογή του καυσίμου του μέλλοντος. Όπως είπε, η απανθρακοποίηση παραμένει βασικός στόχος, ωστόσο η τελική λύση δεν έχει ακόμα βρεθεί.

Η μετάβαση στα εναλλακτικά καύσιμα όπως το LNG, η μεθανόλη, η αμμωνία, τα βιοκαύσιμα και το άζωτο είναι σε εξέλιξη. Το υδρογόνο, αν και υπό συζήτηση, θεωρείται ακόμη μακρινό σενάριο. Η πορεία αυτή είναι πολυδάπανη και απαιτεί νέες υποδομές, τόσο για τα πλοία όσο και για τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Απριλίου, υπάρχουν ήδη 20 νέα πλοία με LNG, 24 με μεθανόλη και 2 με υδρογόνο, ενώ η χρήση LNG έχει διπλασιαστεί την τελευταία τριετία.

Ο κ. Ψαράφτης επισήμανε ότι απαιτούνται κανονισμοί που θα λαμβάνουν υπόψη τα οικονομικά βάρη αυτής της μετάβασης, ενώ ζήτησε συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών και πολιτικών.

Τη γεωπολιτική διάσταση ανέλυσε η Dr. Luiza Anna Bialasiewicz από το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας, σημειώνοντας πως οι προκλήσεις για την Ευρώπη είναι πρωτόγνωρες. Όπως τόνισε, η γεωγραφία παίζει ρόλο: άλλες επιπτώσεις έχει η αστάθεια για τις χώρες του Βορρά κι άλλες για τον Νότο. Παράδειγμα των νέων απειλών είναι και η χρήση του αλιευτικού στόλου της Κίνας ως εργαλείο πίεσης, σε έναν ιδιότυπο εμπορικό πόλεμο.

Η κ. Bialasiewicz στάθηκε επίσης στην ανάγκη ενίσχυσης της ευρωπαϊκής ασφάλειας, ιδίως στα λιμάνια, που όπως είπε αποτελούν πύλες εισόδου και πολιτικής σταθερότητας.

Ο καθηγητής Ηρακλής Χαραλαμπίδης από το Πανεπιστήμιο Erasmus υπογράμμισε ότι η διαχείριση των λιμανιών πρέπει να γίνεται με κατάλληλα εργαλεία marketing και τιμολόγησης, ενώ πρότεινε κοινές ευρωπαϊκές δράσεις για να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα. Οικονομικά, η ανθεκτικότητα είναι περιορισμένη και απαιτούνται ευρύτερες πολιτικές.

Η Katarzyna Gruszecka-Spychala, από το λιμάνι της Γκντίνια, ζήτησε αυστηρούς κοινούς κανόνες για όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια, όχι μόνο για τα κράτη της Βαλτικής. Όπως είπε, η Ουκρανική κρίση επηρεάζει άμεσα την περιοχή της και εντείνει την ανάγκη για συντονισμένη δράση.

Ο Tino Klemm, εκπροσωπώντας το λιμάνι του Αμβούργου, αναφέρθηκε στις επενδύσεις του δήμου στην ενέργεια, την πράσινη ανάπτυξη και την εφοδιαστική αλυσίδα. Ζήτησε κοινές λύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να εξασφαλιστούν οικονομίες κλίμακας. Έφερε ως παράδειγμα τους ενεργειακούς αγωγούς: «καλύτερα ένας, παρά δύο».

Από την πλευρά του, ο Jacques Vandermeiren του λιμένα Αμβέρσας–Μπριζ υπογράμμισε τη σημασία των διεθνών συνεργασιών — ακόμη και με χώρες όπως η Βραζιλία και η Ναμίμπια — και σημείωσε πως τα λιμάνια πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες της βιομηχανίας για την πράσινη μετάβαση.

Γενική αίσθηση στο συνέδριο ήταν η ανάγκη για επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών, ώστε τα λιμάνια να είναι πιο ανθεκτικά και αποδοτικά στο νέο περιβάλλον.

Ο καθηγητής Glenn Mageman από τη Σχολή Οικονομικών Solvay έκλεισε τη συζήτηση επισημαίνοντας πως «αν δεν ξέρουμε πού βρισκόμαστε, δεν μπορούμε να ξέρουμε πού πάμε». Τόνισε τη σημασία των έγκαιρων και ποιοτικών δεδομένων και πρότεινε τη χρήση πολλαπλών εργαλείων για τον καλύτερο συντονισμό της ευρωπαϊκής πολιτικής.

Διαβάστε ακόμη 

Ποιο νησί επιλέγει η βρετανική Express ως ιδανική επιλογή στις Κυκλάδες

Premia Properties ΑΕΕΑΠ: Τι περιλαμβάνει το επενδυτικό πλάνο φέτος- 5 νέες φοιτητικές εστίες στα σκαριά

Πληρωμή ΦΠΑ με τον μήνα από τέλος Μαΐου – Ποιες επιχειρήσεις εντάσσονται πρώτες στο νέο καθεστώς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα