H απανθρακοποίηση και μετάβαση την πράσινη ναυτιλία ήταν ίσως το πιο φλέγον θέμα συζήτησης στη διάρκεια της έκθεσης των Ποσειδωνίων. Μίλησαν μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών. Ο προβληματισμός είναι εντονότατος αφού οι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί ζητούν την όσο πιο γρήγορη μετάβαση όμως δεν υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα.

Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

«Είναι ύψιστη προτεραιότητα, το ευρωπαϊκό, αλλά και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων. Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές! Λύσεις, που δε θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δε θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Η νέα εποχή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ενεργειακή μετάβαση. Θέλω να τονίσω, ότι η Ελλάδα, διακρίνεται για τη συνεπή και διαχρονική προσήλωσή της, στην εξέλιξη της ναυτιλίας. -Η ελληνική ναυτιλία επενδύει συνεχώς, σε νεότευκτα πλοία και σε νέες τεχνολογίες.

Κατέχοντας το πλεονέκτημα της μακρόχρονης τεχνογνωσίας και εμπειρίας, έχουμε χαράξει τις εξελίξεις κι έχουμε ανταπεξέλθει με ιδιαίτερη προνοητικότητα και ξεχωριστή επιτυχία στις προκλήσεις κάθε εποχής.

-Η θετική περιβαλλοντική απόδοση του στόλου μας είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη»

Συμεών Παληός ιδρυτής και πρόεδρος της Diana Shipping

« Η χρηματοδότηση είναι η πρώτη σκέψη. Η χρηματοδότηση άλλαξε και αλλάζει τον κόσμο της ναυτιλίας. Τις δεκαετίες του ’30 και του ’40 δεν υπήρχαν τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τη ναυτιλία. Το 1955 εμφανίστηκαν δύο τράπεζες στον Πειραιά. Ακολούθησε η εισαγωγή στα ‘80ς στο αμερικανικό χρηματιστήριο της εταιρείας του Αντώνη Αγγελικούση και σειρά πήρα τη δεκαετία του ’90 ο Νίκος Τσάκος με την ΤΕΝ στο Όσλο και μετά στο ΝYSE για να ακολουθήσουν και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες. Η εισαγωγή στα χρηματιστήριο μας βοήθησε να εξελιχθούμε να μεγαλώσουμε και να αποκτήσουμε ρευστότητα ώστε να προσαρμοζόμαστε στις νέα συνθήκες που προέκυπταν και προκύπτουν όπως η βιώσιμη ναυτιλία και η μετάβαση στην πράσινη εποχή».

Νίκος Τσάκος Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ

«Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι. Χρειάστηκε μια πανδημία για να αρχίσουν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν τη σημασία του κλάδου μας και τη συμβολή του στο παγκόσμιο εμπόριο. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».

Αριστείδης Πίττας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Euroseas και Eurodry

«Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο ‘Ε’ (Environmental) του όρου ESG, γιατί πιστεύω ότι είναι το πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί. Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο ‘E’ μπορεί να χάσουμε το ‘S’ (Social), και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι η κοινωνία και η κοινωνική ένταξη για όλους. Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».

Γιώργος Προκοπίου ιδρυτής των εταιρειών Dynacom Tankers, Dynagas και Sea Traders

«Ο κόσμος στον οποίο ζούμε θέλει το ευκταίο και όχι το εφικτό. Όλοι μας ζητάνε να πάμε στο plan B φεύγοντας από το plan A. Όμως το plan B στο οποίο μας ζητάνε να πάμε …δεν υπάρχει. Πρέπει να επικεντρωθούμε στο εφικτό.

 Πέτρος Παππάς διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk carriers

«Η ναυτιλία είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο των μεταφορών. Δεν έχουμε δυνατή φωνή ως βιομηχανία παρά το γεγονός ότι αν σταματήσουμε τα πλοία θα… σταματήσει να γυρίζει η γη. Όσο αφορά τα νέα καύσιμα υπάρχουν κάποιες παράμετροι:

1) Πρέπει να ξέρουμε ποια θα είναι τα νέα εναλλακτικά καύσιμα.

2) Μόλις το μάθουμε πρέπει να έχουμε πλοία με κατάλληλες μηχανές για αυτά τα καύσιμα.

3) Πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για αποθήκευση των νέων καυσίμων. Υπολογίστηκε ότι για τροφοδοτηθεί ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πράσινο μεθάνιο θα χρειαστούν εγκαταστάσεις 85.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων . Σκεφτείτε ότι η Μύκονος είναι 89.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

4) Οι τιμές να είναι ανταγωνιστικές

Δεν έχουμε πρόθεση να ναυπηγήσουμε πλοία γιατί εάν δώσουμε τώρα την παραγγελία θα τα παραλάβουμε το 2025-2026 και σε ένα χρόνο μπορεί να βγει νέα νομοθεσία για τα καύσιμα και τα πλοία στην ουσία να βρεθούν στο περιθώριο. Θα μείνουμε στα μεταχειρισμένα.

 Γιώργος Οικονόμου ιδρυτής του Ομίλου ΤΜS

«Με ρωτάτε να οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί είναι δίκαιοι για τη ναυτιλία. Δεν πιστεύω ότι η ζωή είναι δίκαιη. Πρέπει να κινούμαστε όπως οι ιστιοπλοΐα λαμβάνοντας υπόψη τους ανέμους και τις αλλαγές τους, τα θαλάσσια ρεύματα τις ζημιές στο σκάφος. Πάντως δεν γίνεται να ζητάς από ένα πλοιοκτήτη που ναυπήγησε πλοία με μηχανές που καίνε ντίζελ σε τρία χρόνια από την παραλαβή να βάλει ηλεκτρικές μηχανές».

Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers

«Στα Ποσειδώνια του 2024 πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση να απαντήσουμε για το ποιο θα είναι το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία. Η απανθρακοποίηση θα γίνει κάποια μέρα αλλά όχι σύντομα. Θα καθυστερήσει. Μιλάμε με τα ναυπηγεία και δεν έχουν ιδέα τι μηχανές να βάλουν. Τι μία μας λένε για αμμωνία, την άλλη για LNG και μετά για μεθάνιο. Δεν έχουμε λύσεις. Μέχρι το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία δεν θα γίνει κάτι προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Είμαστε στο σκοτάδι.»

Ιωάννα Προκοπίου, επικεφαλής των Prominence Maritime S.A. και Sea Traders

«Λέμε πολλές φορές ότι είναι απαραίτητο να συνεργαστούμε όλοι για να επιτύχουμε τους στόχους μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο, αδυνατούμε ως βιομηχανία να συμφωνήσουμε ποιος είναι ο ρυπαίνων. Για εμάς είναι ξεκάθαρο, η ευθύνη εμπίπτει στην αρμοδιότητα του εμπορικού διαχειριστή. Αν θες να παράγεις τα νέα καύσιμα, πρέπει να έχεις και τα μέσα να το κάνεις, προκειμένου να έχουν και μηδενικές εκπομπές. Σήμερα δεν υπάρχουν αυτά τα μέσα».

Δημήτρης Πατρίκιος CEO της Kyklades Maritime

«Η βιομηχανία δεν είναι ακόμη έτοιμη να επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί, οι οποίοι είναι περισσότερο φιλόδοξοι και λιγότερο επιτεύξιμοι. Οι νέες τεχνολογίες και τα καινούργια καύσιμα δε θα είναι διαθέσιμα μέχρι τουλάχιστον το 2030. Τα “κλειδιά” για την απανθρακοποίηση είναι η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση, η ισχυρή και αποτελεσματική ρυθμιστική πολιτική και οι τεχνολογικές εξελίξεις σε μηχανές και ναυπηγεία».

Διαβάστε ακόμη:

Αναλυτές: Πιθανό το καθολικό «shutdown» στις ροές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη

Three Arrows Capital: Το πιο διάσημο hedge fund στην αγορά των κρυπτονομισμάτων κοντά στην κατάρρευση

Καύσιμα: «Χειρόφρενο» τραβούν οι οδηγοί – Έρχεται το Fuel Pass 2 (vid)