Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών  βρίσκεται η θαλάσσια πειρατεία.

Τα στοιχεία της Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου για το εννέα μήνες που έληξαν στις 30 Σεπτεμβρίου δείχνει ότι η πειρατεία και οι  ένοπλες ληστείες που στρέφονται κατά πλοίων είναι σε επίπεδα που είχαν παρατηρηθεί για τελευταία φορά το 1992.

Η τελευταία παγκόσμια έκθεση  για την πειρατεία περιλαμβάνει 58 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων – το χαμηλότερο  από το 1994 – από 68 περιστατικά κατά την ίδια περίοδο πέρυσι.

Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας (PRC) του ΙΜΒ ανέφερε 55 επιβιβάσεις –ρεσάλτο σε πλοία, δύο απόπειρες επιθέσεων και ένα πλοίο που  πήραν τον έλεγχό του οι πειρατές .

“Δεν είναι μόνο καλά νέα για τους ναυτικούς και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και θετικά νέα για το εμπόριο που προάγει την οικονομική ανάπτυξη. Όμως οι τομείς κινδύνου μετατοπίζονται και η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να παραμείνει σε επαγρύπνηση. Ενθαρρύνουμε τις κυβερνήσεις και τις ανταποκρινόμενες αρχές να συνεχίσουν τις περιπολίες τους, οι οποίες δημιουργούν αποτρεπτικό αποτέλεσμα” αναφέρεται στην έκθεση.

Ενώ η μείωση των αναφερόμενων περιστατικών είναι πράγματι ενθαρρυντική, το IMB PRC συνεχίζει να προειδοποιεί κατά του εφησυχασμού – τα πλοία επιβιβάστηκαν στο 96% των αναφερόμενων περιστατικών. Παρά το γεγονός ότι δεν αναφέρθηκε καμία απαγωγή πληρώματος κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η βία κατά των πληρωμάτων και η απειλή τους συνεχίζεται με 23 ναυτικούς να έχουν τεθεί υπό ομηρία και άλλα πέντε πληρώματα να απειλούνται.

Από τα 58 περιστατικά, 12 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας, εκ των οποίων τα δέκα ορίστηκαν ως ένοπλες ληστείες και τα υπόλοιπα δύο ως πειρατεία.

Στις αρχές Απριλίου, ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Panamax δέχθηκε επίθεση και επιβιβάστηκε σε αυτό  πειρατές 260 ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών της Γκάνας. Αυτό καταδεικνύει ότι παρά τη μείωση των αναφερόμενων περιστατικών, η απειλή της πειρατείας στον Κόλπο της Γουινέας και των απαγωγών πληρωμάτων παραμένει. Μόλις ενημερώθηκε για το περιστατικό, η IMB PRC ειδοποίησε αμέσως και επικοινώνησε με τις περιφερειακές αρχές και τα διεθνή πολεμικά πλοία για να ζητήσει βοήθεια. Ένα πολεμικό πλοίο του ιταλικού ναυτικού και το ελικόπτερό του ανταποκρίθηκαν και επενέβησαν αμέσως, σώζοντας το πλήρωμα και επιτρέποντας στο πλοίο να μεταβεί σε ασφαλές λιμάνι υπό συνοδεία.

Τα πλοία συνεχίζουν να γίνονται στόχος  κατά τη διέλευση από τα Στενά της Σιγκαπούρης, τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% όλων των περιστατικών που αναφέρθηκαν παγκοσμίως από την αρχή του έτους.

Οι δράστες κατάφεραν να επιβιβαστούν στα πλοία και στα 16 περιστατικά που αναφέρθηκαν. Αν και θεωρούνται ευκαιριακά εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, τα πληρώματα εξακολουθούν να διατρέχουν κίνδυνο, καθώς αναφέρθηκαν όπλς σε τουλάχιστον έξι περιστατικά.

Έξω από τα Στενά της Σιγκαπούρης, στο αρχιπέλαγος της Ινδονησίας παρατηρήθηκε μικρή αύξηση των αναφερόμενων περιστατικών για πρώτη φορά από το 2018, καθώς αναφέρθηκαν επτά περιστατικά έναντι πέντε την ίδια περίοδο πέρυσι.

Αν και δεν αναφέρθηκε κανένα περιστατικό από την αρχή του έτους, η απειλή της πειρατείας εξακολουθεί να υφίσταται στα ύδατα στα νότια της Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Άντεν, που περιλαμβάνουν τις ακτές της Υεμένης και της Σομαλίας.

Αν και η πιθανότητα για περιστατικά έχει μειωθεί, οι Σομαλοί πειρατές εξακολουθούν να διαθέτουν την ικανότητα  να πραγματοποιήσουν επιθέσεις και συνιστάται σε όλα τα εμπορικά πλοία να τηρούν τις συστάσεις των τελευταίων βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης, κατά τη διέλευσή τους στα νερά αυτά.

Διαβάστε ακόμη

Φόβοι για νέα έξαρση στο λαθρεμπόριο καύσιμων

Το βαθύ πουγκί των Μπάκων, ο Πέτρος-Εμπαπέ, ο «απέθαντος» και η μονοκρατορία του Μάνεση

Altus: Τα ελληνικά drones που «πετούν» με την Amazon στη Νάξο (pics)