Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε καμπή μετασχηματισμού, καθώς εντείνεται η πίεση για απανθρακοποίηση και οι κανονιστικές απαιτήσεις γίνονται αυστηρότερες. Σύμφωνα με στοιχεία της Veson Nautical (VesselsValue), οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες στόλων συνεχίζουν να ενισχύουν τη θέση τους, επενδύοντας παράλληλα σε νέες τεχνολογίες και πλοία με υψηλότερη ενεργειακή απόδοση.

Η MSC, με έδρα την Ελβετία, κατέχει την κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης, με στόλο αξίας 49,6 δισ. δολαρίων και 707 πλοία (584 εν ενεργεία και 125 υπό παραγγελία). Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου αφορά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με ισχυρή παρουσία σε Panamax και Post Panamax κατηγορίες. Η εταιρεία έχει επενδύσει δυναμικά σε ULCVs, τα οποία αντιστοιχούν στο 59% του βιβλίου παραγγελιών της.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η CMA CGM της Γαλλίας, με στόλο αξίας 35,5 δισ. δολαρίων και 339 πλοία, εκ των οποίων τα 95 βρίσκονται υπό ναυπήγηση. Το 53% αυτών ανήκει στην κατηγορία ULCV, το 34% στη New Panamax και το 13% στην Post Panamax.

Ακολουθεί η BoComm Leasing, με στόλο αξίας 33,3 δισ. δολαρίων και 411 πλοία σε όλους τους βασικούς τομείς (Bulkers, Tankers, Containers, Gas, RoRo, Vehicle Carriers). Η μεγαλύτερη παρουσία εντοπίζεται στον κλάδο LNG, που αποτελεί το 76% του χαρτοφυλακίου της.
Η αξία των πλοίων κοντέινερ έχει αυξηθεί σημαντικά το 2025, ιδιαίτερα για τα μεγαλύτερης ηλικίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: πλοία Sub Panamax 15 ετών (2.500 TEU) έχουν καταγράψει άνοδο 19,96% από τις αρχές του έτους, ανεβαίνοντας από τα 26,4 εκατ. δολ. στα 31,67 εκατ. δολ.
Η στροφή προς πλοία διπλού καυσίμου (dual-fuel) είναι πλέον εμφανής. Στον κλάδο των οχηματαγωγών (Vehicle Carriers), όπου μεταφέρονται κατά κύριο λόγο νέα οχήματα –συμπεριλαμβανομένων και ηλεκτρικών (EVs)–, η ζήτηση για πλοία με χαμηλότερες εκπομπές είναι ισχυρότερη. Αυτό έχει οδηγήσει σε παραγγελίες dual-fuel πλοίων με πολύ υψηλότερους ρυθμούς σε σχέση με άλλους τομείς.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, το 67% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων πετυχαίνει βαθμολογία A–C στον Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας (CII) του ΙΜΟ. Ο κλάδος των πολυκαυσίμων (Multigas) ξεχωρίζει, με το 21% του στόλου να κατατάσσεται στην κορυφαία ζώνη Α.
Τα στοιχεία αναδεικνύουν έναν τομέα που παραμένει συγκεντρωμένος σε λίγους ισχυρούς «παίκτες», αλλά ταυτόχρονα μετασχηματίζεται γρήγορα. Η άνοδος της αξίας στα πλοία κοντέινερ, η ενίσχυση των παραγγελιών σε διπλού καυσίμου LNG carriers και Vehicle Carriers, καθώς και η βελτίωση στις ενεργειακές επιδόσεις δείχνουν πως η ναυτιλία κάνει σταθερά βήματα προς την πράσινη μετάβαση.
Το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών παραμένει η ισορροπία μεταξύ λειτουργικής αποδοτικότητας και περιβαλλοντικής ευθύνης, σε ένα πλαίσιο κανονισμών και προσδοκιών που γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό.
Διαβάστε ακόμη
Πρόταση ειρήνης ή σχέδιο ανάγκης η πρόταση Τραμπ για τη Γάζα; Τι θα κρίνει η απάντηση της Χαμάς
Ελένη Βρεττού – CrediaBank: «Στόχος μας δεν είναι να γίνουμε η μεγαλύτερη τράπεζα, αλλά η καλύτερη»
Στην τελική ευθεία οι παροχές της ΔΕΘ: Ερχεται νομοσχέδιο με όλες τις αλλαγές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.