Ο τρόπος χρηματοδότησης της ναυτιλίας αλλάζει αφού νέοι παίκτες διεκδικούν το δικό τους μερίδιο αγοράς. Η προηγούμενη 10ετία ήταν μια σχεδόν καταστροφική εμπειρία για τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές τράπεζες, σειρά πλοιοκτητών χρεοκοπούσαν κατά κύματα ως συνέπεια των δύσκολων καιρών που ακολούθησαν την παγκόσμια οικονομική κρίση.

Πολλά επώνυμα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, από τη Royal Bank of Scotland έως την Commerzbank – αποσύρθηκαν εντελώς από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση ενώ η έκθεση των υπολοίπων μειώθηκε αισθητά.

Όμως οικονομικοί αναλυτές εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι για την τρέχουσα δεκαετία η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα επανέλθει. Όπως τονίζουν υπάρχουν κάποια σημάδια.

Οι ευρωπαϊκές τράπεζες έστρεψαν το βλέμμα τους στην Ασία. Εκεί εντόπισαν την ευκαιρία να κερδίσουν έστω λίγα δολάρια και επίσης να κάνουν ένα γρήγορο εμπόριο αναχρηματοδοτώντας κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης-Chinese leasing companies.

«Δεν βλέπουμε τις κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης να μειώνουν την έκθεσή τους», επισημαίνουν τραπεζικοί κύκλοι: «Θα δανείσουν με υψηλό ποσοστό επί της αξίας των πλοίων, κάτι που οι περισσότερες εμπορικές τράπεζες δεν θέλουν να κάνουν. Μετά οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης θα πάνε στις τράπεζες και θα τους ζητήσουν να τις χρηματοδοτήσουν, της εταιρείες leasing, με βάση ένα χαμηλότερο ποσοστό-επιτόκιο».

Επομένως ένας πλοιοκτήτης θα μπορούσε να πάει στην BoComm ή την ICBC και να λάβει 85% χρηματοδότηση, και ίσως περισσότερο με υποστήριξη του ναύλου ναύλωσης, ποσοστό που οι ευρωπαϊκές τράπεζες δεν θα άγγιζαν αυτή την εποχή.

Ωστόσο, οι τράπεζες είναι πρόθυμες να αναχρηματοδοτήσουν τους εκμισθωτές-εταιρείες leasing σε ποσοστό 60%-70%, αρκεί να προσφύγουν στη μίσθωση και την εκχώρηση των υποκείμενων πλοίων ως εγγύηση.

Αυτό λειτουργεί πολύ καλά για τις τράπεζες γιατί έχουν πολλά επίπεδα ασφάλειας. Κάνουν μια συμφωνία από την εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης. Επομένως, εάν η συμφωνία πάει στραβά, αυτό είναι το πρώτο μέρος στο οποίο πηγαίνουν, στις leasing εταιρείες.

Εάν δεν πληρώσουν, μπορούν να στραφούν κατά του πλοιοκτήτη. Και αν ο πλοιοκτήτης δεν πληρώσει, οι τράπεζες στρέφονται ενάντια στο πλοίο.

Υπάρχουν λοιπόν τρία επίπεδα προστασίας, που κάνουν αυτές τις προσφορές ελκυστικές, σύμφωνα με ευρωπαϊκούς τραπεζικούς κύκλους.

Εν τω μεταξύ, ειδικοί μικροί δανειστές έχουν επίσης οριοθετήσει τη δική τους περιοχή. Οι εναλλακτικοί δανειστές μπορεί να κερδίζουν πέντε ή δέκα φορές μεγαλύτερους όγκους από 10 χρόνια πριν. Το όνομα που ξεχωρίζει είναι η Hayfin υπό την ηγεσία του Andreas Povlsen, η οποία πλέον απασχολεί μεγάλα ονόματα όπως το πρώην στέλεχος της RBS, Rob Perkin και τον Jeremy Dean, από την Invesco.

Η RMK Maritime του Mark McCarthy, η οποία λειτουργεί ως μεσίτης μεταξύ δανειοληπτών και δανειστών επίσης έχει μπει «γερά στο παιχνίδι».

Διαβάστε ακόμη

Πώς στήνονται τα «Family Offices» που θα φέρνουν «κροίσους» στην Ελλάδα

Η επέκταση της Deloitte στην Ελλάδα με «κλειδί» το ντιλ με την Google και οι νέες θέσεις εργασίας

Attica Bank: «Μαύρος καπνός» στο σχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια – Ακίνητα και POS στη «μάχη» ενίσχυσης κεφαλαίων