Η υπόθεση με το ιρανικό δεξαμενόπλοιο το οποίο φέρεται να έχει ως τελικό προορισμό το λιμάνι της Καλαμάτας έχει φέρει την Ελλάδα στο επίκεντρο ενός διπλωματικού θρίλερ. Όλοι περιμένουν να δουν αν τελικά το δεξαμενόπλοιο θα χαράξει ρότα γα το λιμάνι της Πελοποννήσου ή όχι.

Οι γνωρίζοντες υποστηρίζουν ότι τέτοιου μεγέθους πλοίο και με το συγκεκριμένο φορτίο δεν μπορεί να καταπλεύσει στο συγκεκριμένο λιμάνι.

«Θεωρώ ότι δεν μπορεί να προσεγγίσει το λιμάνι της Καλαμάτας το δεξαμενόπλοιο. Δεν υφίσταται κάποια εμπορική πράξη λόγω του φορτίου του, του μεγέθους του και του βυθίσματός του. Τέτοιου είδους πλοία πηγαίνουν σε εγκαταστάσεις διυλιστηρίων ή σε σταθμούς ανοικτά της θάλασσας με ανάλογες υποδομές για εκφόρτωση. Επίσης υπάρχουν και άλλες διαδικασίες που αφορούν σε τελωνειακές διατυπώσεις» επισημαίνει ο υποναύαρχος Λ.Σ., Νίκος Σπανός.

Στη συνέχεια υπογραμμίζει τι θα έπρεπε να είχε γίνει με το πλοίο στο Γιβραλτάρ και ποιοι διεθνείς κανονισμοί ισχύουν για τη συγκεκριμένη υπόθεση. Το υπό ιρανική σημαία δεξαμενόπλοιο ADRIAN DARYA 1 που είναι έμφορτο και μετονομάστηκε από GRACE 1 είναι χωρητικότητας 156.880 τόνων, μήκους 330 μέτρων, πλάτους 58 μ. και έτος ναυπήγησης 1997:

«Σύμφωνα με το ΠΔ 16/2011 για τον έλεγχο υπό ξένη σημαία πλοίων από το κράτος λιμένα όπου ενσωματώνει την οδηγία 2009/16/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου  2009 με τον κατάπλου του δεξαμενόπλοιου στο λιμάνι του Γιβραλτάρ που είναι εντός της δικαιοδοσίας του Paris MOU – Μνημόνιο Συνεννόησης των Παρισίων όπου εντάσσεται και η Ελλάδα αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες – οι αρμόδιες αρχές ελέγχου εφόσον αγκυροβόλησε σε προκαθορισμένο αγκυροβόλιο εντός δικαιοδοσίας τους, και παράλληλα υπήρχε κάποια διεπαφή ή διασύνδεση πλοίου με τις λιμενικές αρχές, έπρεπε να εφαρμόσουν πιστά την ανωτέρω οδηγία και να το επιθεωρήσουν.

Η επιθεώρηση εξαρτάται πάντα από την κατηγορία κινδύνου στην οποία ανήκει το πλοίο σε σχέση με τον τύπο του, την ηλικία του, την σημαία, το αρχείο των προηγούμενων επιθεωρήσεων κ.α. Και εφόσον τα πλοία παρουσιάζουν υψηλότερο κίνδυνο υποβάλλονται υποχρεωτικά σε ενδελεχέστερη επιθεώρηση (expanded inspection)» και συνεχίζει:

«Το συγκεκριμένο πλοίο από το ηλεκτρονικό αρχείο του Paris MOU δείχνει τελευταίο έλεγχο το έτος 2004 από τις Αρχές του Καναδά. Αυτό αποδεικνύει από μόνο του, σύμφωνα και με την Οδηγία 2099/16 ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ότι βρίσκεται για μεγάλο χρονικό διάστημα στην κατηγορία προτεραιότητας Ι (αρ.12 Οδηγίας) και υπόκεινται σε εκτεταμένη επιθεώρηση (αρ.14 Οδηγίας) δεδομένου ότι πρόκειται για δεξαμενόπλοιο ηλικίας άνω  των 12 ετών.

Εάν από τον ενδελεχή αυτόν έλεγχο διαπιστωθούν σοβαρές ελλείψεις σύμφωνα και με τα Διεθνή Πρότυπα τότε το πλοίο «κρατείται», δηλαδή απαγορεύεται ο απόπλους του μετά από επίσημη διαταγή απαγόρευσης προς τον πλοίαρχο και τη διαχειρίστρια εταιρεία μέχρι αποκαταστάσεως των ελλείψεων. Στην ανωτέρω περίπτωση ο πλοιοκτήτης ή ο διαχειριστής ή πράκτορας ή ο πλοίαρχος του πλοίου αναγγέλλει την άφιξη του πλοίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙΙ  (αρ.9 της Οδηγίας) στις αρμόδιες αρχές κατάπλου τουλάχιστον 72 ώρες πριν από τον αναμενόμενο κατάπλου στον λιμένα ή στο αγκυροβόλιο».