Η διαδρομή C5 Aυστραλία–Κίνα, επιστρέφει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 μηνών, αντικατοπτρίζοντας τη δυναμική που αναπτύσσεται στα εξαγωγικά terminal της Δυτικής Αυστραλίας και τη σταθερή, αν και αντιφατική, ζήτηση από την κινεζική αγορά. Σύμφωνα με την αναλύτρια της SIGNAL Group, Μαρία Μπερτζελέτου, το momentum των προηγούμενων μηνών όχι μόνο διατηρήθηκε αλλά ενισχύθηκε, παρά το γεγονός ότι η Αυστραλία έχει εισέλθει στην επίσημη περίοδο των τροπικών κυκλώνων. Οι αυξανόμενες φορτώσεις σιδηρομεταλλεύματος, η υποχώρηση των ballasters και τα υψηλά επίπεδα εισαγωγών της Κίνας δημιουργούν ένα πλαίσιο που στηρίζει τους ναύλους, ενώ παράλληλα επισημαίνονται οι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να δοκιμάσουν την αγορά στο ξεκίνημα του 2026.
Οι αξιολογήσεις της διαδρομής C5 σκαρφάλωσαν ξανά στα επίπεδα-ρεκόρ του 4ου τριμήνου του 2023, φτάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα σχεδόν ενός έτους. Η ανοδική πορεία του Οκτωβρίου συνεχίστηκε αμείωτη και τον Νοέμβριο, παρά την επίσημη έναρξη της εποχής των κυκλώνων στην Αυστραλία, η οποία παραδοσιακά επηρεάζει τις εξαγωγές μεταξύ Νοεμβρίου και Απριλίου. Μέχρι στιγμής δεν έχουν καταγραφεί διαταραχές, στοιχείο που ενίσχυσε τη θετική ψυχολογία της αγοράς.
Καθοριστικό ρόλο παίζει η κινεζική ζήτηση: παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα του τομέα ακινήτων, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο. Τα αποθέματα στα 45 μεγάλα κινεζικά λιμάνια ανήλθαν σε 152,1 εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων εννέα μηνών και 1% πάνω από πέρυσι – η πρώτη ετήσια αύξηση από τα μέσα Απριλίου.
Στον πυρήνα της ανόδου βρίσκεται το Port Hedland, το οποίο τον Νοέμβριο ξεπέρασε τα 33 εκατ. τόνους φορτώσεων προς την Κίνα, προσεγγίζοντας το υψηλό του Μαΐου (35+ εκατ. τόνους). Τα Ports Dampier και Walcott προσέθεσαν επίσης σημαντικούς όγκους, αλλά το Hedland παραμένει κυρίαρχο, με μερίδιο άνω του 60% στις συνολικές εξαγωγές της Δυτικής Αυστραλίας προς την κινεζική αγορά.
Την ίδια στιγμή, οι ballasters μειώθηκαν αισθητά: από το peak των περίπου 180 Capesizes στις αρχές Οκτωβρίου, υποχώρησαν σε περίπου 160 στα τέλη Νοεμβρίου. Η απορρόφηση των διαθέσιμων χωρητικοτήτων από τις αυξημένες φορτώσεις ενίσχυσε περαιτέρω το ανοδικό κλίμα στη C5. Οι ναύλοι ανέβηκαν από τα 10 δολ./τόνο στις αρχές Οκτωβρίου σε περίπου 12 δολ./τόνο στα τέλη Νοεμβρίου.
Η ανθεκτικότητα των εξαγωγών στηρίζεται σε σημαντικές επενδύσεις και διαρκή ψηφιοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού στο Pilbara. Από τη μεγάλη επένδυση 733 εκατ. δολ. της Rio Tinto στο West Angelas μέχρι τις πρόσφατες βελτιώσεις αποδοτικότητας μέσω AI, οι αναβαθμίσεις ενισχύουν τη σταθερότητα του συστήματος μεταφοράς και φόρτωσης.
Παρότι η περίοδος των κυκλώνων έχει ήδη αρχίσει, η ισχυρή υλικοτεχνική υποδομή και οι υψηλοί ρυθμοί παραγωγής επιτρέπουν στη Δυτική Αυστραλία να διατηρεί την αγορά «καθαρή» από υπερβάλλουσα χωρητικότητα, στηρίζοντας τη δυναμική των ναύλων.
Παρά τη σημερινή ευρωστία, η αναλύτρια της SIGNAL Group προειδοποιεί ότι η αγορά εισέρχεται στην πιο ευάλωτη περίοδο του έτους. Ακόμη και μικρές διακοπές λειτουργίας σε Port Hedland ή Dampier λόγω κυκλώνων μπορούν να απορρυθμίσουν τα προγράμματα φόρτωσης και να επηρεάσουν άμεσα τη διαθεσιμότητα πλοίων στον Ειρηνικό.
Ταυτόχρονα, οι πιεσμένες αποδόσεις των κινεζικών χαλυβουργείων και οι περιορισμοί στην παραγωγή αυξάνουν την πιθανότητα βραχυπρόθεσμης επιβράδυνσης των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος – είτε μέσω παράτασης των περικοπών παραγωγής είτε μέσω αναβολής των προγραμματισμένων restocking.
Με τις εξαγωγές της Δυτικής Αυστραλίας να κινούνται σε υψηλά επίπεδα και τη ζήτηση της Κίνας να παραμένει ισχυρή παρά τις εγχώριες πιέσεις, η αγορά της C5 διανύει μία περίοδο έντονης δυναμικής. Ωστόσο, καθώς πλησιάζουμε σε ένα παραδοσιακά δύσκολο τρίμηνο, οι κίνδυνοι από τα καιρικά φαινόμενα και τις εξελίξεις στη χαλυβουργία της Κίνας ενδέχεται να επιφέρουν αυξημένη μεταβλητότητα και να δοκιμάσουν τη μέχρι τώρα ανθεκτικότητα της αγοράς.
Διαβάστε ακόμη
Μύκονος: Ξανά στο σφυρί οι βίλες στο Πλυντρί με ανατροπή στην τιμή (pics)
Κομισιόν σε Αθήνα και Λευκωσία: Καμία νέα μελέτη για τον GSI – Η διασύνδεση παραμένει προτεραιότητα
Γιάννης Αντετοκούνμπο: 5+1 σενάρια για το «χρυσό» deal του σταρ των $186 εκατ. (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.