Σήμερα καταπλέει ένα από τα μεγαλύτερα πλοία του κόσμου, το “Cosco Shipping Taurus”, ενώ θα γίνουν και τα επίσημα εγκαίνια του δυτικού τμήματος της προβλήτας ΙΙΙ

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στη νέα εποχή της υποδοχής και εξυπηρέτησης υπερ-πλοίων εισέρχεται από σήμερα ο Πειραιάς καθώς κατέπλευσε το μεγαλύτερο καράβι που έχει φιλοξενηθεί ποτέ στο μεγάλο λιμάνι. 

Πρόκειται για το «Cosco Shipping Taurus», με μήκος 400 μέτρα, και πλάτος 58,6 μέτρα, το οποίο μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 20.000 εμπορευματοκιβώτια και μαζί με το αδελφό του «China Cosco Aries» θα πιάνουν στον Πειραιά, στο πλαίσιο των τακτικών δρομολογίων τους από την Κίνα στο Ρότερνταμ.

Τα δύο πλοία ανήκουν στην κατηγορία των giga carriers και θα δένουν στο δυτικό μέρος της Προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.), το οποίο παραδόθηκε στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου. 

Με ανακοίνωση της η «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ» καλωσορίζει το «Cosco Shipping Taurus» και κάνει λόγο για μία νέα εποχή που ξεκινά στο λιμάνι του Πειραιά.

Cosco Shipping Taurus2

Το «Cosco Shipping Taurus» την ώρα που δένει στο λιμάνι του Πειραιά τα ξημερώματα

Η προβλήτα προσφέρει υπηρεσίες με πέντε super post panamax γερανογέφυρες, που είναι οι μεγαλύτερες παγκοσμίως και αναμένεται να αυξηθούν σε οκτώ μέσα στο 2018. Το λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετεί ταυτοχρόνως πέντε giga containerships, αφού ήδη στις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα τρία giga carriers. Η COSCO κινείται βάσει σχεδίου και με σκοπό την αναρρίχηση του Πειραιά στην κορυφή των μεσογειακών λιμανιών και την είσοδό του στη λίστα με τα 30 μεγαλύτερα στον κόσμο.

Cosco Piraues

Η δυτική Προβλήτα ΙΙΙ είναι μέρος της επένδυσης, ύψους 230 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι επενδύσεις 300 εκατ. που έχει προγραμματίσει για τον ΟΛΠ έως το 2021. Ηδη το εμπορικό λιμάνι του ΟΛΠ ανεβαίνει θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη. Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, το 2016 κατέλαβε την 38η θέση, από 44η που ήταν το 2015. Το λιμάνι του Πειραιά είναι το τρίτο μεγαλύτερο στη Μεσόγειο, μετά τα ισπανικά της Αλχεθίρας, που διακινεί 4,76 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια και της Βαλένθια, με 4,72 εκατομμύρια.

Τα εν λόγω λιμάνια βρίσκονται στην 28η και στην 29η θέση, αντίστοιχα, παγκοσμίως. Ο Πειραιάς αποτελεί, επίσης, το 6ο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι. Την πρώτη θέση κατέχει το Ρότερνταμ και ακολουθούν η Αμβέρσα, το Αμβούργο, η Αλχεθίρας και η Βαλένθια. Στόχος της COSCO είναι τα επόμενα 2-3 χρόνια να βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση ανάμεσα σε όλα τα εμπορικά λιμάνια της Μεσογείου. Σήμερα είναι στην τρίτη θέση και διακινεί 3,67 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια πίσω από τα δύο προαναφερόμενα ισπανικά λιμάνια.

Το 2017 ο κύκλος εργασιών της ΟΛΠ Α.Ε. ανήλθε σε 111,5 εκατ. ευρώ έναντι 103,5 εκατ. της αντίστοιχης χρήσης 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 7,7 %. Ιδιαίτερα αυξημένα έσοδα κατά 7 εκατ. ευρώ παρουσίασαν οι δραστηριότητες στο Container Terminal (ποσοστό 53,1%). Η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 70,6%, δηλαδή 453.264 έναντι 265.716 το 2016. Αυξημένα ήταν τα έσοδα από την παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ κατά περίπου 3,4 εκατ. ευρώ, σε ποσοστό 8,4%.

Η προβλήτα ΙΙΙ

Το μεσημέρι αναμένεται να γίνουν τα επίσημα εγκαίνια του δυτικού τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ, που ήταν βασικό κομμάτι του σχεδίου του κινεζικού κολοσσού για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού. Εχει αποβάθρα μήκους 800 μέτρων με βάθος 18,5 μέτρα στον Νότο και 19,5 μέτρα στον Βορρά. Το συγκρότημα θεωρείται το πιο σύγχρονο τεχνολογικά έργο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων, καθώς πληροί τις υψηλότερες διεθνείς προδιαγραφές και αξιοποιεί τις πλέον σύγχρονες αυτόματες λειτουργίες.

Η συνολική χωρητικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ αυξάνεται στα 6,2 εκατομμύρια από 5,5 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, ενώ υπολογίζεται ότι άλλο 1 εκατομμύριο «κουτιά» μπορεί να διαχειρίζεται η Προβλήτα Ι του ΟΛΠ. Το μεγάλο στοίχημα για τους Κινέζους είναι η Προβλήτα Ι, η οποία ως τώρα δεν είχε ανταγωνιστικούς ρυθμούς απέναντι στις ΙΙ και ΙΙΙ. Ηδη ο Πειραιάς έχει πάρει τα φορτία της συμμαχίας The Alliance, την οποία απαρτίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, NYK Line, MOL, Κ Line, Hapag-Lloyd, Yang Ming Line και United Arab Shipping Company. Η COSCO φέρνει στον Πειραιά φορτία και μέσω εταιρειών που συμμετέχουν σε άλλη συμμαχία, την Ocean Alliance, που αποτελείται από τις China COSCO Shipping, Evergreen Line, CMA CGM και την OOCL.

Η Μεσόγειος

Παράλληλα υφαίνει σταθερά τον επιχειρηματικό της ιστό σε όλη τη Μεσόγειο. Αλλωστε ο ρόλος της στην υλοποίηση του σχεδίου της κινεζικής κυβέρνησης, του λεγόμενου «One Belt One Road», που θα ενώνει εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη τόσο από ξηράς όσο και από θαλάσσης, είναι κομβικής σημασίας. Ο Πειραιάς μπορεί να είναι για τον κινεζικό κολοσσό η μεγάλη του βάση στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, όμως έχει πάρει θέσεις στρατηγικής σημασίας και σε άλλες χώρες. Ηδη από το 2015 είχε κάνει επένδυση στην Τουρκία εξαγοράζοντας αντί 918 εκατ. δολαρίων το 64,5% του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού, Kumport Terminal, που βρίσκεται στη Θάλασσα του Μαρμαρά. Το λιμάνι έχει δυνατότητα διακίνησης περίπου 2,5 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων ετησίως.

Τελευταία κίνηση της COSCO στη Μεσόγειο μέσα στο 2017 ήταν η επέκτασή της στην Ιβηρική – και πιο συγκεκριμένα στην Ισπανία, όπου εξαγόρασε με 224 εκατ. δολάρια το 51% των μετοχών της Noatum Ports, που διαχειρίζεται λιμενικές εγκαταστάσεις στη Βαλένθια και το Μπιλμπάο, καθώς και σιδηροδρομικούς σταθμούς στη Μαδρίτη και τη Σαραγόσα. Ο κινεζικός όμιλος έχει επίσης παρουσία στο Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου αλλά και στην Αμβέρσα.