Από το «δόξα τω Θεώ» στο «βοήθα Παναγιά» βρίσκεται η βιομηχανία της κρουαζιέρας.

Με το 2022 να είναι μια χρονιά ανάτασης για τον κλάδο, με καταγραφή στοιχείων που θυμίζει τη χρονιά-όνειρο 2019, έρχεται η Ε.Ε. θυμίζοντας νέο κύμα πανδημίας και βάζει νέα εμπόδια που ακούν στα ονόματα σύστημα Εισόδου – Εξόδου (EES) και Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS) και αφορούν τους υπηκόους τρίτων χωρών που διέρχονται από τα εξωτερικά σύνορα των κρατών-μελών της Ενωσης για βραχεία παραμονή. Ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με χρονοβόρες διαδικασίες που θα δημιουργήσουν καθυστερήσεις στα ταξίδια και εκνευρισμό στους επιβάτες λειτουργώντας αποτρεπτικά στο να επιλέξει κάποιος αυτό τον τρόπο διακοπών.

Σύμφωνα με τα κέντρα λήψης αποφάσεων στις Βρυξέλλες, σκοπός του μέτρου είναι η αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης. Το 2019, περισσότεροι από 115 εκατομμύρια υπήκοοι τρίτων χωρών ταξίδεψαν στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Εως το 2025, ο αριθμός τους αναμένεται να ανέλθει σε 176 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex).

Μετανάστευση

Το «business stories» απευθύνθηκε στη Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου CLIA – Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας, η οποία ακτινογραφεί την κατάσταση εκ των έσω: «Σκοπός του συστήματος είναι η αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης και ο παράλληλος εντοπισμός, με συστηματοποιημένο τρόπο, των περιπτώσεων όπου ένας υπήκοος τρίτης χώρας έχει υπερβεί τη μέγιστη διάρκεια επιτρεπόμενης παραμονής στην επικράτεια των κρατών-μελών».

Επισημαίνει μάλιστα ότι «το σύστημα έρχεται να αντικαταστήσει την παραδοσιακή χειροκίνητη σφράγιση των διαβατηρίων και πλέον θα καταγράφει ηλεκτρονικά το ονοματεπώνυμο του ατόμου, τον τύπο του ταξιδιωτικού εγγράφου, τα βιομετρικά δεδομένα, ήτοι δακτυλικά αποτυπώματα και φωτογραφίες προσώπου, την ημερομηνία και τον τόπο εισόδου και εξόδου. Θα καταγράφει, επίσης, τις αρνήσεις εισόδου. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Ενωση υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), που είναι ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα για επισκέπτες χωρίς θεώρηση εισόδου που ταξιδεύουν στα κράτη Σένγκεν, το οποίο όμως απαιτεί από τους ταξιδιώτες να λάβουν άδεια ταξιδιού, η οποία θα πρέπει να ελεγχθεί από τους μεταφορείς πριν ταξιδέψουν σε χώρες Σένγκεν».

Και τα δύο συστήματα θα αναπτυχθούν και θα παρακολουθούνται από το eu-LISA – τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη λειτουργική διαχείριση συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών μεγάλης κλίμακας στους τομείς της ελευθερίας, της ασφάλειας και της Δικαιοσύνης, που εδρεύει στο Ταλίν της Εσθονίας.

Το σύστημα Εισόδου – Εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS) θα τεθούν σε λειτουργία έως τον Μάιο και τον Νοέμβριο του 2023, αντίστοιχα.

Προβλήματα

Επίσης η κυρία Δεληγιάννη τονίζει στο «b.s.» ότι «η εφαρμογή του EES και του ETIAS στην κρουαζιέρα είναι περίπλοκη. Ενα κρουαζιερόπλοιο, εξ αντικειμένου, επισκέπτεται πολλούς και διαφορετικούς προορισμούς εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ παράλληλα σε αυτό επιβιβάζονται επιβάτες και σε ενδιάμεσους σταθμούς, και όχι μόνο στο κύριο λιμάνι επιβίβασης (homeport). Οπότε προκύπτουν διαφορετικά σενάρια εισόδου και εξόδου επιβατών κρουαζιέρας».

Διευκρινίζει δε ότι «τα παραπάνω συστήματα δημιουργούν απαιτήσεις τόσο για τις εταιρείες κρουαζιέρας και τα λιμάνια όσο και για τις ίδιες της κυβερνήσεις των κρατών-μελών. Οι εταιρείες κρουαζιέρας, ειδικότερα, θα έχουν τη νομική υποχρέωση να ζητήσουν από τα συστήματα EES και ETIAS να επαληθεύσουν το καθεστώς των ταξιδιωτών προτού επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο, ώστε ουσιαστικά να επαληθεύσουν εάν οι υπήκοοι τρίτων χωρών, που διαθέτουν θεώρηση βραχείας διαμονής, έχουν ήδη χρησιμοποιήσει τον αριθμό εισόδων που επιτρέπονται από τη βίζα τους ή, για όσους υπόκεινται σε απαίτηση άδειας ταξιδιού, εάν έχουν στην κατοχή τους έγκυρο ETIAS».

Ωστόσο, οι επιπλοκές δεν σταματούν εδώ… «Τα λιμάνια που είναι πύλες εισόδου – εξόδου οφείλουν να διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, σταθερό ή φορητό, για την καταγραφή της εισόδου – εξόδου επιβατών και, σε συνεννόηση με τις κυβερνήσεις, να εξοπλιστούν με το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, όπως πχ. οι συνοριοφύλακες», εξηγεί η διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου CLIA, η οποία επισημαίνει ότι «εδώ δημιουργείται ένα θέμα μεγάλων προεκτάσεων, που μπορεί ακόμα και να αλλάξει τον χάρτη της κρουαζιέρας όπως τον ξέρουμε μέχρι σήμερα, ειδικά στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είναι δυνατό για όλα τα λιμάνια να εφαρμόσουν τις νέες απαιτήσεις, τόσο λόγω χωροταξίας όσο και λόγω έλλειψης προσωπικού – ειδικά σε μικρά ελληνικά λιμάνια.

Από την άλλη, αν οι παραπάνω απαιτήσεις εφαρμοστούν επιλεκτικά σε κάποια λιμάνια, τότε ο φόρτος θα επιβαρύνει λίγα λιμάνια, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προτεραιότητα που έχει θέσει ο κλάδος της κρουαζιέρας για άνοιγμα νέων προορισμών και καλύτερη διασπορά των επιβατών κρουαζιέρας. Πρέπει αυτές οι ιδιαιτερότητες της κρουαζιέρας να ληφθούν υπ’ όψιν κατά την εφαρμογή των νέων αυτών συστημάτων».

Ταλαιπωρία

Σε ό,τι αφορά το πόσο θα επηρεάσει τον επιβάτη η νέα αυτή κατάσταση, η ίδια αναφέρει ότι «το κεντρικό πρόσωπο στον κλάδο της κρουαζιέρας είναι ο επιβάτης. Ο στόχος των εταιρειών-μελών της CLIA είναι να προσφέρουν στον επιβάτη μια εμπειρία διακοπών ευχάριστη, απρόσκοπτη και χωρίς καθυστερήσεις. Οι πρώτες εκτιμήσεις για την εφαρμογή του νέου συστήματος εισόδου – εξόδου δείχνουν ότι θα είναι μία ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία, δημιουργώντας καθυστερήσεις. Ανησυχούμε ιδιαίτερα και εξετάζουμε λύσεις αποφυγής αυτού του σεναρίου, αρχικά επειδή ο χρονικός προγραμματισμός είναι ιδιαίτερα αυστηρός στον κλάδο μας, αλλά και επειδή τα δύο χρόνια της πανδημίας που προηγήθηκαν αναπόφευκτα επηρέασαν την εμπειρία της κρουαζιέρας ειδικά στο κομμάτι της επιβίβασης, κάτι το οποίο δεν θέλουμε να ξαναβιώσει ο επιβάτης κρουαζιέρας».

Σε συζήτηση που έγινε για το θέμα με την κοινότητα της κρουαζιέρας στις 13 Σεπτεμβρίου, κατόπιν πρωτοβουλίας της CLIA, φάνηκε ότι υπάρχουν ακόμα πολλά ερωτήματα από όλους τους φορείς σχετικά με την εφαρμογή των συστημάτων EES και ETIAS.

Ο Νίκολα Τσέζαρο, επιχειρησιακός διευθυντής της MSC Cruises, ο Δημήτρης Ιατρίδης, εκτελεστικός διευθυντής της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), η Μάι Ελμαρ, εκτελεστική διευθύντρια του Λιμένα Κρουαζιέρας του Ρότερνταμ, και ο Μπενουά Βερμπέρε, διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της SITA, επιβεβαίωσαν την ανάγκη συντονισμού όλων (εταιρειών κρουαζιέρας, λιμανιών και κυβερνήσεων) για την καλύτερη εφαρμογή των νέων συνοριακών κανόνων.

Στο μεταξύ, αναμένεται η έκδοση του Πρακτικού Εγχειριδίου για Συνοριοφύλακες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, το οποίο θα δώσει φως στην εφαρμογή αυτών των κανόνων στην κρουαζιέρα.

Σε συνέχεια αυτής της συνάντησης, η CLIA δεσμεύτηκε να οργανώσει ένα webinar στις αρχές του Νοεμβρίου, προσκαλώντας τον κλάδο αλλά και την eu-Lisa για να συζητήσουν σχετικά με την εφαρμογή των νέων συστημάτων στην κρουαζιέρα, εξετάζοντας τα διαφορετικά σενάρια.

«Η CLIA επεξεργάζεται αυτές τις διατάξεις από το 2014 για λογαριασμό του κλάδου. Εχουμε ζητήσει την εξαίρεσή του από την υιοθέτηση αυτών των διατάξεων στα λιμάνια διέλευσης transit, ακόμη και αν το πλοίο καταπλέει σε λιμάνι τρίτης χώρας», τονίζει η κυρία Δεληγιάννη και καταλήγει: «Η CLIA εξασφάλισε επίσης την ανεμπόδιστη πρόσβαση των μελών του πληρώματος τρίτων χωρών. Και έχει προτείνει διατάξεις που θα τους γλιτώσουν από το να περάσουν όλες τις ημέρες νόμιμης παραμονής τους στη Σένγκεν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Συνεργάζεται επίσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για λογαριασμό του κλάδου, για την πλήρη ψηφιοποίηση της έκδοσης βίζας, η οποία θα ενισχύσει τον εισερχόμενο τουρισμό από τρίτες χώρες».

Διαβάστε ακόμη

Ξεκινά η δίκη για την τραγωδία στο Μάτι: 21 κατηγορούμενοι στο εδώλιο

Δουλειά στη Μόσχα ή στην Κωνσταντινούπολη; Ο Δημήτρης Ιτούδης περιγράφει τις διαφορές

Διονύσης Χιντζίδης: «Οι νέες εξαγορές και το πλάνο ανάπτυξης της Performance Technologies»