Ναυτιλία

Φίλιππος Αλκαλάι: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μονόδρομος για τη ναυτιλία

  • Μηνάς Τσαμόπουλος



Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θα μπορούσε να μην εξετάσει τα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει η ψηφιακή μετάβαση, η οποία θεωρείται η πυξίδα της σε αχαρτογράφητα νερά

Οταν κάποιος διαβάζει τη λέξη «digital», δύσκολα περιμένει να διαβάσει κάτι για τη ναυτιλία.

Οταν όμως μετατρέψει τον όρο σε «digital transformation» (ψηφιακός μετασχηματισμός), τότε η έννοια καλύπτει ένα φάσμα δραστηριοτήτων οι οποίες τείνουν να γίνουν περισσότερο απαραίτητες παρά… nice to have. Η ναυτιλιακή βιομηχανία, παρότι χαρακτηρίζεται από πολλούς παραδοσιακός κλάδος, δεν θα μπορούσε να μην εξετάσει τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ψηφιακή μετάβαση.

Στην ουσία, λοιπόν, είναι μονόδρομος για όλους.

Την… ψηφιακή εικόνα αποτυπώνει μέσω του «business stories» ο κ. Φίλιππος Αλκαλάι, Digital Consultant & Strategist, εισάγοντας στο θέμα ακόμα και εκείνους που δεν το γνωρίζουν στην ολότητά του.

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η πυξίδα της ναυτιλίας σε αχαρτογράφητα νερά», δηλώνει και εξηγεί:

«Αρχικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναφέρεται στη χρήση της τεχνολογίας προκειμένου μια επιχείρηση να δημιουργήσει νέες -ή να τροποποιήσει υπάρχουσες- διαδικασίες, να εξελίξει την κουλτούρα της, να αυξήσει την αποδοτικότητά της και να γίνει εν τέλει πιο ανταγωνιστική. Σύμφωνα με την Google, ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να αποφέρει από νέα καινοτόμα προϊόντα μέχρι και νέα επιχειρηματικά μοντέλα (business models). Αυτό είναι κάτι που ήδη συμβαίνει.

Για παράδειγμα, όχι πολύ παλιά, υπήρχαν εξειδικευμένοι επαγγελματίες στον χώρο οι οποίοι με χρόνια εμπειρίας μπορούσαν να σχεδιάσουν τον βέλτιστο τρόπο για να τοποθετηθούν τα κοντέινερ πάνω σε ένα πλοίο. Πλέον υπάρχουν συστήματα στα οποία προγραμματιστές έχουν πάρει αυτή τη γνώση, την έχουν ψηφιοποιήσει και τελικά παράγουν το ίδιο αποτέλεσμα σε ελάχιστο χρόνο. Το κάτι παραπάνω όμως που φέρνουν στο τραπέζι είναι η δυνατότητα να προσαρμοστούν σε τυχόν αλλαγές άμεσα, χωρίς χάσιμο πολύτιμου χρόνου. Επίσης, ανάλογα με τον όγκο των δεδομένων που έχουν τα συστήματα και τη συχνότητα που τα δεδομένα αυτά ανανεώνονται, τα τελευταία μπορούν ακόμα και να προβούν σε πρόβλεψη καταστάσεων με βάση την ιστορικότητα, με απώτερο σκοπό την ελαχιστοποίηση των απρόβλεπτων καταστάσεων και εν τέλει τη μεγιστοποίηση του κέρδους».

Στον πυρήνα αυτού του μετασχηματισμού είναι τα δεδομένα (data), όπως εξηγεί:

«Η σωστή συλλογή, διαχείριση, ανάλυση και παρουσίαση των δεδομένων δίνει λύσεις και βοηθάει τους ηγέτες των επιχειρήσεων να λαμβάνουν πιο ώριμες και data-driven αποφάσεις. Ειδικά για τη διαχείριση των δεδομένων, η τεχνολογία μάς έχει χαρίσει εργαλεία για να αναλύουμε τεράστιους όγκους (big data) σε ελάχιστο χρόνο, ενώ κολοσσοί όπως η Google, η Amazon και η Microsoft έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια σε υποδομές, ώστε να μπορέσουν να παρέχουν υπηρεσίες cloud computing».

Η McKinsey & Company, στο τέλος του 2020, είχε αναφέρει ότι τα δεδομένα είναι αυτά που θα κάνουν τη διαφορά μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας στην αγορά τόσο του ξηρού φορτίου όσο και των τάνκερ.

Οπως επισημαίνει ο κ. Αλκαλάι, η βάση της σημαντικής αυτής δήλωσης είναι τα πλεονεκτήματα που μπορεί να φέρει σε μια ναυτιλιακή εταιρεία ένα σύστημα διαχείρισης δεδομένων, τα οποία κατατάσσει σε τέσσερις πυλώνες:

1. Τη δυνατότητα να διαβάσει σωστά τις ενδείξεις των τελικών πελατών της για να βρει ελκυστικές και επικερδείς ευκαιρίες.

2. Τη δυνατότητα να βελτιστοποιήσει τον στόλο της και να κάνει διασπορά του ρίσκου ανάλογα με τον κάθε τύπο πλοίου.

3. Τη δυνατότητα να λαμβάνει καλύτερες εμπορικές αποφάσεις.

4. Τη δυνατότητα να λειτουργήσει πιο αποδοτικά τον στόλο της.

«Αρχίζοντας αντίθετα, οι δυνατότητες που δύναται να προσφέρει η τεχνολογία στην αποδοτική λειτουργία ενός πλοίου μπορεί να αφορούν πρωτίστως τη μέτρηση όλων των στοιχείων που επηρεάζουν το τεχνικό κομμάτι του πλοίου. Αυτό σημαίνει να παρακολουθούνται καλύτερα οι λειτουργίες του σε πραγματικό χρόνο, να υπάρχουν περισσότερα δεδομένα σε περίπτωση ζημιάς, αλλά και να μπορούν να προβλεφθούν καταστάσεις δίνοντας τη δυνατότητα στην εταιρεία διαχείρισης να είναι προετοιμασμένη να διαχειριστεί το αναπάντεχο. Επειτα, υπάρχουν συνεχώς βελτιωμένα συστήματα επικοινωνίας με τη στεριά, ενώ έχουμε και παραδείγματα όπου η τεχνολογία αλλάζει και τη ναυσιπλοΐα στον πυρήνα της. Τρανό παράδειγμα τα “maritime autonomous surface ships”, όπως αποκαλούνται επισήμως από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τα οποία είναι και στο μικροσκόπιο του Maritime Safety Committee του ίδιου Οργανισμού».

Το εμπορικό κομμάτι είναι ίσως το πιο εύκολο να συνδυαστεί με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, σύμφωνα με τον κ. Αλκαλάι:

«Οπως ο κόσμος πήγε από το τηλέφωνο στο email, οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν ήδη στη διάθεσή τους πλατφόρμες οι οποίες τους βοηθούν να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τη συγκέντρωση σε ένα μέρος και σε πραγματικό χρόνο μιας πληθώρας στοιχείων από διαφορετικές πηγές, από την πορεία των πλοίων, τις τιμές πετρελαίου ανά τον πλανήτη, τα διαθέσιμα προς κλείσιμο εμπορεύματα και τα περιθώρια κέρδους μέχρι προγνώσεις για ευκαιρίες που μπορεί να υπάρξουν με βάση τους παράγοντες της αγοράς – εσωτερικούς και εξωτερικούς. Τα εξωτερικά στοιχεία συγκεκριμένα μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τη μακροπρόθεσμη στρατηγική μιας εταιρείας.

Η McKinsey & Company προβλέπει, για παράδειγμα, ότι η εισαγωγή σιδήρου στην Κίνα, που αντιπροσωπεύει το 70% του θαλάσσιου εμπορίου σιδήρου, θα πέφτει μεσοσταθμικά κατά 2,4% μέχρι το 2030. Αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό για μια εταιρεία της οποίας τα έσοδα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη μεταφορά σιδήρου στην Κίνα. Στην εποχή δε του κινητού τηλεφώνου και της μόνιμης κινητικότητας (pre-COVID έστω), είναι απαραίτητο όλα τα στοιχεία να είναι προσβάσιμα με εύκολο, απλό και ταυτόχρονα ασφαλή τρόπο απ’ όλες τις συσκευές. Η ψηφιακή ασφάλεια, εξάλλου, έρχεται με ταχύτητα στο προσκήνιο».

Στον επίλογο της συνέντευξης ο κ. Αλκαλάι επισημαίνει τον ρόλο του ηγέτη στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού:

«Καταλαβαίνει κανείς ότι όλα τα παραπάνω στα χέρια ενός ηγέτη μιας ναυτιλιακής εταιρείας βοηθούν στη λήψη αποφάσεων ως προς τη διαμόρφωση ενός χαρτοφυλακίου, το οποίο είναι ικανό από τη μία να μετριάσει το ρίσκο και από την άλλη να μεγιστοποιήσει τα κέρδη.

Σε μια εποχή ειδικά που το “new normal” (νέα κανονικότητα) δεν έχει δείξει ακόμα το πραγματικό του πρόσωπο, η σωστή και άμεση πληροφορία αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία. O Αμερικανός συγγραφέας Τζορτζ Γουίλιαμ Κέρτις είχε περίφημα δηλώσει στη δύση του 19ου αιώνα, “δεν είναι το πλοίο όσο η επιδέξια ναυσιπλοΐα που εξασφαλίζει το ευήμερο ταξίδι”. Στον ωκεανό των δεδομένων, λοιπόν, όπου καλούνται οι σύγχρονες ναυτιλιακές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν, η ψηφιακή ναυσιπλοΐα είναι η πυξίδα στο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά».

Διαβάστε ακόμη:

Πάσχα: Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται για το πασχαλινό τραπέζι 

Bitcoin: Οι κεντρικές τράπεζες το μισούν, αλλά το αντιγράφουν 

Samsung: Και πάλι 1η – Ξεπέρασε την Apple στις πωλήσεις smartphones το α΄ τρίμηνο