Καθώς το έτος πλησιάζει στο τέλος του, η Κίνα επαναβεβαιώνει τη στρατηγική της για ενίσχυση της ασφάλειας πρώτων υλών, επιταχύνοντας την ανάπτυξη εγχώριων έργων σιδηρομεταλλεύματος. Σύμφωνα με την ανάλυση της Allied Shipbroking, οι πρόσφατες οδηγίες της China Iron & Steel Association (CISA) προς τις χαλυβουργίες και τις μεταλλευτικές εταιρείες στοχεύουν στην ταχύτερη κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό ορυχείων, με απώτερο σκοπό τη μείωση της διαρθρωτικής εξάρτησης από τις εισαγωγές.

Ωστόσο, τα μέχρι τώρα αποτελέσματα δείχνουν ότι η εγχώρια παραγωγή δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στους επίσημους στόχους. Την περίοδο Ιανουαρίου–Οκτωβρίου 2025, η παραγωγή συμπυκνώματος σιδηρομεταλλεύματος ανήλθε σε περίπου 851,7 εκατ. τόνους, καταγράφοντας μείωση 3,2% σε ετήσια βάση. Η πτώση αυτή, όπως επισημαίνει η Allied, αντανακλά χρόνιες αδυναμίες του κλάδου, όπως η υποβάθμιση της ποιότητας των κοιτασμάτων, ο κατακερματισμός της ιδιοκτησίας και οι χαμηλοί ρυθμοί επενδύσεων.

Οι παράγοντες αυτοί περιορίζουν σοβαρά τη δυνατότητα αύξησης της παραγωγής και διευρύνουν το χάσμα ανάμεσα στη στρατηγική στόχευση και την πραγματική απόδοση. Ως αποτέλεσμα, η εγχώρια εξόρυξη δύσκολα θα αλλάξει ουσιαστικά την εικόνα της προσφοράς σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα στο άμεσο μέλλον.

Στο μέτωπο των εισαγωγών, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη εξάρτηση από τη θαλάσσια αγορά. Μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου 2025, οι εισαγωγές έφτασαν περίπου τα 1,14 δισ. τόνους, θέτοντας τις βάσεις για ακόμη ένα έτος-ρεκόρ. Τον Νοέμβριο, οι αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 110,54 εκατ. τόνους, ελαφρώς μειωμένες κατά 0,7% σε σχέση με τον Οκτώβριο, αλλά σημαντικά υψηλότερες σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024.

Η πρόσκαιρη επιβράδυνση αποδίδεται κυρίως στη μειωμένη αγοραστική διάθεση, καθώς αρκετές χαλυβουργίες προχώρησαν σε συντηρήσεις και αναβαθμίσεις εξοπλισμού, υπό την πίεση συρρικνούμενων περιθωρίων κέρδους. Παρ’ όλα αυτά, οι συνολικοί όγκοι συνεχίζουν να τροφοδοτούν την εφοδιαστική αλυσίδα.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το επίπεδο των αποθεμάτων στα κινεζικά λιμάνια. Μέχρι την 49η εβδομάδα του 2025, τα αποθέματα ξεπέρασαν τους 153 εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο από το 2018. Η εξέλιξη αυτή υπογραμμίζει, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, τη μικρή συμβολή της εγχώριας εξόρυξης στις άμεσες ανάγκες της χώρας και επιβεβαιώνει ότι οι θαλάσσιες εισαγωγές παραμένουν κρίσιμες για τη διατήρηση της προσφοράς.

Για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, το συμπέρασμα είναι σαφές: παρά τις πολιτικές πρωτοβουλίες της Κίνας, η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος –και κατ’ επέκταση η απασχόληση των Capesize– θα συνεχίσει να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές, διατηρώντας τον κομβικό ρόλο της χώρας στο παγκόσμιο εμπόριο πρώτων υλών.

Διαβάστε ακόμη

Ολα όσα προβλέπει η έκθεση της Κομισιόν για το Στεγαστικό

«Η Γιουβέντους δεν πωλείται»: Ο εγγονός του Ανιέλι απορρίπτει την πρόταση εξαγοράς του 1,1 δισ. ευρώ

Η επιστροφή των Ikepod: Τα ρολόγια της δεκαετίας του ’90 που γίνονται ανάρπαστα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα