Ναυτιλία

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Ο ρόλος των ξένων πρεσβειών στον διαγωνισμό και οι τέσσερις φρεγάτες

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Ο καταλυτικός ρόλος των φρεγατών στην υπόθεση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το παρασκήνιο, ο διπλωματικός «πόλεμος» και οι εκτιμήσεις για τη συνέχεια

Η ανακήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά ως άγονoς μετά την καθολική άρνηση των πιστωτών να δεχθούν το τίμημα ύψους 15,1 εκ. ευρώ που κατέθεσε η Pyletech Shipyards συμφερόντων Θεόφιλου Πριόβολου επειδή κρίθηκε χαμηλό, κινδυνεύει να τινάξει στον αέρα το σχέδιο της κυβέρνησης για αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Οι βασικότεροι πιστωτές είναι το ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 55% που εκπροσωπείται από το υπουργείο Οικονομικών, οι εργαζόμενοι και η Τράπεζα Πειραιώς.

Από το άνοιγμα της προσφοράς την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου υπήρξε ένα πάγωμα στα κυβερνητικά κλιμάκια αφού υπολόγιζαν, άγνωστο σε τι βασιζόμενα, ότι το τίμημα μπορεί να έφθανε και τα 70 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, είχε ακουστεί ότι θα καταθέσουν προσφορές οκτώ εταιρείες και εμφανίστηκε στην ουσία μία.

Στους διαδρόμους κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι ο διαγωνισμός θα ανακηρυσσόταν άγονος. Όμως η πλευρά Πριόβολου υποστήριζε ότι «δεν προβλέπεται, ούτε στην Πρόσκληση, αλλά ούτε και στο Ν. 4307/2014, η δυνατότητα στους πιστωτές της ΕΝΑΕ ή σε άλλα πρόσωπα, να εκφράσουν άποψη σε σχέση με το προσφερθέν τίμημα ή τη σκοπιμότητα ολοκλήρωσης της μεταβίβασης». Όμως η κυβέρνηση είχε πάρει την απόφασή της, όπως προκύπτει από τις εξελίξεις, να ακυρώσει τον διαγωνισμό

Η ΟΝΕΧ από την πλευρά της στην ουσία απείχε από τη διαγωνιστική διαδικασία καταθέτοντας προσφορά μόλις ενός εκατομμυρίου για να έχει έννομο συμφέρον να παρακολουθήσει τη διαδικασία και να πληροφορείται τα τεκταινόμενα. Δύο ημέρες μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού τοποθετήθηκε δημοσίως για τα κακώς κείμενα του διαγωνισμού και σχολίασε εμμέσως το χαμηλό τίμημα που κατατέθηκε από την πλειοδότρια εταιρεία.

Η κυβέρνηση πλέον κρατάει στα χέρια της μία καυτή πατάτα. Στο τραπέζι βρίσκονται προς εξέταση προτάσεις μεταξύ των οποίων και η τροποποίηση του νόμου ώστε ο διαχειριστής να έχει μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων.
Μάλιστα ακούστηκε η φήμη ότι το υπουργείο Οικονομικών σκέφτεται να βάλει κατώτερο τίμημα τα 115 εκατομμύρια ευρώ.

Kάποιοι επενδυτικοί κύκλοι σχολίασαν στο Newmoney: «Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα γίνει ρεζίλι πολύς κόσμος αφού ο ένας διαγωνισμός μετά τον άλλο θα κηρύσσεται άγονος» και προέβλεψαν:  «Έτσι όπως εξελίχθηκε η κατάσταση και με τον τρόπο που έγινε ο διαγωνισμός χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Θεωρούμε χαμένο και το 2021 για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά».

Κάποιοι άλλοι επεσήμαναν: «Κατά την άποψή μας θα έπρεπε πρώτα να τελειώσει η υπόθεση με τα ναυπηγεία Ελευσίνας και μετά να ακολουθούσε ο Σκαραμαγκάς».

Η προβληματική, όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς, διαδικασία με πώληση ναυπηγείων που δεν είχαν καλά-καλά ούτε άδεια λειτουργίας έκανε όλους τους ενδιαφερόμενους πλην ενός να πισωπατήσουν.
«Ζήτησαν οι επενδυτές την άδεια λειτουργίας και τους είπαν ότι υπάρχει. Σε φάκελο που τους έστειλαν όμως δεν υπήρχε η άδεια λειτουργίας αλλά … οδηγίες για το πώς θα εκδώσουν την άδεια δηλαδή ποια χαρτιά και ποιες διαδικασίες χρειάζονταν» εκμυστηρεύτηκε στο Newmoney επιχειρηματικό στέλεχος που παρακολούθησε την υπόθεση.

Ακόμη και ξένες πρεσβείες που συμμετείχαν σε διερευνητικές διαπραγματεύσεις δεν μπόρεσαν να βγάλουν άκρη από την όλη διαδικασία όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Newmoney. «Ήταν σαν να υπήρχε μία πρεμούρα να πουληθούν άμεσα τα ναυπηγεία» σχολίασαν διπλωματικοί κύκλοι στο Newmoney και προσέθεσαν:
«Με άλλους μιλούσαμε και άλλοι εμφανίζονταν μετά, στα επίσημα χαρτιά ως υπεύθυνοι».

Ο ρόλος των ξένων πρεσβειών

Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνει ειδική αναφορά στον ρόλο των πρεσβειών σε συνδυασμό με την αγορά φρεγατών.
Η ελληνική κυβέρνηση είχε τέσσερις άξονες στην υπόθεση αυτή πάνω στους οποίους ήθελε να κινηθεί:
1) Το οικονομικό. Με 3-4 δισεκατομμύρια στοχεύει να αποκτήσει τέσσερις φρεγάτες.
2) Το υποκατασκευαστικό έργο. Να αγοράσει μεν φρεγάτες από το εξωτερικό αλλά στην ίδια συμφωνία να προβλέπεται και η κατασκευή τουλάχιστον μίας στην Ελλάδα.
3) Η αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
4) Η ενδιάμεση, όπως την αποκαλούν, λύση. Δηλαδή μέχρι να αρχίσει η Ελλάδα να παραλαμβάνει τις νέες φρεγάτες να της δοθούν άλλες για να ενισχύσει προσωρινά τον πολεμικό στόλο της.

Η αμερικανική κυβέρνηση ενημερώθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες του Newmoney, για τους τέσσερις άξονες και δέχθηκε να αναλάβει το έργο. Μάλιστα η αμερικανική πλευρά πρότεινε να ναυπηγηθούν τρεις στις ΗΠΑ και μία στην Ελλάδα. Όμως όταν η συζήτηση πήγε στο ποιο ελληνικό ναυπηγείο θα την κατασκεύαζε και έπεσε στο τραπέζι η Ελευσίνα, τα σχέδια πάγωσαν.
Γιατί η Ελευσίνα δεν έχει αυτή τη δυνατότητα παρά μόνο τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Τότε άρχισε να δομείται η πώληση των ναυπηγείων Σκαραμγκά.

Η ΟΝΕΧ αμερικανικών συμφερόντων ήταν στην πρώτη γραμμή με το σχέδιο «τρίαινα», δηλαδή μετά το Νεώριο της Σύρου και τα ναυπηγεία Ελευσίνας να αποκτούσε και του Σκαραμαγκά κάνοντας μία «ακτύπητη τριάδα» στην οποία θα γινόντουσαν και επισκευές πλοίων του αμερικανικού στόλου.
Από την πλευρά του και ο Θεόφιλος Πριόβολος, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε επαφές με την αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα μέσω τηλε-διασκέψεων εκθέτοντας τα σχέδιά του:
«Ήταν πολύ σοβαρός και έδειξε ξεκάθαρα ότι ήθελε να επενδύσει και είχε πλάνο. Άφησε πολύ καλές εντυπώσεις» τόνισαν στο Newmoney αμερικανικοί διπλωματικοί κύκλοι.

Το θέμα διέρρευσε όμως και εμφανίστηκαν και εταιρείες από άλλες χώρες έχοντας κρατική υποστήριξη των δικών τους κυβερνήσεων.

Στο διπλωματικό παιχνίδι μπήκε η Ολλανδία που πρότεινε να ναυπηγηθούν και οι τέσσερις φρεγάτες στην Ελλάδα, η Γαλλία, με τεράστια τεχνογνωσία και εμπειρία σε αυτά τα θέματα που πρότεινε να ναυπηγηθεί μία φρεγάτα στη Γαλλία και τρεις στην Ελλάδα, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία ενώ εμφανίστηκε και η αμερικανικών συμφερόντων Lockheed Martin. Το Ισραήλ ήθελε να αναμιχθεί στο πλευρό των Αμερικανών αλλά στοχεύοντας στον εξοπλισμό ραντάρ κυρίως.

Οικονομικές και πολιτικές πηγές του Newmoney υπογραμμίζουν ότι οι φρεγάτες παίζουν καταλυτικό ρόλο στην υπόθεση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και ασκούνται με αυτόν τον τρόπο πιέσεις από ενδιαφερόμενα κράτη να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός σε μία πιο ξεκάθαρη και σωστότερη βάση από τον προηγούμενο. Οι επόμενες κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης θα δείξουν προς τα πού πάει το…πράγμα.

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη είναι και ο δεύτερος διαγωνισμός που «τρέχει» η ΕΤΑΔ για το εμπορικό κομμάτι του ναυπηγείου και στον οποίο έχει θέσει ως χαμηλότερο προσφερόμενο τίμημα τα 55 εκατομμύρια ευρώ. Όλα δείχνουν ότι και αυτός να αποβεί άγονος.

Διαβάστε ακόμα:

Τι πληρώνεται μέχρι 31 Δεκεμβρίου – Ποιοι πάνε «ταμείο» και ποιοι θα κάνουν Πρωτοχρονιά χωρίς επίδομα

Ελλάκτωρ: Παραιτήθηκε ο Δημήτρης Καλλιτσάντσης από το Διοικητικό Συμβούλιο