Ένας αυξανόμενος στόλος γερασμένων πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου μεταφέρει ποσότητες ρεκόρ προπανίου και βουτανίου από το Ιράν, παρακάμπτοντας τις αμερικανικές κυρώσεις που έχουν ως στόχο να περιορίσουν τα έσοδα της Τεχεράνης από τις εξαγωγές πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων.

Ακριβής υπολογισμός των εσόδων του Ιράν από τις πωλήσεις πετρελαίου είναι ως γνωστόν δύσκολο, αλλά η UANI εκτιμά ότι οι πωλήσεις του Ιράν αργού πετρελαίου και προϊόντων απέφεραν περισσότερα από 90 δισ. δολάρια από τον Ιανουάριο του 2021.

Ενώ ο έλεγχος του ενεργειακού εμπορίου του Ιράν τείνει να επικεντρώνεται στις εξαγωγές πετρελαίου και στον σκοτεινό στόλο των μεγάλων ηλικίας δεξαμενόπλοιων που εξυπηρετούν αυτό το εμπόριο, οι εκροές προπανίου και βουτανίου έχουν αυξηθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό τα τελευταία χρόνια.

Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων του Ιράν έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία τέσσερα χρόνια και έχουν ανακάμψει σημαντικά μετά την επαναφορά των κυρώσεων το 2018 από την κυβέρνηση Tράμπ.

Ωστόσο, οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου παραμένουν κάτω από τα προ των κυρώσεων επίπεδα, σύμφωνα με τα στοιχεία από τους ανιχνευτές δεξαμενόπλοιων στην ομάδα πίεσης United Against Nuclear Iran, γνωστή ως UANI.

Αντίθετα, οι εξαγωγές του υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) – κυρίως προπάνιο και βουτάνιο – υπερδιπλασιάστηκαν από το 2018 έως το 2023, δείχνουν τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων ενέργειας Facts Global Energy, γνωστή ως FGE.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της FGE για τη Μέση Ανατολή, Dr Iman Nasseri, το Ιράν εξήγαγε περίπου 11 εκατ. μετρικούς τόνους υγροποιημένου αερίου πετρελαίου μέσω θαλάσσης το 2023 – πάνω από 5 εκατ. τόνους σε σχέση με τα επίπεδα του 2018. Προβλέπει ότι οι συνολικές εξαγωγές θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 600.000 εκατ. τόνους φέτος.

Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών υγραερίου του Ιράν προορίζεται για την Κίνα, όπου η όρεξη για προπάνιο και βουτάνιο έχει αυξηθεί σε τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν ότι οι εισαγωγές υγραρίου από την Κίνα σχεδόν διπλασιάστηκαν μεταξύ 2016 και 2023 σε
πάνω από 30 εκατ.

Η Κίνα είναι ο πιο ενθουσιώδης αγοραστής του Ιράν τόσο για το πετρέλαιο όσο και για το υγραέριο. Σύμφωνα με τη Vortexa, περίπου το 91% του προπανίου και βουτανίου που έφυγε από το Ιράν δια θαλάσσης μεταξύ 2022 και 2023 κατέληξε στην Κίνα, ενώ το UANI αναφέρει ότι η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το 80% του ιρανικού των θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές «από τη στιγμή που κάποιος αλλάζει το πιστοποιητικό προέλευσης, κανείς δεν μπορεί να πει από πού προήλθε το υγραέριο».

Υπήρχαν τουλάχιστον 49 πλοία μεταφοράς αερίου, συνολικής χωρητικότητας 1,75 εκατ. dwt, που μετέφεραν ιρανικό υγραέριο το 2020, συμπεριλαμβανομένων πλοία που φόρτωναν φορτίο μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με την Vortexa και την Lloyd’s List Intelligence.

Οι αριθμοί αυτοί αυξήθηκαν σε 77 πλοία περίπου 3 εκατ. dwt μέχρι το στο τέλος του περασμένου έτους. Ο Παναμάς έχει επί του παρόντος υπό τη σημαία του πλειοψηφία των πλοίων που μετέφεραν ιρανικό υγραέριο το 2023, ενώ τουλάχιστον πέντε από τα πλοία VLGC που ήταν συμμετείχαν στο εμπόριο πέρυσι έχουν αλλάξει σημαία. πρόσφατα στις Νήσους Κουκ.

Διαβάστε ακόμη: 

Στην Ε.Ε το Πρόγραμμα Σταθερότητας – Πώς θα κινηθεί η οικονομία μέχρι το 2027

Βασίλης Γκρίσιν: Σε νέο σφυρί και με «σκόντο» τα οικόπεδα στη «νησίδα του Ανιέλι» στους Παξούς (pics)

Kτηματολόγιο: Ο ανένδοτος της Κρήτης και η εκστρατεία κινητοποίησης αμέσως μετά το Πάσχα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ