Κατά 12,8% μειώθηκε το 2018 η χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας καθώς από τα 345 δισεκατομμύρια δολάρια υποχώρησε στα 300 – αν και την ίδια περίοδο ο στόλος αυξήθηκε. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσό δανείων προς τη ναυτιλία από το 2008. Οι τράπεζες με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο είναι 40. Αρκετές από αυτές μειώνουν επιθετικά το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιό τους πουλώντας τα δάνεια που έχουν.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research, τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα  συνέχισαν να μειώνουν τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση – μια συρρίκνωση κατά 14% από το 2017. Εξαίρεση στην Ευρώπη οι ελληνικές και οι γαλλικές τράπεζες αυξάνουν σταδιακά τα δάνεια που χορηγούν στην ποντοπόρο ναυτιλία. Από τις ελληνικές τράπεζες η Πειραιώς έχει χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία ύψους  2,84 δισεκατομμυρίων, η Εθνική Τράπεζα 2,46 και η Alpha Bank 2,34 δισ.  Πτώση σημειώνουν και οι κινεζικών συμφερόντων τράπεζες που μείωσαν κατά 13,ς την έκθεσή τους στη ναυτιλία. Οι αμερικανικές τράπεζες ενίσχυσαν το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιό τους κατά 5%.

Η ανάπτυξη τα του παγκόσμιου στόλου βασίζεται όλο και περισσότερο σε άντληση κεφαλαίων από άλλες, μη τραπεζικές, πηγές. Για παράδειγμα το 2018  το κινεζικό leasing έφθασε τα 51,3 δισεκατομμύρια έναντι 47 δισ. το 2017, μια αύξηση κατά 9% που κάλυψε εν μέρει τη μείωση του παραδοσιακού τραπεζικού δανεισμού από τις τράπεζες της χώρας. Το leasing γίνεται πλέον πιο δημοφιλές σε μεσαίου και  μικρού μεγέθους ναυτιλιακές εταιρείες.

Σε παγκόσμιο επίπεδο πρώτη στην τραπεζική χρηματοδότηση είναι η China Exim με 17,5 δισ. και ακολουθεί η γαλλική BNP Paribas με 17,3 η γερμανική KfW με 16,46 δισ.

«Είναι νωρίς  να συμπεράνουμε αν θα συνεχιστεί η μείωση του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου για τη ναυτιλία. Όλα θα εξαρτηθούν από τους άλλες εναλλακτικές χρηματοδότησης που έχουν οι εταιρείες όπως μη τραπεζικά funds, εταιρείες leasing, άλλοι χρηματοδότες,  καθώς και η εμπορική στρατηγική του τραπεζικού συστήματος» επισημαίνει η έρευνα.

Στο παγκόσμιο χαρτοφυλάκιο το ευρωπαϊκό μερίδιο είναι  στο 58,7% από 83% που ήταν το 2010. Οι Ασιάτες κατέχουν το 34,8%  από 35,07  που είχαν το 2017 αλλά είναι αυξημένο κατά 140% σε σύγκριση με το 2010. Οι Αμερικάνοι κατέχουν το 6,48%.

Όσο αφορά την Ευρώπη οι σκανδιναβικές τράπεζες μειώνουν συνεχώς το χαρτοφυλάκιό τους αφού τη  θέση τους έχουν πάρει  Σκανδιναβοί ιδιώτες επενδυτές ή funds.  Oι γερμανικές είναι σε κάθετη πτώση – από τα 38 στα 13 δισεκατομμύρια. Η Γαλλία λόγω της BNP ενισχύει τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση όπως και η Ελλάδα όπου έχει επανέλθει η εμπιστοσύνη στη ναυτιλία σε συνδυασμό με τη χαλαρότερη προσφυγή σε μη τραπεζική χρηματοδότηση από τις εταιρείες.