Του Μηνά Τσαμόπουλου

Πέτυχε να αγοράσει τα ναυπηγεία Νεωρίου της Σύρου. Έχει ήδη προσελκύσει Έλληνες πλοιοκτήτες οι οποίοι επιλέγουν την πρωτεύουσα των Κυκλάδων για επισκευές των πλοίων τους με πρώτο και καλύτερο τον Θανάση Μαρτίνο, που θα φέρει όλο τον στόλο του, ενώ πρόσφατα πήγε κρουαζιερόπλοιο της Celestyal του Κωστάκη Λοίζου.

Την προσεχή Κυριακή εγκαινιάζει επισήμως την πλωτή δεξαμενή «ΒΙΟΛΑΝΤΩ», διαστάσεων Panamax, μετατρέποντας σε πόλο έλξης τη συριανή γιάρδα.

Έχει δηλώσει ξεκάθαρα ότι ενδιαφέρεται να αποκτήσει και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας για τα οποία όμως δεν κατέθεσε επίσημη πρόταση γιατί διαφώνησε με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε. Πληροφορίες τον θέλουν να συνεχίζει να διαπραγματεύεται απευθείας με την κυβέρνηση.

kyssss.jpg

Στο πλευρό του έχει τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου, μιλώντας για τις επενδύσεις στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία επεσήμανε ότι «η Σύρος δεν είναι το τέλος της ιστορίας αλλά η αρχή για τις επενδύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία». Στο κάδρο βρίσκονται και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά σε βάθος χρόνου λόγω σοβαρών προβλημάτων.

jenokkkk.jpg

Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε επίσκεψή τους στη Σύρο 

Ο Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ONEX, όσο κυλάει ο χρόνος δείχνει να εξελίσσεται στον επιχειρηματία που θα θέλει να δώσει πνοή στον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Ο καιρός θα δείξει.   
 
Ο Πάνος Ξενοκώστας γεννήθηκε το 1974 στη Λαμία. Είναι παντρεμένος με την κόρη του Γιάννη Καρρά, ο οποίος έγινε γνωστός τον Ιούνιο του 1992 όταν μαζί με τον τότε συνεταίρο του, Δημήτρη Μελισσανίδη, αγόρασαν την ΑΕΚ από τον Ανδρέα Ζαφειρόπουλο.

Η σύζυγος του Πάνου Ξενοκώστα με τα τέσσερα παιδιά τους ζουν στη Νέα Υόρκη όπου ο Έλληνας επιχειρηματίας πηγαίνει σχεδόν κάθε εβδομάδα. Άλλωστε εκεί είναι και η έδρα της εταιρείας του αλλά και τα κεφάλαια.

Από μικρός είχε πάθος με τα αεροπλάνα. Το κυρίευσε το πάθος του μοντελιστή, έχοντας συναρμολογήσει δεκάδες αεροσκάφη διαφόρων τύπων ενώ  διάβαζε  ό,τι είχε σχέση με την αεροπορία. Ήθελε να σπουδάσει Αεροναυπηγός. Όμως την εποχή που έδινε Πανελλαδικές εξετάσεις  δεν είχε δημιουργηθεί το Τμήμα Αεροναυπηγών στο Πολυτεχνείο. Η  Σχολή Μηχανικών Αεροπορίας-ΣΜΑ ήταν μονόδρομος για εκείνον. Πέρασε στη Σχολή Ικάρων.

Όταν αποφοίτησε άρχισε τη σταδιοδρομία του ως «μονιμάς» στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία την οποία προσπάθησε ανεπιτυχώς να εξαγορά αρκετά χρόνια αργότερα, το 2013. Η επόμενη μετάθεση ήταν για το αεροδρόμιο της Τανάγρα όπου υπηρέτησε ως Μηχανικός στα Μιράζ. Πήρε μεταπτυχιακό στην  Οργάνωση και  Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Το 2004, ενώ η Αθήνα ζει στους πυρετώδεις ρυθμούς  των  Ολυμπιακών Αγώνων, αποφασίζει να φύγει από τη Σχολή Ικάρων με τον βαθμό του Σμηναγού. 
Ιδρύει την ONEX SA. Μία μικρή εταιρεία με έδρα  στο Πέραμα στην οποία εργάζονταν  τότε  τέσσερα άτομα. Ακολούθησε μία αλματώδης πορεία  με κέρδη  που  επανεπενδύονταν στην εταιρεία. Το 2013   ο Όμιλος  ONEX Technologies Inc δραστηριοποιείται  με έδρα το Μανχάταν.

«Τα μεγαλύτερα επιτεύγματα έγιναν από ανθρώπους που ξεκίνησαν από το τίποτα! Αξιοποιήστε τη γνώση από το σχολείο μέσα στη δουλειά, αυξάνοντας την αξία της. Μην παραδίνεστε με την πρώτη αναποδιά και μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια, το όνειρο και το όραμα σας» είναι η  συμβουλή που δίνει στους νέους.

Σε ανύποπτο χρόνο έχει δηλώσει: «Έμαθα να σηκώνομαι κάθε φορά που έπεφτα, ποτέ όμως δεν άφησα το φόβο της αποτυχίας να με νικήσει» για να προσθέσει: «Εκεί έξω, ακόμη και μεσούσης της κρίσης, υπάρχουν άνθρωποι που ακούνε καλές ιστορίες αν έχεις μία να τους πεις. Αν ο Μέγας Αλέξανδρος είχε μείνει στη Μακεδονία, το μακεδονικό κράτος θα είχε διαλυθεί από την εσωστρέφεια».

Το όνομά του απασχόλησε τα ΜΜΕ για πρώτη φορά το 2013  όταν στη διάρκεια συνεδρίου με θέμα «Η ώρα της ελληνικής οικονομίας» θα γνωστοποιήσει την πρόταση του για την εξαγορά της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας. Πρόταση η οποία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, εγγυημένες 900 θέσεις εργασίας σε μηχανικούς και τεχνικούς της ΕΑΒ με ορίζοντα τις 1.500 στην πρώτη πενταετία λειτουργίας. Η τότε κυβέρνηση δεν του έδωσε την πρέπουσα σημασία.

Toν Ιανουάριο του 2017  τα φώτα της δημοσιότητα πέφτουν και πάλι επάνω  όταν η Onex παρουσίασε στο Μανχάταν παρουσιάστηκε  το  ταχύπλοο σκάφος «Ωκύαλος», ελληνικής σχεδίασης και κατασκευή μήκους 15 μέτρων.

Τον Οκτώβριο του 2017,  μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση κατέληξε στον προτιμητέο επενδυτή για το Νεώριο Σύρου. Ήταν η  «Onex»  με εκπρόσωπο τον Πάνο Ξενοκώστα ο οποίος είναι και ο ιδρυτής της.   Είχε  κατέθεσε την καλύτερη προσφορά απ’ όλους τους υποψήφιους επενδυτές  η οποία έφθασε  στα 60 εκατομμύρια  ευρώ.

Στη Σύρο μέσα στο 2018 έφθασε η μέρα που  επισκευάζονταν  ταυτόχρονα έξι πλοία ενώ από την επαναλειτουργία της μονάδας τον Απρίλιο του 2018 έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 40 πλοία. 

Η πρόβλεψη μάλιστα για το 2019 είναι ο αριθμός αυτός να φτάσει στα 100 με 120 πλοία.  Ολοκληρώθηκε πλήρως  η πλωτής δεξαμενής «ΒΙΟΛΑΝΤΩ», διαστάσεων Panamax ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση δεξαμενής τύπου Aframax. Το ναυπηγείο Νεωρίου Σύρου αποτελεί  πλέον την πιο σύγχρονη και αξιόπιστη επιλογή για Panamax size πλοία στην ευρύτερη περιοχή. 

Από τον Μάρτιο του 2018, δημιουργήθηκαν 300 θέσεις εργασίας, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν σε 500 από τα τέλη Ιανουαρίου 2019. Σύμφωνα με πρόβλεψη της ΟΝΕΧ οι θέσεις εργασίας θα φθάσουν στις 1.000 με 1.200 με την προσθήκη της δεξαμενής Aframax.

Επίσης, είναι σε εξέλιξη η μετακίνηση των 25.000 από τους 80.000 τόνων αποβλήτων της αμμοβολής του ναυπηγείου και την πλήρη απομάκρυνση μέχρι τον Ιούνιο του 2019 με στόχο τη σταδιακή μετατροπή του Νεωρίου σε «πράσινο ναυπηγείο».

Για τα ναυπηγεία Ελευσίνας ο Πάνος Ξενοκώστας έχει δηλώσει με αφορμή τις πληροφορίες ότι για να μπορέσει να προχωρήσει μια συμφωνία για την διάσωση της Ελευσίνας το συνολικό πακέτο θα ανέλθει στα 120-130 εκατομμύρια ευρώ: 
 
«Στα μεγέθη που αναφέρετε θεωρούμε πως μπορεί να προκύψει τελική συμφωνία διάσωσης, είναι εντός του πλαισίου μας. Θέτω ξεκάθαρα πως για εμάς το μόνο δεδομένο σε αυτό το πακέτο διάσωσης είναι πως οι εργαζόμενοι θα πάρουν τα δεδουλευμένα τους μέχρι τελευταίο ευρώ. Αυτά δεν κουρεύονται. Όλα τα αλλά τα βλέπουμε. Ως γιος ο ίδιος εργαζόμενου θέτω ως βάση διαπραγμάτευσης πως ο ιδρώτας του εργαζόμενου είναι το μόνο που δεν κουρεύεται.»