Από τα μέσα του 2020, ο παγκόσμιος όγκος εξαγωγών εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε ισχυρή αύξηση και σε συνδυασμό με την αυξανόμενη συμφόρηση των λιμένων προκάλεσε αναταράξεις στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και ιστορικά υψηλά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών τακτικών γραμμών-Liners που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια και τα οποία αποτελούν έκτοτε τον κανόνα.

Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2022, οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κάτω από τους όγκους που καταγράφηκαν τον ίδιο μήνα του 2019 για πρώτη φορά από τα μέσα του 2020 και τα στατιστικά στοιχεία που μόλις δημοσιεύθηκαν από την Container Trade Statistics επιβεβαίωσαν την τάση αυτή.

Όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της BIMCO τον Οκτώβριο του 2022, ο παγκόσμιος όγκος εξαγωγών εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 9,3% σε ετήσια βάση και έκλεισε κατά 4,3% χαμηλότερα από τον Οκτώβριο του 2019. Είκοσι από τους 28 εμπορικούς δρόμους από περιοχή σε περιοχή έκλεισαν με χαμηλότερο όγκο από τον Οκτώβριο του 2021, ενώ σε 18 εμπορικούς δρόμους ο όγκος ήταν χαμηλότερος από τον Οκτώβριο του 2019.

Από τις επτά περιφέρειες, οι πέντε έκλεισαν με χαμηλότερους όγκους εισαγωγών τον Οκτώβριο του 2022 σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019. Οι περιφέρειες Άπω Ανατολή, Ευρώπη/Μεσόγειος και Βόρεια Αμερική εισάγουν μαζί το 75% του παγκόσμιου όγκου εμπορευματοκιβωτίων και είδαν μειώσεις όγκου αντίστοιχα κατά 5,0%, 11,0% και 0,4% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019.

Ο στόλος των εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί κατά 11,3% από τον Οκτώβριο του 2019, γεγονός που συμβάλλει στην εξήγηση του γιατί οι τιμές των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων και των χρονοναυλώσεων μειώθηκαν τόσο γρήγορα κατά τη διάρκεια του 2022 και ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες. Υπάρχει πλέον μικρότερη ζήτηση και περισσότερη προσφορά χωρητικότητας. Ο χαμηλότερος όγκος εμπορευματοκιβωτίων έχει επίσης οδηγήσει σε αρκετές διακοπές δρομολογίων και σε αύξηση των κενών δρομολογίων.

Ως αποτέλεσμα, η συμφόρηση των λιμένων βελτιώνεται γρήγορα και δεν περιορίζει πλέον την προσφορά στον βαθμό που παρατηρήθηκε κατά τους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες.

Η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να κλείσει το 2022 κατά 6,2% υψηλότερα από ό,τι το 2019, ενώ ο παγκόσμιος όγκος εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται ότι θα κλείσει μόνο μεταξύ 1% και 1,5% υψηλότερα από ό,τι το 2019. Αυτό υπογραμμίζει τις επιπτώσεις της κρίσης του κόστους ζωής σε όλο τον κόσμο, αλλά οι όγκοι των τελευταίων μηνών δείχνουν επίσης ότι οι προσαρμογές των αποθεμάτων οδηγούν τους όγκους σε χαμηλότερα επίπεδα.

Φαίνεται τώρα πιθανό ότι οι παγκόσμιοι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων το 2022 θα κλείσουν περίπου 4% χαμηλότερα από ό,τι το 2021. Οι προοπτικές ανάπτυξης για το 2023 εμφανίζονται επίσης αδύναμες λόγω των αδύναμων προοπτικών για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα, οι υψηλές συμβάσεις νέων πλοίων από τις εταιρείες τακτικών γραμμών κατά τη διάρκεια του 2021 και του 2022 υποδηλώνουν αύξηση του στόλου κατά σχεδόν 8% το 2023. Συνολικά, το 2023 είναι πολύ πιθανότερο να δούμε την αρχή μιας νέας κανονικότητας παρά την αντιστροφή της πρόσφατης εξασθένησης της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης.

 

Διαβάστε ακόμη 

Ραντεβού στην τακτική σύνοδο των υπουργών Ενέργειας για το πλαφόν στο φυσικό αέριο

Πρεμιέρα σήμερα για τα εορταστικά καλάθια – Η πρώτη λίστα για το καλάθι του Άγιου Βασίλη

Στις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός για τις συνόδους ΕΕ – ASEAN και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο