Οι εξελίξεις στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με την Ελευσίνα υπό την ΟΝΕΧ να μπαίνει σε ρότα επαναλειτουργίας και τον Σκαραμαγκά του Γιώργου Προκοπίου να ακολουθεί, σε συνδυασμό με τις γιάρδες του Νεωρίου και τη στήριξη των Ελλήνων εφοπλιστών, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μία δυναμική ανάπτυξη του κλάδου σε επίπεδα πρωτοφανή για την Ελλάδα.

Hδη τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρείται μια αυξανόμενη ροή πλοίων προς τα ελληνικά ναυπηγεία και τον Πειραιά.

Αυτές οι υπό διαμόρφωση συνθήκες έχουν δώσει το έναυσμα για εκπόνηση σχεδίων που αφορούν ναυπηγήσεις πλοίων στην Ελλάδα, τα οποία θα έχουν περιβαλλοντικό προφίλ, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Από τις επαγγελματικές ενώσεις που πρωτοστατούν είναι η Worldwide Industrial & Marine Association (WIMA – Διεθνής Ναυτική και Βιομηχανική Ενωση), η οποία ιδρύθηκε το 2006 με στόχο τη συνένωση των δραστηριοτήτων εταιρειών και επαγγελματιών του ναυτιλιακού και βιομηχανικού κλάδου για τη δημιουργία μιας κάθετης πλατφόρμας προσφοράς κατασκευών, εργασιών και υπηρεσιών. Στη συνέχεια και προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα του παρεχόμενου έργου, η WIMA εστίασε στον ναυτιλιακό τομέα. Μέλη της είναι περισσότερες από 60 εταιρείες με μακρόχρονη εμπειρία στον τομέα τους, οι οποίες απασχολούν πάνω από 3.000 εργαζoμένους.

Συναντήσαμε τον πρόεδρο της WIMA, Ηλία Χατζηεφραιμίδη, ο οποίος μας μίλησε για την εικόνα της ναυπηγοεπισκευής όπως τη ζουν οι επαγγελματίες της περιναυτιλίας, αλλά και για το πρωτοποριακό σχέδιο της Διεθνούς Ναυτικής και Βιομηχανικής Ενωσης για τη ναυπήγηση ενός ηλεκτροκίνητου πλοίου στην Ελλάδα με ελληνική τεχνογνωσία.

– Προτού μιλήσουμε για τις εξελίξεις που σημειώνονται στη ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας, τις οποίες βιώνετε από πρώτο χέρι, θέλω να αρχίσουμε λίγο απότομα. Στην εποχή της ενεργειακής μετάβασης η WΙΜΑ πρωτοστατεί και έχει προχωρήσει στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός εμβληματικού έργου, του «Electric Dream». Ποιο είναι το σχέδιο και πώς αποφασίσατε να προχωρήσετε;

Η μετάβαση στη χρήση πράσινης ενέργειας στη ναυτιλία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω ενός ανασχεδιασμού λύσεων στις επενδύσεις και στις πολιτικές, με νέα προσέγγιση που θα κατευθύνει και θα υποστηρίξει τον ναυτιλιακό κλάδο σε νέες μακροχρόνιες, πράσινες, βιώσιμες και αναπτυξιακές προοπτικές που να συνάδουν με την επίτευξη των κλιματικών στόχων.

Η WIMA, συνδυάζοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, σε συνεργασία με το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό της και αξιοποιώντας την κλαδική γνώση της, έχει στόχο να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία τόσο για την ίδια όσο και για τα μέλη της, καθώς και για την ίδια τη χώρα.

Η WIMA έχει προχωρήσει στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός εμβληματικού έργου, του «Εlectric Dream», το οποίο ενσωματώνει τις νέες τάσεις, τις προοπτικές και προκλήσεις που επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά και την αναγκαιότητα για ευθυγράμμιση με τα παγκόσμια ρυθμιστικά πρότυπα, με κυριότερο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα που θα οδηγήσουν σε μια «πράσινη ναυτιλία».

Το όραμά μας είναι να χρησιμοποιήσουμε την τεχνογνωσία μας στη ναυπηγική βιομηχανία προκειμένου να επιτύχουμε ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον για όλους. Η θέλησή μας είναι να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να εφαρμόσουμε πρωτότυπες και καινοτόμες ιδέες προς αυτή την κατεύθυνση με σχεδόν μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα στο περιβάλλον για όλες τις θαλάσσιες μεταφορές.

Με την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες, τα προϊόντα και τις ιδέες των μελών μας θα αναπτύξουμε και θα κατασκευάσουμε στην Ελλάδα από Ελληνες κατασκευαστές και τεχνίτες ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό πλοίο που θα πλέει στις ελληνικές θάλασσες χρησιμοποιώντας την πράσινη ενέργεια, πετυχαίνοντας τη μηδενική παραγωγή άνθρακα. Ταυτόχρονα στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τεχνολογικά μονοπάτια και σχέδια χρηματοδότησης για να υποστηριχτεί η δίκαιη μετάβαση που θα ενισχύσει την οικονομική αειφορία του ναυτιλιακού κλάδου.

– Πόσο εφικτό είναι ένα πλοίο να κινείται με ηλεκτρική ενέργεια και μόνο;

Η Ελλάδα θέλει και μπορεί να αναπτύξει τη δική της ναυπηγική βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών πλοίων στην ενεργειακή μετάβαση για πράσινη ναυτιλία. Η πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι ένα δύσκολο και τεράστιο εγχείρημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για έναν κλάδο που μεταφέρει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Ωστόσο, η εποχή μας απαιτεί να το τολμήσουμε. Η ηλεκτρική πρόωση είναι μια δύσκολη επιλογή για ποντοπόρα πλοία λόγω του μεγέθους των μπαταριών που θα απαιτούνταν, αλλά αισιοδοξούμε ότι σύντομα θα βρεθούν οι απαιτούμενες τεχνολογικές λύσεις. Στις ελληνικές όμως ακτοπλοϊκές γραμμές, η πρωτοποριακή λύση για την απανθρακοποίηση είναι τα ηλεκτρικά σκάφη που λειτουργούν με μπαταρίες. Το «Electric Dream» είναι η λύση που τοποθετεί την Ελλάδα στην πρωτοπορία της πράσινης, βιώσιμης ναυτιλίας και καινοτομίας.

– Έχουν προκύψει προβλήματα στην πορεία τα οποία καλείστε να επιλύσετε;

Είναι γεγονός ότι η γραφειοκρατία του Δημοσίου έχει περιοριστεί σημαντικά από την ενιαία ψηφιακή πύλη gov.gr. Την ίδια ώρα υπάρχουν όμως προβλήματα σε διαδικαστικά θέματα, προβλήματα που αφορούν τις υποδομές στους λιμένες και νομικά θέματα που προσπαθούμε να επιλύσουμε, καθώς είναι η πρώτη φορά που σχεδιάζεται και πρόκειται να υλοποιηθεί ένα τέτοιο έργο στην Ελλάδα. Είναι ανάγκη για ένα ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου να ξεπεραστούν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και τα ηλεκτρικά πλοία να γίνουν πραγματικότητα στη χώρα.

– Έχουμε στην Ελλάδα την τεχνογνωσία να ναυπηγήσουμε ένα τέτοιου είδους πλοίο;

Έχουμε και τη δυνατότητα και την τεχνογνωσία. Αυτή ακριβώς είναι και η αποστολή μας, να χρησιμοποιήσουμε την τεχνογνωσία μας, τις καινοτομίες, τα προϊόντα και τις ιδέες των μελών μας για να αναπτύξουμε και να κατασκευάσουμε στην Ελλάδα, από Ελληνες κατασκευαστές και τεχνίτες, ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό πλοίο. Ο Πειραιάς, το Πέραμα και η ευρύτερη περιοχή αποτελούν την καρδιά της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα και πλέον είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις και στον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας μας.

– Να περάσουμε στη μεγάλη εικόνα. Η αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας πόσο σας βοηθάει ως Ενωση αλλά και ατομικά;

Οπως γνωρίζετε, η Ελλάδα δεν είναι κατ’ εξοχήν μια χώρα που χτίζει πλοία μεγάλης χωρητικότητας και στην ουσία αυτό είναι και το παράπονο αλλά και ο στόχος μας για τα επόμενα χρόνια. Περιμένουμε με μεγάλη προσμονή την επαναλειτουργία των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, που είναι από τις πιο αξιόλογες και παραγωγικές μονάδες στη Μεσόγειο και θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και την επισκευή των πλοίων στην Ελλάδα.

Η αναγέννηση της ναυπηγικής μας βιομηχανίας σίγουρα θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο την ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας.

Οι εταιρείες-μέλη της WIMA αυξάνουν συνεχώς τις παραγωγικές αλλά και εξαγωγικές δραστηριότητές τους. Απαιτείται όμως ανάληψη νέων πρωτοβουλιών, σε επίπεδο ναυτιλιακής και ναυπηγικής βιομηχανίας, ώστε οι δυναμικοί αυτοί κλάδοι της οικονομίας μας να γίνουν περισσότερο εξωστρεφείς.

– Παρ’ όλα αυτά τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας COVID-19 παρατηρείται αυξανόμενη ροή πλοίων προς τα ελληνικά ναυπηγεία και τον Πειραιά.

Οντως παρατηρείται μια αυξανόμενη ροή πλοίων προς τα ελληνικά ναυπηγεία και τον Πειραιά. Σε ιδιαίτερα ανοδική τροχιά είναι και ο κλάδος των θαλαμηγών στα ναυπηγεία του Περάματος. Αυτή την περίοδο υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από ξένες πλοιοκτήτριες εταιρείες αραβικών και ευρωπαϊκών συμφερόντων για ελληνικές ναυπηγικές υπηρεσίες. Η χώρα διαθέτει υποδομές, τεχνογνωσία και έμπειρο δυναμικό. Την ίδια ώρα ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο, διαθέτει υψηλού επιπέδου επιχειρήσεις, προσφέροντας τις αναγκαίες υπηρεσίες για όλο τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Είναι δεδομένο ότι η χώρα μας είναι στο επίκεντρο των επιλογών για τη ναυπήγηση και επισκευή πλοίων.

Οσο θα αυξάνεται η παροχή ναυπηγείων και χώρων ναυπηγοεπισκευής αλλά και δεξαμενισμού πλοίων τόσο θα αυξάνεται και η ζήτηση από Ελληνες και ξένους πλοιοκτήτες. Οπως σας προανέφερα, η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας βρίσκεται σε τροχιά ανασχεδιασμού και αναπτυξιακής προοπτικής και ως WIMA θα κάνουμε τα πάντα για την ανάπτυξη του κλάδου και των επιχειρήσεών μας. Η στρατηγική επιχειρηματικής εξωστρέφειας της WIMA δεν αποτελεί δραστηριότητα πρόσκαιρων ωφελειών, αλλά σημαντική προοπτική για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας, στο πλαίσιο του διεθνούς ανταγωνισμού.

– Αφού μιλάμε για την πορεία ανάπτυξης των επιχειρήσεων-μελών της Ενωσης, θέλω να σας ρωτήσω ποια είναι η πορεία της WIMA όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν αιφνίδια σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19 δεν μπορούσαν παρά να επηρεάσουν και την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα και συνεπώς τα μέλη μας αλλά και την Ενωση. Στο επίκεντρο της WIMA είναι η ενσωμάτωση στις επιχειρήσεις μας λύσεων μέσω καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών και εφαρμογών. Ο μετασχηματισμός των επιχειρήσεών μας και η αξιοποίηση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουμε. Στη WIMA πιστεύουμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αφορά μόνο την τεχνολογία, αλλά και την «αντίληψη» των επιχειρήσεων που αλλάζει, αναβαθμίζεται και έρχεται να υπηρετήσει με σύγχρονους, πιο αποτελεσματικούς τρόπους την ανάπτυξη σε όλους τους τομείς.

– Ποιους στόχους έχει πετύχει έως σήμερα η WIMA;

Η επιτυχημένη πορεία της WIMA εδώ και 16 χρόνια μέχρι σήμερα αποδεικνύεται από μετρήσιμα αποτελέσματα:

– Τη σταθερή αύξηση των μελών της, διατηρώντας πάντα το υψηλό επίπεδο ποιότητας το οποίο αντιπροσωπεύει.

– Τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της, όπως για παράδειγμα στον κλάδο του yachting.

– Την αύξηση ανάληψης έργων (επισκευές/μετασκευές) με τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των εταιρειών-μελών της, λειτουργώντας ως «one stop shop».

– Την αναγνωρισιμότητά της.

Αυτή τη στιγμή τα μέλη της WIMA αριθμούν πάνω από εξήντα αξιόπιστες και πιστοποιημένες εταιρείες με μακρόχρονη πείρα στον τομέα τους, οι οποίες απασχολούν με τη σειρά τους περισσότερους από 3.000 εργαζομένους.

– Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας για τη WIMA;

Οσον αφορά το μέλλον, η WIMA αξιοποιεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται και ταυτόχρονα εστιάζει τις δράσεις της στην προώθηση των επιχειρήσεών της ώστε να ανταποκρίνονται όσο πιο αποτελεσματικά στις νέες σύγχρονες αναπτυξιακές προοπτικές, στη διείσδυσή τους στις διεθνείς αγορές, αλλά και στην προσέλκυση νέων επιχειρηματικών συνεργασιών από το εξωτερικό.

Συνεπώς τα επόμενα βήματά μας χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια και νέα εγχειρήματα. Η εξωστρέφεια θα διατηρήσει την κυριαρχική μας θέση ακόμα και σε αυτά τα αχαρτογράφητα νερά που πλέουμε και στο μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε. Ταυτόχρονα πιστεύουμε ακράδαντα ότι η πρωτοβουλία «Electric Dream» θα δώσει τη δυνατότητα σε όλα τα μέλη μας να προετοιμαστούν και, το κυριότερο, να συμμετάσχουν στις εξελίξεις που έρχονται στο άμεσο μέλλον και που θα καθορίσουν σημαντικά την επόμενη μέρα των επιχειρήσεών μας.

– Ο ρόλος του κράτους ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι;

Σίγουρα πρέπει και το κράτος στη διαδικασία αυτή προσαρμογής των επιχειρήσεων και ανάδειξης της νέας επιχειρηματικότητας να έχει ρόλο. Μπορεί να βοηθήσει με άμεσους και έμμεσους τρόπους. Αμεσα, με πρακτικά μέτρα, βελτιώνοντας το θεσμικό περιβάλλον των επιχειρήσεων και εστιάζοντας στη στήριξη έτσι ώστε να προκύψει ένα ανταγωνιστικό οικοσύστημα επιχειρήσεων. Εμμεσα με ενέργειες που άπτονται στη διαμόρφωση θετικών στάσεων και πρωτοβουλιών στο επιχειρείν.

Διαβάστε ακόμη:

Αυτή είναι η ελληνική Dream Team της Silicon Valey (pics)

Κατοικία: «Γολγοθάς» η αναζήτηση για φτηνό ενοίκιο (πίνακες)

Cero Development (Macquarie): Επενδυτική «απόβαση» με νέα έργα ΑΠΕ 1 GW στην Ελλάδα