Η τελευταία έκθεση του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers επιβεβαιώνει ότι η παγκόσμια αγορά ενέργειας εισέρχεται σε μια νέα φάση, όπου η προτεραιότητα για ενεργειακή ασφάλεια επισκιάζει τις πολιτικές για την κλιματική αλλαγή.
Σύμφωνα με το IEA World Energy Outlook, υπό το νέο σενάριο «Current Policies», η ζήτηση πετρελαίου και φυσικού αερίου θα συνεχίσει να αυξάνεται για τα επόμενα 25 χρόνια, χωρίς ουσιαστική μείωση των εκπομπών CO₂, εκτός αν οι πολιτικές αλλάξουν πορεία.
«Το 2024 ήταν το θερμότερο έτος στην ιστορία, ωστόσο οι κυβερνήσεις προτιμούν πλέον την προσιτότητα και τη σταθερότητα της ενέργειας αντί για την απανθρακοποίηση», δηλώνει αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η κατανάλωση πετρελαίου ενδέχεται να φτάσει τα 113 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2050, κυρίως λόγω των μεταφορών, της αεροπορίας και των πετροχημικών. Παράλληλα, η ζήτηση ηλεκτρισμού αναμένεται να αυξηθεί κατά 40–50% έως το 2035, κυρίως στις αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ινδίας και της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Αυτή η δομική ανθεκτικότητα της ζήτησης δημιουργεί ένα μακροπρόθεσμο θετικό υπόβαθρο για τις συναλλαγές πετρελαίου και, κατ’ επέκταση, για την απασχόληση των δεξαμενόπλοιων. Όπως σημειώνει αναλυτής της εταιρείας: «Περισσότερη ενέργεια που μεταφέρεται σε μεγαλύτερες αποστάσεις, ειδικά προς την Ασία, μεταφράζεται άμεσα σε αύξηση των tonne-miles, ενισχύοντας τις ανάγκες ναυλώσεων.»
Ωστόσο, βραχυπρόθεσμα η αγορά διαμορφώνεται περισσότερο από γεωπολιτικά γεγονότα και κυρώσεις. Οι τελευταίες κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της Rosneft και της Lukoil, οι οποίες τίθενται πλήρως σε εφαρμογή στις 21 Νοεμβρίου, έχουν προκαλέσει έξαρση στην εισαγωγή ρωσικού αργού από την Ινδία. Οι εισαγωγές της Ινδίας αυξήθηκαν στα 1,69 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Οκτώβριο και αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται. Ταυτόχρονα, οι διυλιστές διαπραγματεύονται νέες συμφωνίες με προμηθευτές από Αμερική, Αφρική και Μέση Ανατολή για να μειώσουν τον κίνδυνο διακοπών.
Η άμεση συνέπεια ήταν η σημαντική συσσώρευση «πετρελαίου πάνω στο νερό», καθώς οι έμποροι αξιολογούν τους κινδύνους συμμόρφωσης και ανακατευθύνουν τα φορτία. Μόνο τον Οκτώβριο καταγράφηκε αύξηση πάνω από 90 εκατ. βαρέλια πλωτών αποθεμάτων, σύμφωνα με το IEA. Αυτή η συγκέντρωση έχει περιορίσει την διαθέσιμη χωρητικότητα δεξαμενόπλοιων, ανεβάζοντας σημαντικά τα κέρδη VLCC και Suezmax, ενώ οι spot ναυλώσεις στη διαδρομή Μέση Ανατολή–Κίνα έχουν εκτοξευθεί, υποστηριζόμενες από μεγαλύτερες αποστάσεις ταξιδιών και καθυστερήσεις στα λιμάνια.
Οι διαταραχές αυτές, παρότι ευνοούν τον τομέα των δεξαμενόπλοιων, αποκαλύπτουν και τη μεταβλητότητά του. Όταν οι κυρώσεις τιμολογηθούν πλήρως ή οι νέες εμπορικές ροές σταθεροποιηθούν, οι τιμές μπορεί να εξομαλυνθούν, αν και ένα υψηλό επίπεδο ζήτησης σε tonne-miles αναμένεται να παραμείνει έως τις αρχές του 2026.
Όπως επισημαίνει αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers: «Η αποτυχία του κόσμου να απομακρυνθεί από τα υδρογονάνθρακες σημαίνει ότι τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν κεντρικά στο παγκόσμιο εμπόριο. Για τη ναυτιλία αυτό μεταφράζεται σε σταθερό όγκο φορτίου, με γεωπολιτικές αναταράξεις που δημιουργούν τόσο ευκαιρίες όσο και κινδύνους.»
Συνολικά, η ναυτιλιακή αγορά καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα σε μακροπρόθεσμη αισιοδοξία για τη ζήτηση ενέργειας και βραχυπρόθεσμη μεταβλητότητα λόγω κυρώσεων και πολιτικών αλλαγών, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι τα δεξαμενόπλοια και οι ξηρού φορτίου αγορές παραμένουν σε σταθερό, αν και απαιτητικό, περιβάλλον.
Διαβάστε ακόμη
Gen Z: Οι εργαζόμενοι εξαρτώνται οικονομικά από τους γονείς τους
Blind box fever: Πώς τα Labubu άλλαξαν για πάντα την αγορά παιχνιδιών (pics)
Επιστήμη: Πώς οι μέλισσες μετρούν τον χρόνο – Τι σημαίνει για τη μελισσοκομία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.