Ε πίτιμο μέλος του Propeller Club Port of Piraeus ανακηρύχθηκε ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στη χρηματαγορά της Νέας Υόρκης, Safe Bulkers.

Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Φάρος» του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ο Κύπριος εφοπλιστής παρέλαβε το τιμητικό δίπλωμα από τον πρόεδρο του Club, Kωστή Φραγκούλη και τον Αμερικανό πρέσβη στην Ελλάδα και επίτιμο πρόεδρο του Propeller, Τζορτζ Τσούνη.

Το «παρών» έδωσε και ο πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα Κυριάκος Κενεβέζος. Στη διάρκεια της εκδήλωσης Member’s Day έγιναν δεκτά 150 νέα μέλη.

Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου μίλησε για την «Ανθεκτικότητα των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στο διαρκώς μεταβαλλόμενο και απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον», αλλά και για την ελληνική και κυπριακή ναυτιλία.

Από αριστερά, Βασίλης Χατζηιωάννου, Στάλλω Χατζηιωάννου, Πόλυς Β.Χατζηιωάννου, Μαρίνα Χατζηιωάννου, Ανδρέας Χατζηιωάννου, Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της Safe Bulkers, Κωστής Φραγκούλης, πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus, Αθηνά Φραγκούλη

Αρχικώς, αναφέρθηκε στη σταδιοδρομία του στη ναυτιλία, από το 1988 όταν πρωτοεργάστηκε στο Λονδίνο στην οικογενειακή ναυτιλιακή, την Alassia, του πατέρα του Βάσου, η οποία είχε μικρά και παλαιότερα πλοία, τις προσπάθειες προσαρμογής στην περιβαλλοντική νομοθεσία Oil Pollution Act που εισήχθη στις ΗΠΑ το 1990 και στον Διεθνή Κώδικα Διαχείρισης ISM το 1993. Το 1993 ήταν η χρονιά που ο Πόλυς ήρθε από το Λονδίνο στον Πειραιά. Μίλησε για τις δυσκολίες ανεύρεσης κατάλληλων μεταχειρισμένων πλοίων την εποχή εκείνη και την απόφασή του να προχωρήσει τότε στη ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων στη Νότια Κορέα και πιο συγκεκριμένα στα ναυπηγεία της Samsung. Με την είσοδο την Κίνας στον Διεθνή Οργανισμό Εμπορίου το 2002 που οδήγησε στην άνοδο της ναυλαγοράς, η οικογενειακή εταιρεία βρέθηκε με νέα πλοία στην ιδιοκτησία της και έτσι μπόρεσε να εκμεταλλευτεί το ανοδικό κύμα της ναυλαγοράς μέχρι το 2006.

Διαρκής διαδικασία εκμάθησης

Οπως ανέφερε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, η εισαγωγή του 20% της οικογενειακής εταιρείας στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης κρίθηκε ως κατάλληλη λύση σε μια εποχή κατά την οποία η πολιτική που ακολουθούσαν οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ήταν η αποεπένδυση με πωλήσεις πλοίων στα υψηλότερα της αγοράς.

«Διαπίστωσα ότι είχαμε πουλήσει περισσότερα πλοία την περίοδο 2005-2007 απ’ όσα είχαμε παραγγείλει», τόνισε σε μία αποστροφή του λόγου του. Η εταιρεία διέκοψε τις πωλήσεις πλοίων, αναπτύχθηκε με νέες παραγγελίες και με πρόσθετα μακροχρόνια συμβόλαια ναυλώσεων και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2008. Οπως τόνισε, «ναυτιλία σημαίνει διαρκής διόρθωση των λαθών που κάνουμε και είναι μία διαρκής διαδικασία εκμάθησης».

Είπε ότι το χρηματιστήριο διεύρυνε τις δυνατότητες χρηματοδότης μέσω άντλησης κεφαλαίων. Η εταιρεία Safe Bulkers δημιούργησε εκσυγχρονισμένες εταιρικές δομές, κατάλληλες να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του Securities Exchange Commission (SEC). Ετσι η εταιρεία μπόρεσε να έχει πρόσβαση σε επιπλέον δανειακά κεφάλαια με πολύ χαμηλό κόστος και από την ιαπωνική κυβέρνηση.

Δεν παρέλειψε να δηλώσει ότι οι χρηματαγορές έχουν και μειονεκτήματα, διότι «πολλές φορές υποχρεώνεσαι να ακολουθήσεις τις παραινέσεις για παραγγελίες νέων πλοίων με αποτέλεσμα στην κρίση του 2015-2016 να μην μπορείς να επεκταθείς την κατάλληλη στιγμή χρησιμοποιώντας τα κεφάλαιά σου για να διασφαλίσεις το αξιόχρεο της εταιρείας» και προσέθεσε:  «Ομως η αξιοπιστία είναι μία επένδυση τόσο ως προς τις τράπεζες όσο και ως προς τους μετόχους που σου εμπιστεύονται τα χρήματά τους». Ανέφερε συγκεκριμένα ότι ο βασικός του στόχος είναι να μπορεί η εταιρεία Safe Bulkers να λειτουργεί ως δημόσια αναφορικά με τις δομές της αλλά και ως ιδιωτική όσον αφορά τις αποφάσεις που αφορούν τα ίδια κεφάλαια των μετόχων. Ο Πόλυς Χατζηιωάννου ανέδειξε τον ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία και στην οικονομία της Ελλάδας και της Κύπρου όπου η εταιρεία διατηρεί γραφεία διαχείρισης των πλοίων της.

Χαρακτηριστικά τα λόγια του:

«Στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες-κολοσσοί. Τεράστιοι εφοπλιστές με στόλους σύνθετους, από φορτηγά πλοία έως δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κ.ά. Τα ελληνόκτητα πλοία ανέρχονται σε 5.500. Φανταστείτε αν για μία εβδομάδα αυτά τα πλοία σταματούσαν να κινούνται τι θα συνέβαινε στον πλανήτη».

Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε σε μεγάλους Ελληνες πλοιοκτήτες:

«Οταν ανεβαίνει να μιλήσει ένας Μαρτίνος, ένας Προκοπίου, ένας Τσάκος, όλοι εκείνοι που έχουν φάει τη θάλασσα με το κουτάλι, πρέπει να είμαστε από κάτω και να τους ακούμε με τεντωμένα τα αυτιά. Επρεπε να τους πληρώνουμε για να μας λένε όσα ξέρουν και προβλέπουν».

Η ενότητα του Ελληνισμού

Στη συνέχεια ανέδειξε τη σημασία επίλυσης των ελληνοτουρκικών διαφορών με βάση το διεθνές δίκαιο που έχει αρχίσει πρόσφατα, καθώς και τον εποικοδομητικό ρόλο που μπορούν να παίξουν οι ΗΠΑ. Αναγνώρισε τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης, δεχόμενος ως αυτονόητο ότι η υποστήριξη της επιλογής του Τούρκου υποψηφίου για τη θέση του γ.γ. του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ δεν μπορεί παρά να επιλύσει παράλληλα και το πρόβλημα που έχει προκύψει με την τουρκική απαγόρευση αφενός της διόδου των πλοίων υπό κυπριακή σημαία ή κυπριακή διαχείριση, δηλαδή υπό τον έλεγχο ενός κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, από τα Στενά των Δαρδανελίων και αφετέρου τον κατάπλου των πλοίων αυτών στα λιμάνια της Τουρκίας. Καταλήγοντας δε, ανέδειξε την ενότητα του Ελληνισμού και αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν Ελλάδα και Κύπρος στην Ανατολική Μεσόγειο μέσω μιας διαρκώς αναπτυσσόμενης και σταθερής σχέσης με τον σημαντικότερο σύμμαχο, τις ΗΠΑ.
Οταν ρωτήθηκε για την εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου μέσα στην οικονομική κρίση, προέβλεψε ότι τα επιτόκια δεν θα πέσουν για τα επόμενα δύο χρόνια, το 2023-2024 και συμπλήρωσε:

«Γι’ αυτό καλό είναι οι εταιρείες να ξεπληρώνουν τα δάνειά τους αυτή τη χρονική περίοδο» και συνέχισε: «Είμαι όμως φοβερά αισιόδοξος μεσομακροπρόθεσμα, αφού οι νέοι κανονισμοί θα οδηγήσουν σε απόσυρση των παλαιών πλοίων ενώ το βιβλίο παραγγελιών για ναυπήγηση φορτηγών πλοίων είναι σε ιστορικά χαμηλά».

Για το πώς βλέπει το μέλλον της ελληνικής και κυπριακής ναυτιλίας είπε: «Πάμε χέρι-χέρι. Το μέλλον είναι λαμπρό. Εμείς στην Κύπρο είμαστε 15 εταιρείες και στην Ελλάδα είναι 600. Είμαστε προέκταση της Ελλάδας. Εχουμε γραφεία στην Ελλάδα. Το μισό προσωπικό είναι εδώ και το άλλο μισό στην Κύπρο. Είναι σαν να έχεις γραφείο στον Πειραιά και στην Πάρο. Η Κύπρος είναι μία ώρα από την Ελλάδα» και προσέθεσε υπογραμμίζοντας τη σημασία της κυπριακής σημαίας όχι ως σημαία ανταγωνιστική προς την Ελλάδα αλλά ως προς τις άλλες σημαίες παγκοσμίως:

«Θα ήθελα πλοία ελληνικών συμφερόντων που δεν πιάνουν τουρκικά λιμάνια όπου υπάρχει ακόμη εμπάργκο για την κυπριακή σημαία και την κυπριακή διαχείριση, να έρθουν να γραφτούν στο κυπριακό νηολόγιο, όπως μεγάλα container vessel, Capesize φορτηγά κ.λπ. Δεν είναι μόνο ο Παναμάς, η Λιβερία και τα Νησιά Μάρσαλ. Μακάρι να μπορούσαμε να έχουμε τους ναυτικούς που χρειάζονται για να στελεχώσουμε τα πλοία μας ώστε να είναι όλα στην ελληνική σημαία. Ομως δεν τους έχουμε» και κατέληξε λέγοντας:

«Το όνειρό μου είναι να δω Ελληνες εφοπλιστές να δυναμώνουν την κυπριακή σημαία και όχι μόνο τις ξένες».

Διαβάστε ακόμη

Γιατί το ΔΝΤ προβλέπει «άτακτη διόρθωση» στην αγορά κατοικιών στην Ευρώπη

«Ώρα ΕΝΦΙΑ»: Ξεκινά η ανάρτηση των εκκαθαριστικών

«Τσουνάμι» επενδύσεων από την οικογένεια Βαφειά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ