Η απόφαση της ΕΕ να αναπληρώσει τα 2/3 του ρωσικής προέλευσης αερίου από άλλες πηγές-προμηθευτές θα είναι δύσκολη και δαπανηρή, εκτιμούν οι αναλυτές του νορβηγικού νηογνώμονα DNV σε σημερινή τους έκθεση (6/4/22). Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας είναι μία λύση αλλά για να κάνουν τη διαφορά και να καλύψουν τις ανάγκες θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια.

Το 1/3 του αερίου που καταναλώνει η Ευρώπη χρησιμοποιείται για θέρμανση κτηρίων και μαγείρεμα, άλλο 1/3 για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ένα 20% για μεταποιητική παραγωγή.

Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί είναι αποφασισμένοι να μειώσουν την εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο κατά τα δύο τρίτα φέτος. Η αντικατάσταση θα είναι επίπονη και δαπανηρή, με την αυξημένη εισαγωγή LNG να βρίσκεται στο επίκεντρο.

Ωστόσο, επί του παρόντος δεν υπάρχει επαρκής ικανότητα επαναεριοποίησης στην Ευρώπη. Η αντικατάσταση των δύο τρίτων του ρωσικού φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του έτους μοιάζει με μεγάλο στοίχημα και η φιλοδοξία της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας εξαρτάται επομένως από πρόσθετες πολιτικές.

Πέρα από την ώθηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών προς χαμηλότερη χρήση ενέργειας, υπάρχει περιθώριο για μια συντονισμένη πολιτική ώθηση για ενεργειακή απόδοση, αναβολή της απόσυρσης από την πυρηνική ενέργεια και εκτεταμένη δημιουργία ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Σίγουρα υπάρχει ευκαιρία για επιτάχυνση σε αυτά τα μέτωπα: η βελγική πυρηνική ενέργεια, οι γαλλικές αντλίες θερμότητας, η γερμανική ηλιακή και η πανευρωπαϊκή αιολική ενέργεια θα συμβάλουν όλα στη μείωση της εξάρτησης από την εισαγόμενη ρωσική ενέργεια.

Μερικές από αυτές τις επιλογές μπορούν να κάνουν τη διαφορά φέτος, άλλα θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να έχουν ουσιαστική επίδραση.

Ενώ η παροχή μη ορυκτών καυσίμων και η ενεργειακή απόδοση μπορούν και θα επιταχυνθούν την ενεργειακή μετάβαση στην πράσινη εποχή, υπάρχουν και αντίθετες δυνάμεις-ροπές. Αυτές περιλαμβάνουν την καύση περισσότερου άνθρακα για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου και την αύξηση του κόστους των μπαταριών EV και των φωτοβολταϊκών πάνελ. Σε αυτόν τον βαθμό, η ώθηση για ενεργειακή ασφάλεια λειτουργεί ενάντια στη μετάβαση.

Άλλες επιπτώσεις του πολέμου που δεν συνδέονται με την ενεργειακή ασφάλεια, όπως το μειωμένο παγκόσμιο εμπόριο και η συνεργασία, όπως η επανευθυγράμμιση των παγκόσμιων logistics για την αντιμετώπιση μιας αυξανόμενης επισιτιστικής κρίσης και η έλλειψη κρίσιμων ορυκτών, θα μπορούσαν επίσης να επιβραδύνουν την ενεργειακή μετάβαση.

Ο DNV έχοντας υπόψη όλες αυτές τις αβεβαιότητες, επέλεξε να μοντελοποιήσει ένα σενάριο όπου το ευρωπαϊκό ενεργειακό σύστημα διακόπτει την εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου, με μηδενική εισαγωγή ρωσικού αερίου από το 2025 και μετά.

Η Ρωσία παράγει περίπου το 17% του παγκόσμιου φυσικού αερίου και οι εισαγωγές από τη Ρωσία κάλυψαν το 33% της συνολικής κατανάλωσης φυσικού αερίου της Ευρώπης το 2020.
Εάν σταματήσει η εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη κατά 80% το 2023 και 100% το 2025 τότε θα αυξηθεί το κόστος των άλλων μορφών ενέργειας όπως του ηλεκτρικού ρεύματος.

Για παράδειγμα, για το 2024, η τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει αυτού του μοντέλου ανάλυσης, θα είναι 12% υψηλότερη από ένα μοντέλο που λειτουργεί χωρίς αλλαγή στις εισαγωγές ενέργειας από τη Ρωσία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο πόλεμος οδηγεί σε 3% χαμηλότερη ζήτηση ενέργειας μέσα σε δύο χρόνια, σε σύγκριση με το προπολεμικό μοντέλο τ ου ΔΝΩ, κυρίως λόγω του χαμηλότερου ΑΕΠ.

Εναλλακτικές λύσεις για το φυσικό αέριο

Η ευκολία και τα μέσα αντικατάστασης αερίου εξαρτώνται από τον τομέα που χρησιμοποιείται. Η ανάπτυξη και ο οικολογικός προσανατολισμός της ηλεκτρικής ενέργειας, και ως εκ τούτου η απαλλαγή από τις τελικές χρήσεις στους τομείς των μεταφορών, των κατασκευών και της μεταποίησης, είναι το πιο σημαντικό μέσο για την απαλλαγή της ευρωπαϊκής χρήσης ενέργειας από άνθρακα.

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η πυρηνική ενέργεια έχουν χαμηλό λειτουργικό κόστος και βρίσκονται στην κορυφή της αξίας κόστους στην ανάλυσή του DNV, παράγοντας όποιες ποσότητες είναι διαθέσιμες. Αυτές οι ποσότητες δεν επαρκούν βραχυπρόθεσμα για να αντιμετωπιστούν ολόκληρο το έλλειμμα φυσικού αερίου. Τότε το αέριο πρέπει να αντικατασταθεί από άνθρακα, ο οποίος έχει επίσης υψηλότερο κόστος ως αποτέλεσμα του πολέμου. Η μετάβαση στον άνθρακα είναι προσωρινή. Ως καύσιμο της τελευταίας λύσης, διαπιστώνει η έρευνα ότι μέχρι το 2024 μόνο το 6% της μείωσης της χρήσης φυσικού αερίου θα καλύπτεται από τον άνθρακα.

Η υψηλότερη χρησιμοποίηση των υφιστάμενων πυρηνικών μέσων παράγουν μαζί σημαντικό βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα και αυτές οι εξελίξεις είναι πιθανό να συμβούν σε πολλές χώρες, αλλά όχι στη Γερμανία. Η πυρηνική παραγωγή αντισταθμίζει το ένα τρίτο του ελλείμματος ρωσικού φυσικού αερίου το 2023.

Σε αντίθεση με τις περισσότερες άλλες πηγές ενέργειας, το κόστος της βιοενέργειας δεν έχει αυξηθεί λόγω του πολέμου και είναι δυνατό να αυξηθεί ελαφρά η βιοενέργεια – κυρίως από λύματα και απορρίμματα – τα επόμενα χρόνια. Διαπιστώνεται ότι η βιοενέργεια αντιπροσωπεύει το 20% του ελλείμματος σε ρωσικό αέριο το 2024.

Αντίθετα, το κύριο μέτρο ενεργειακής ανεξαρτησίας που προτάθηκε από ευρωπαίους πολιτικούς – μια μεγαλύτερη και ταχύτερη δημιουργία ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές – έχει πολύ πιο αργό αρχικό αποτέλεσμα. Θα χρειαστούν δύο χρόνια, για παράδειγμα, για να καλύψει αυτή η ταχύτερη ανάπτυξη το 10% του ελλείμματος που προκύπτει από την απουσία ρωσικού φυσικού αερίου.

Ωστόσο, ενώ μπορεί να υπάρξει μικρός αντίκτυπος το 2023, γίνεται πιο ουσιαστικός με κάθε χρόνο. Σε μια πενταετία, βλέπουμε την αύξηση της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να φθάνει το 20% που στοχεύει η ΕΕ, και έως το 2030, τα ηλιακά φωτοβολταϊκά και τα αιολικά θα αναπληρώσουν περισσότερο από το ήμισυ της έλλειψης παροχής φυσικού αερίου.

Οι υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων θα διογκώσουν το κόστος της μπαταρίας. Η απορρόφηση των ηλεκτρικών οχημάτων θα υποφέρει, έτσι ώστε η χρονική στιγμή-ορόσημο για πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη που θα είναι το 50% του συνόλου θα καθυστερήσει σχεδόν κατά ένα χρόνο – το 2028 και όχι το 2027. Αυτό έχει περαιτέρω συνέπειες για τη μακροπρόθεσμη απαλλαγή από άνθρακα. Οι χώρες με φιλόδοξους στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές το 2030 θα πρέπει να επανεξετάσουν και, ενδεχομένως, να ενισχύσουν τα κίνητρα για υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων.

Αν δούμε τις ποσοστιαίες αλλαγές, η συνολική χρήση φυσικού αερίου μειώνεται κατά 9% το 2024 σε σύγκριση με το προπολεμικό μοντέλο.

Υδρογόνο

Το υδρογόνο είναι ένας άλλος σημαντικός πυλώνας για τη διασφάλιση τόσο της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ευρώπης όσο και της βιωσιμότητας του ενεργειακού της μείγματος. Αλλά η κύρια πρόκληση του είναι η προσιτή τιμή.

Υπάρχουν μηνύματα από τη Γερμανία ότι η ενεργειακή κρίση μειώνει την αντίθεση προς το μπλε υδρογόνο (Recharge, 2022). Ωστόσο, όταν η Ευρώπη έχει απόλυτη ανάγκη από αέριο για να αντικαταστήσει τη σταδιακή κατάργηση του ρωσικού φυσικού αερίου, είναι απίθανο να διατίθενται σημαντικές ποσότητες πλεονάζοντος φυσικού αερίου για την παραγωγή υδρογόνου. Επιπλέον, οι τιμές του φυσικού αερίου είναι υψηλές και αυτό κάνει το μπλε υδρογόνο, με το πρόσθετο κόστος δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, λιγότερο ανταγωνιστικό.

Ακόμα κι αν το μπλε υδρογόνο παραμένει φθηνότερο από το πράσινο υδρογόνο (που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές με ηλεκτρόλυση) για τα επόμενα χρόνια, βρίσκουμε ότι η πρόσληψη μπλε υδρογόνου είναι χαμηλή στην Ευρώπη προς το 2030 και μειώνεται αντί να αυξάνεται ως συνέπεια του πολέμου.

Η Ευρώπη έχει περιορισμένη ικανότητα παραγωγής επαρκούς ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ώστε ταυτόχρονα να εξαλείψει σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα από το μείγμα ενέργειας και να παράγει σημαντικές ποσότητες πράσινου υδρογόνου.

Η Ρωσία θα κοιτάξει προς την Ανατολή για να αντικαταστήσει τα έσοδά της από τις εξαγωγές ενέργειας, αλλά η εξαγωγική ικανότητα προς την Κίνα και τους γείτονες είναι επί του παρόντος περιορισμένη και οι νέοι αγωγοί μεταφοράς και οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγής LNG χρειάζονται πολύ χρόνο για να κατασκευαστούν.

Ως εκ τούτου, διαπιστώνουν οι αναλυτές του DNV η παραγωγή φυσικού αερίου στη Βορειοανατολική Ευρασία, η οποία περιλαμβάνει τη Ρωσία, την Ουκρανία και άλλες χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, θα μειωθεί κατά 24% το 2024, καθώς δεν υπάρχει επαρκής υποδομή για την εξαγωγή του φυσικού αερίου.

Αντίθετα, οι αναλυτές του DNV εκτιμούν ότι η Ευρώπη θα παράγει 12% περισσότερο φυσικό αέριο από τώρα έως το 2030.

Διαβάστε ακόμη:

Αθανασίου (Lamda Development): Αισιοδοξία για την πορεία των malls – Προχωρούν τα έργα στο Ελληνικό 

ΕΕ και ΗΠΑ ανακοινώνουν τον 5ο γύρο κυρώσεων κατά της Ρωσίας – Τι περιλαμβάνει 

«Το Αζερμπαϊτζάν μπορεί να διπλασιάσει τις ποσότητες φυσικού αερίου προς την Ελλάδα»