Είναι η ισχυρότερη Ελληνίδα πλοιοκτήτρια δίνοντας μαζί με την επίσης Χιώτισσα στην καταγωγή Αγγελική Φράγκου έντονο άρωμα γυναίκας στην ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι ανδροκρατούμενη. Οι δύο «καπετάνισσες» βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις της κορυφαίας ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο αφήνοντας πίσω τους άνδρες ανταγωνιστές τους. Αποχαιρέτησε το 2022 καταλαμβάνοντας τη 10η θέση στο Top 100 της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι σύμφωνα με τη λίστα του Forbes, σε ό,τι αφορά τους Ελληνες, το όνομά της είναι ψηλότερα από όλους. Βρίσκεται στην 455η θέση και η περιουσία της εκτιμάται σε 5,6 δισ. δολάρια, στα οποία φυσικά υπολογίζεται η αξία των 158 πλοίων του ναυτιλιακού ομίλου της, η οποία αυξήθηκε με την άνοδο της τιμής των ναύλων που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα είχε ανακηρυχθεί από το Bloomberg ως η πλουσιότερη «φιγούρα» στον κλάδο της ναυτιλίας.

Η 40χρονη Μαρία Αγγελικούση, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του αείμνηστου πατέρα της, Ιωάννη Αγγελικούση, στις 10 Απριλίου του 2021, αποδεικνύει ότι αν και σπούδασε και άσκησε το επάγγελμα του γιατρού στη Μεγάλη Βρετανία μέχρι το 2008 και αφιλοκερδώς σε χώρες της Αφρικής, έχει τη ναυτιλία στο DNA της.

Είχε γίνει ξεκάθαρη η επιθυμία του Γιάννη Αγγελικούση να αναλάβει εκείνη τον όμιλο όταν ο ίδιος το 2018 χρησιμοποίησε το όνομα Maran σε τρεις ξεχωριστούς βραχίονες της εταιρείας, τα δεξαμενόπλοια στη Maran Τankers, τα Gas Carriers στη Maran Gas και τα φορτηγά στη Maran Dry. Με τον χαμό του πατέρα της πολλοί ήταν εκείνοι που, αν όχι ευθέως, εμμέσως αμφισβήτησαν αν θα είχε την ικανότητα να σηκώσει το βάρος τόσο του ομίλου, που προσέγγιζε τότε τα 150 πλοία, όσο και του βαριού οικογενειακού ονόματος.

Τα δύο αυτά χρόνια η Μαρία Αγγελικούση, διευθύνουσα σύμβουλος του Angelicoussis Group, έχοντας στο πλευρό της άξια στελέχη τα οποία η ίδια επέλεξε, οδηγεί τον όμιλο σταθερά σε μία άκρως ανταγωνιστική βιομηχανία. Οι δημόσιες εμφανίσεις της είναι σπανιότατες και αυτές σε ναυτιλιακά forum του εξωτερικού ως επί το πλείστον. Για lifestyle ούτε λόγος να γίνεται. Σε ένα από αυτά τα forum, στα τέλη του 2021, είχε στείλει το μήνυμά της προς πάσα κατεύθυνση: «Είμαι εδώ και θα παραμείνω εδώ. Νομίζω ότι αυτό το έχω ξεκαθαρίσει», για να προσθέσει: «Μετά τον θάνατο του πατέρα μου θεώρησα ότι ήταν σημαντικό να έχω μια περίοδο σταθερότητας στην εταιρεία».

Μιλώντας για τον πατέρα της είπε: «Από τις πρώτες ημέρες παρουσίας μου στον όμιλο, ο πατέρας μου μού παρείχε αυτονομία και ανεξαρτησία. Αυτό μου επέτρεψε να “μεγαλώσω” γρήγορα σε ό,τι αφορά τις γνώσεις και την αυτοπεποίθησή μου και επίσης να έχω πάθος για τη ναυτιλία». Και συνέχισε: «Ο πατέρας μου συνήθιζε να μου λέει: “Μην ανησυχείς αν κάνεις λάθη, μάθε από αυτά”. Η πόρτα του γραφείου ήταν πάντα ανοιxτή για να ακούσει με προσοχή τους συνεργάτες του».

Τα κοινά σημεία που έχει με τον πατέρα της, όπως επισημαίνουν άνθρωποι του επιχειρηματικού τους κύκλου, είναι η διορατικότητα και το πείσμα. Στην ερώτηση αν έχει κάποιον αγαπημένο κλάδο στη ναυτιλία όσον αφορά τους τύπους πλοίων, είπε: «Δεν έχω κάποιον αγαπημένο κλάδο. Αρχισα από τα δεξαμενόπλοια και συνεπώς ήταν ο κλάδος με τον οποίο ήμουν περισσότερο εξοικειωμένη στην αρχή. Ωστόσο, όλοι οι κλάδοι έχουν τα συν και τα πλην τους. Πιστεύω ότι η διαφοροποίηση μας βοήθησε να επιτύχουμε. Σε 10 χρόνια θεωρώ ότι ο στόλος μας θα είναι τελείως διαφορετικός απ’ ό,τι σήμερα».

Τον Ιούλιο του 2022 στην εκδήλωση για την ένταξη του Ιωάννη Αγγελικούση στο πάνθεον της ελληνικής ναυτιλίας, το Greek Shipping Hall of Fame, είχε πει μεταξύ άλλων: «Ηταν πολύ καλός στο να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και να έχει σχέσεις. Ελεγε συχνά: “Είμαι απλώς ο μαέστρος μιας πολύ καλής ορχήστρας” – και το πίστευε πραγματικά. Αυτή η εταιρεία είναι φτιαγμένη από τους ανθρώπους, ειδικά τους ανθρώπους στα πλοία, επίσης από τους ανθρώπους στο γραφείο – και ήταν εκεί απλώς για να ενώσει αυτά τα κομμάτια».

Σήμερα ο όμιλος διαχειρίζεται έναν στόλο από συνολικά 141 πλοία στο νερό, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 23,5 εκατομμυρίων τόνων dw και 9,4 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, συν τα 17 υπό ναυπήγηση, στο σύνολο 158 πλοία, φορτηγά, δεξαμενόπλοια, LNG που βρίσκονται κάτω από τρεις εταιρείες: τις Maran Dry, Maran Tankers και Maran Gas.

Ελληνική σημαία

Η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση είναι πρωτοπόρος τόσο στη στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και του Ελληνικού Νηολογίου.
Από τα 141 πλοία, τα 124 είναι εγγεγραμμένα στο Ελληνικό Νηολόγιο, ποσοστό 87,9%! Επίσης, και τα 17 υπό ναυπήγηση πλοία είναι υπό ελληνική σημαία. Ο όμιλος Αγγελικούση απορροφά ετησίως περισσότερους από 300 νέους Ελληνες δόκιμους ναυτικούς, δείγμα της πίστης και προσήλωσης του ομίλου στον Ελληνα ναυτικό. Ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων δοκίμων που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο όμιλος, τόσο εν πλω όσο και στη στεριά, ανέρχεται σε περισσότερους από 1.200, γεγονός που τον τοποθετεί στην κορυφή των εταιρειών όσον αφορά την πρόσληψη Ελλήνων δοκίμων. Σύμφωνα με τη διοίκηση, τα επόμενα χρόνια ο όμιλος θα έχει άμεση ανάγκη να ναυτολογήσει ακόμη περισσότερους ναυτικούς.

Εκπαίδευση, ποιότητα και ασφάλεια

Επιπροσθέτως, οι δύο κεντρικές αξίες που χαρακτηρίζουν, μεταξύ άλλων, τις λειτουργίες του ομίλου Αγγελικούση είναι η ποιότητα και η ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό λαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες με επίκεντρο την εκπαίδευση προκειμένου οι ναυτικοί που επανδρώνουν τα πλοία του να εξελίσσονται συνεχώς. Αιχμή του δόρατος στο εν λόγω εγχείρημα συνιστά το in-house training. Ο όμιλος Αγγελικούση διατηρεί Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικών, το Delphic Maritime Training Centre, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύγχρονες τεχνολογίες, όπως προσομοιωτές, και έχει ως στόχο τη συνεχή εκπαίδευση και βελτίωση των ναυτικών του, αλλά και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ομίλου στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές.

Τα ρεκόρ

Στο μεταξύ, πλοία του ομίλου σπάνε ρεκόρ πλέοντας ανά τον κόσμο. Ενα ακόμη έσπασε το «Maran Lupus», διαχείρισης της Maran Tankers. Είναι πλέον το μεγαλύτερο πλοίο που εισήλθε στον ποταμό Χάμπερ του Ηνωμένου Βασιλείου. Με μήκος 333 μέτρα, έδεσε στα τέλη Φεβρουαρίου στο Immingham Oil Terminal με την υποστήριξη πέντε ρυμουλκών. Το Immingham αποτελεί σημείο αγκυροβόλησης, αλλά όχι για πλοία αυτού του μεγέθους. Μόλις το 4% των πλοίων που διέρχονται από το σημείο είναι πετρελαιοφόρα.
Επίσης, μέσα στο 2023 το φορτηγό πλοίο «Maran Astronomer» του ομίλου είχε καταρρίψει ρεκόρ φόρτωσης σόγιας σε λιμένα της Βραζιλίας. Ειδικότερα, φόρτωσε 107.717 τόνους σόγιας με λιμάνια -προορισμούς σε Ολλανδία και Πολωνία. Η διαδικασία φόρτωσης ξεκίνησε στις 6 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκε στις 12, με το φορτίο να συλλέγεται από πέντε διαφορετικούς τερματικούς: Cargill, Coamo I, Coamo II, Cotriguaçu και Public Silos. Το προηγούμενο ρεκόρ στο ίδιο λιμάνι το κατείχε πάλι το «Maran Astronomer» τρεις μήνες πριν, όταν το πλοίο της Maran Dry φόρτωσε 103.340 τόνους σόγιας.

Ακτινογραφία της Ναυτιλίας

Την ακτινογραφία της ελληνόκτητης ναυτιλίας παρουσίασε σε έρευνά της η VesselsValue το 2023. Στην έρευνα παρουσιάζονται οι κορυφαίοι σε αξία στόλου ανά εταιρεία και όχι ανά όμιλο.
■ Η Maran Gas Maritime, ο βραχίονας LNG του ομίλου Αγγελικούση, κατατάσσεται στην πρώτη θέση του καταλόγου των πέντε κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών με αξία στόλου 8,01 δισ. δολάρια. Και ακολουθούν:
■ Δεύτερη είναι η Thenamaris συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, συνολικής αξίας 5,24 δισ. δολαρίων. Τα δεξαμενόπλοια αποτελούν την πλειονότητα του εμπορικού της στόλου αντιπροσωπεύοντας το 60%, ενώ το υπόλοιπο αποτελείται από φορτηγά-Bulkers, Containers, LNG και LNG carriers.
■ Τρίτη η Maran Tankers, επίσης μέλος του ομίλου Αγγελικούση, με αξία 4,62 δισ. δολάρια.
■ Τέταρτη η Minerva Maritime του Ανδρέα Μαρτίνου, με συνολική αξία 4,52 δισ. δολάρια.
■ Και πέμπη η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη Tsakos Energy Navigation-ΤΕΝ, με επικεφαλής τον δρα Νίκο Τσάκο, με αξία 4,1 δισ. δολάρια.

Παραλαβές

Στο μεταξύ, ο όμιλος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 17 πλοία, ενώ ενδιάμεσα έχει και παραλαβές νεότευκτων. Τον Μάρτιο παρέλαβε το πρώτο Capesize φορτηγό πλοίο διπλού καυσίμου -LNG και πριν από λίγες μέρες το δεύτερο Capesize φορτηγό πλοίο διπλού καυσίμου. Πρόκειται για το «Ubuntu Community» το οποίο ενέταξε την περασμένη εβδομάδα στον στόλο της η Maran Dry Management. Το πλοίο, που παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, παραδόθηκε στις 18 Απριλίου 2023 από τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. (SWS) και θα φέρει την ελληνική σημαία. Εχει μήκος 299,80 μέτρα, πλάτος 47,5 μέτρα και βάθος 24,70 μέτρα. Θα μπορεί να πλέει με LNG ως καύσιμο και ενσωματώνει σύγχρονη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της βελτιστοποίησης της γάστρας, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το πρώτο Capesize, το «Ubuntu Unity», το οποίο εντάχθηκε στον στόλο της Maran Dry Management και θα ταξιδεύει με την ελληνική σημαία αφού το ενέγραψαν στο Ελληνικό Νηολόγιο, παραδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2023 από τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. (SWS). Με χωρητικότητα φορτίου περίπου 190.000 mt, ολικό μήκος (LOA) 299,9 μ. και πλάτος 47,5 μ, το πλοίο σχεδιάστηκε για να περιλαμβάνει τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, ενώ παράλληλα είναι φιλικό προς το περιβάλλον.
Νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2023, η Maran Tankers παρέλαβε το νεότευκτο υπερδεξαμενόπλοιο-VLCC «Antonis I.Angelicoussis», χωρητικότητας 320.500 τόνων. Το πλοίο είναι εγγεγραμμένο στο Ελληνικό Νηολόγιο και θα μπορεί (ready) να καίει ως καύσιμο LNG ή αμμωνία. Επίσης, παρέλαβε το νεότευκτο VLCC «Maria I.Angelicoussis». H εταιρεία έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή άλλων δύο VLCC, αδελφών αυτών που παρέλαβε, το «Maran Danae» και το «Μaran Dione».

Παραγγελίες

Στο μεταξύ, το 2023, νέα παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο LNG Carriers έκανε η Maran Gas στις κορεατικές γιάρδες Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Πρόκειται για πλοία μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων με συνολικό κόστος ναυπήγησης τα 513 εκατ. δολάρια.

Πράσινη μετάβαση

Η Μαρία Αγγελικούση είναι πολύ δραστήρια όσον αφορά σε θέματα περιβάλλοντος και ειδικά στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Για τις προοπτικές του LNG ως μεταβατικού καυσίμου στη ρότα προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, έχει επισημάνει: «Είναι το καθαρότερο ορυκτό καύσιμο και εκπέμπει 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Η προσφορά είναι άφθονη και οι υποδομές διαθέσιμες».

Τον περασμένο Νοέμβριο η Maran Dry Management Inc., η εταιρεία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, υπέγραψε συμφωνία για την από κοινού ανάπτυξη νέου προγράμματος (Joint Development Project) με τον ιταλικό νηογνώμονα RINA και το ναυπηγικό γραφείο σχεδίασης SDARI στην Κίνα. Η συμφωνία προβλέπει τη ναυπήγηση ενός καινούριου πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου το οποίο θα επιτυγχάνει τους στόχους του ΙΜΟ 2050 με μια καινοτόμο λύση καυσίμου χρησιμοποιώντας υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και υδρογόνο το οποίο θα παράγεται όταν και όσο χρειάζεται πάνω στο πλοίο.

Τον περασμένο Απρίλιο ο όμιλος μέσω του ειδικού τμήματος ενεργειακής μετάβασης Green Ships και η εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης Chevron Corporation, και πιο συγκεκριμένα μέσω της θυγατρικής της Chevron Shipping Company, συμφώνησαν να προχωρήσουν στην εκπόνηση κοινής μελέτης για να διερευνήσουν τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας με δεξαμενόπλοια, ενός πιθανού θαλάσσιου καυσίμου με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η αρχική μελέτη θα αξιολογήσει την αγορά μεταφοράς αμμωνίας, την υπάρχουσα υποδομή, τις πτυχές ασφάλειας της αμμωνίας, τις πιθανές απαιτήσεις πλοίων επόμενης γενιάς και ένα προκαταρκτικό σύστημα για τη μεταφορά αμμωνίας μεταξύ της ακτής του Κόλπου των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Οι μελλοντικές ευκαιρίες θα επικεντρωθούν σε πρόσθετες παγκόσμιες αγορές.

«Μέσω της συνεργασίας μας με τη ναυτιλιακή εταιρεία Chevron σε αυτή τη μελέτη στοχεύουμε να συμβάλουμε ουσιαστικά στην προετοιμασία των βιομηχανιών μας για τη μετάβαση σε λειτουργίες με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», δήλωσε η Μαρία Αγγελικούση και προσέθεσε: «Ο συνδυασμός της πολύχρονης εμπειρίας μας στη θαλάσσια μεταφορά υγρών και αερίων πηγών ενέργειας με την τεράστια εμπειρία της Chevron στον τομέα της ενέργειας παρέχει μια στέρεη βάση για το εγχείρημα αυτό». Επίσης ο όμιλος έχει σε πλοία του δοκιμές με βιοκαύσιμα.

Δύο χρόνια χωρίς τον Ιωάννη Αγγελικούση

Στις 10 Απριλίου συμπληρώθηκαν δύο χρόνια από τον θάνατο του Ιωάννη Αγγελικούση. «Σήμερα είναι μια πολύ συγκινητική ημέρα για όλους εμάς στον όμιλο Αγγελικούση», αναφέρεται σε ανάρτηση των εργαζομένων στα κοινωνικά δίκτυα. «Ο πρώην πρόεδρός μας επέκτεινε τις δραστηριότητες του ομίλου, επενδύοντας όχι μόνο στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου, αλλά και επεκτεινόμενος στις αγορές των δεξαμενόπλοιων και του LNG. Πάνω απ’ όλα, ήταν ένας άνθρωπος που όχι μόνο άφησε το στίγμα του στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά άγγιξε και τις ζωές των ανθρώπων. Η Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering φύτεψε ένα δέντρο στο ναυπηγείο Geoje και έφτιαξε μια πλάκα προς τιμήν του. Τους ευχαριστούμε για την πρωτοβουλία τους και τα ευγενικά τους λόγια εκτίμησης».

Διαβάστε ακόμη

ΕΝΦΙΑ: Πώς θα κερδίσετε την έκπτωση 50% ή 100%

Ανάπτυξη έως 2,3% του ΑΕΠ βλέπουν τώρα στο οικονομικό επιτελείο

Για να μείνεις σ’ αυτή τη βίλα πρέπει να διαθέτεις 40.000€ την ημέρα – Η πιο luxurious έπαυλη στην Ελλάδα ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ