Σημαντική επιβράδυνση παρουσιάζει η παγκόσμια δραστηριότητα νέων ναυπηγήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2025, με τις παραγγελίες να βυθίζονται κατά 54% σε ετήσια βάση, φτάνοντας μόλις τα 19,8 εκατ. cgt (compensated gross tonnes), σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons και της Xclusiv Shipbrokers. Η υποχώρηση αυτή αποδίδεται κυρίως στη χαμηλή απόδοση των ναυλαγορών, τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες και το υψηλό κόστος ναυπηγήσεων.

Οι μεγαλύτερες απώλειες σημειώθηκαν στον τομέα ξηρού φορτίου (dry bulk), όπου καταγράφηκαν μόλις 76 νέες παραγγελίες το πρώτο εξάμηνο, σε σύγκριση με 355 την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Οι Έλληνες, παραδοσιακά ηγέτες στον συγκεκριμένο τομέα, πραγματοποίησαν μόλις τρεις νέες παραγγελίες, δηλαδή το 1/10 της περσινής δραστηριότητάς τους.

Ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων επίσης παρουσίασε πτώση, με τις παραγγελίες να μειώνονται σε 102 από 486, ενώ οι ελληνικές παραγγελίες περιορίστηκαν σε 32 από 100 πέρυσι. Σημαντική κάμψη καταγράφηκε και στα LNG carriers, με τις παραγγελίες να πέφτουν σε 44 από 158, λόγω έλλειψης ναυπηγικής ικανότητας για πλοία υψηλής τεχνολογίας και περιορισμένων χρονοναυλώσεων.

Αντίθετα, τα containerships αποτέλεσαν εξαίρεση στη γενική καθοδική τάση. Οι νέες παραγγελίες έφτασαν τις 201 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 18% σε ετήσια βάση, ενώ οι ελληνικές παραγγελίες διπλασιάστηκαν, σύμφωνα με τη Xclusiv.

Η Κίνα εξακολουθεί να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στις ναυπηγήσεις, ωστόσο η παγκόσμια μερίδα της έχει υποχωρήσει, φτάνοντας στο 52% το πρώτο εξάμηνο, έναντι 70% το 2024. Μάλιστα, για σύντομο διάστημα τον Μάρτιο, η Νότια Κορέα ξεπέρασε την Κίνα σε μερίδιο αγοράς, αγγίζοντας το 55%, πριν η Κίνα επανέλθει σταδιακά.

Σχολιάζοντας την τάση, η Xclusiv Shipbrokers σημειώνει:

«Οι πλοιοκτήτες αναβάλλουν επενδυτικές αποφάσεις λόγω αβεβαιότητας και χαμηλής ναυλαγοράς, ενώ η απουσία σαφούς πλαισίου για τα πράσινα καύσιμα ενισχύει την επιφυλακτικότητα».

Η εικόνα που διαμορφώνεται αντικατοπτρίζει ένα περιβάλλον συγκρατημένης επενδυτικής διάθεσης, με τους περισσότερους πλοιοκτήτες να στρέφονται προς την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, λόγω και της έλλειψης διαθέσιμων assets, όπως σημειώνει η Lloyd’s List.

Διαβάστε ακόμη 

Βακάκης: Γιατί μπήκαμε ξανά σε κύκλο διανομής μερισμάτων – Πώς η Jumbo πάει Καναδά

Εξάρχου (ΑΚΤOR): Πώς δημιουργούμε ένα επιχειρηματικό όμιλο με τζίρο στις κατασκευές 1,5 δισ.

Ξεπέρασε τα 1,7 δισ ευρώ η βιομηχανία των καλλυντικών στην Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα