Σε μια εποχή που οι περιβαλλοντικές προκλήσεις, οι γεωπολιτικές αναταράξεις και η τεχνολογική μετάβαση διαμορφώνουν ένα νέο ενεργειακό τοπίο για τη ναυτιλία, ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Καυσίμων (IBIA), έστειλε από την Κωνσταντινούπολη ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Η ναυτιλία και ιδιαίτερα ο κλάδος του εφοδιασμού καυσίμων (bunkering) δεν έχει την πολυτέλεια να μείνει πίσω. Χρειάζεται στρατηγική, προετοιμασία και συνεργασία.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 9ο Συνέδριο του Turkish Bunker Association – ενός από τους παλαιότερους και πιο ενεργούς εθνικούς οργανισμούς του χώρου – ο κ. Καπετανάκης παρουσίασε με ρεαλισμό αλλά και αισιοδοξία τη σημερινή κατάσταση του κλάδου, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες της ενεργειακής μετάβασης, καθώς και τον καθοριστικό ρόλο της IBIA στο διεθνές προσκήνιο. Η ομιλία του ήταν κάτι παραπάνω από μια τυπική παρέμβαση σε συνέδριο. Ήταν ένας πλήρης χάρτης προσανατολισμού για τη ναυτιλιακή ενέργεια του αύριο, με ρεαλισμό, υπευθυνότητα και πίστη στη συλλογική πρόοδο. Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, η IBIA δείχνει αποφασισμένη να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή.
Αναλυτικότερα, ο κ. Καπετανάκης άρχισε την ομιλία του εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την παρουσία της IBIA ως στρατηγικού εταίρου της διοργάνωσης, αναδεικνύοντας τους ισχυρούς δεσμούς με την τουρκική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων και το Turkish Bunker Association. Όπως τόνισε, η Τουρκία αποτελεί πρότυπο οργάνωσης, διαφάνειας και εφαρμογής βέλτιστων πρακτικών στο χώρο του bunkering, συγχαίροντας τους τοπικούς φορείς για τη συμβολή τους.
Η IBIA
Η IBIA δεν είναι απλώς ένας σύνδεσμος επαγγελματιών. Όπως εξήγησε ο κ. Καπετανάκης, αποτελεί έναν ενεργό και σεβαστό συνομιλητή στα διεθνή φόρα χάρη στο πολυσχιδές της έργο, τα περισσότερα από 530 μέλη της από 70 χώρες, και την επί 20ετία συμβουλευτική της ιδιότητα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Με αυτή την ιδιότητα, η IBIA συμμετείχε στις κρίσιμες διαβουλεύσεις της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του IMO (MEPC 83), υποστηρίζοντας τη θέσπιση παγκόσμιων προτύπων έντασης άνθρακα και μηχανισμών τιμολόγησης. Παράλληλα, ανέδειξε την ανάγκη για ρεαλισμό και καθολική αποδοχή των μέτρων, καθώς «σημαντική δουλειά μένει να γίνει» μέχρι τον Οκτώβριο, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Το νέο καθεστώς MED ECA
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε ο πρόεδρος της IBIA στον νέο περιφερειακό κανονισμό MED ECA, που από την 1η Μαΐου απαιτεί χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,10% στη Μεσόγειο. Το μέτρο αυτό, που αναμένεται να μειώσει τη ρύπανση, επιφέρει όμως σημαντικές μεταβολές στην αγορά bunkering:
- Αύξηση ζήτησης για MGO και ULSFO,
- Πιθανή άνοδος της ζήτησης HSFO για πλοία με scrubbers,
- Μείωση της χρήσης VLSFO,
- Πιθανές αυξήσεις ναύλων στη Μεσόγειο.
Όπως υπογράμμισε, η IBIA είναι έτοιμη να καθοδηγήσει τα μέλη της στην κατανόηση και εφαρμογή του νέου πλαισίου, με ειδικές ενημερωτικές συνεδρίες – όπως αυτή της 9ης Ιουνίου – για τις λειτουργικές και οικονομικές του προεκτάσεις.
Εξίσου σημαντική είναι η προσθήκη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS), που δημιουργεί έντονες τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, κυρίως λόγω της απουσίας επαρκών ποσοτήτων εναλλακτικών καυσίμων χαμηλής έντασης άνθρακα.
Η IBIA επισημαίνει τον κίνδυνο να προκύψει ένα άναρχο κανονιστικό πλαίσιο, με τοπικές ρυθμίσεις να επικαλύπτουν ή να αντικρούουν διεθνείς πρωτοβουλίες. Η θέση της είναι σαφής: «Παγκόσμιοι κανόνες, ενιαίες απαιτήσεις, σαφήνεια στην εφαρμογή.»
Η πρόκληση των εναλλακτικών καυσίμων
Ο Καπετανάκης δεν έκρυψε τις ανησυχίες του για τη διαθεσιμότητα, την τιμή και την αξιοπιστία των νέων καυσίμων. «Τα εμπόδια είναι πολλά και κρίσιμα», δήλωσε, αναφέροντας:
- την απουσία τεχνολογικής ετοιμότητας,
- την περιορισμένη παραγωγή,
- την έλλειψη λιμενικών υποδομών,
- την αβεβαιότητα κόστους και ασφάλειας,
- και την υψηλή τιμή των βιοκαυσίμων, που ήδη «μονομαχούν» με την αεροπορία και τις χερσαίες μεταφορές για πρόσβαση.
Παρόλα αυτά, η IBIA επενδύει στη γνώση και την ενημέρωση. Η Ομάδα Εργασίας για τα Καύσιμα του Μέλλοντος, την οποία ο ίδιος προεδρεύει, ολοκληρώνει εγχειρίδιο ερωταπαντήσεων (FAQs) για όλα τα νέα καύσιμα, προσφέροντας ένα χρήσιμο εργαλείο προετοιμασίας για τα μέλη της.
Ο ρόλος της υπάρχουσας τεχνολογίας
Καθώς η πλήρης μετάβαση αργεί, ο πρόεδρος της IBIA πρότεινε την παράλληλη βελτιστοποίηση της υπάρχουσας τεχνολογίας. Από την ενεργειακή αποδοτικότητα του στόλου έως τις λύσεις όπως τα fuel cells, οι ηλιακοί συλλέκτες, η αιολική πρόωση, ακόμα και η δέσμευση άνθρακα επί του πλοίου, όλες αυτές οι τεχνολογίες έχουν ρόλο να παίξουν. Η ψηφιοποίηση, επίσης, αποτελεί σημαντικό πυλώνα δράσης για την IBIA, με έμφαση στην παρακολούθηση εκπομπών και τη λειτουργική βελτίωση.
«Οι επιλογές είναι πολλές – αλλά το ρίσκο να κάνεις το λάθος βήμα είναι μεγάλο», προειδοποίησε ο Καπετανάκης.
Η κεντρική ιδέα της ομιλίας συνοψίζεται σε μία λέξη: συνεργασία. Ο πρόεδρος της IBIA επανέλαβε την ανάγκη για συνεννόηση, ανταλλαγή γνώσης και υπέρβαση παρωχημένων πρακτικών. Μίλησε για την ανάγκη ενίσχυσης της εμπιστοσύνης, της διαφάνειας και της κοινής ευθύνης.
Κλείνοντας, επανέλαβε την υπόσχεσή του από την πρώτη ημέρα της θητείας του: «Να μεγαλώσουμε, όχι μόνο αριθμητικά, αλλά και σε ουσία».
Με αύξηση 10% στα μέλη και διεύρυνση της παρουσίας της σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας – από πλοιοκτήτες μέχρι εμπόρους και νομικούς – η IBIA προχωρά με στόχο να γίνει ακόμη πιο επιδραστική.
Διαβάστε ακόμη