Η Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου το 70% της παγκόσμιας παραγωγής και το 85% των εξαγωγών σπάνιων γαιών, ανακοίνωσε στις 4 Απριλίου 2025 νέους, αυστηρούς ελέγχους στις εξαγωγές επτά κατηγοριών κρίσιμων μετάλλων, συμπεριλαμβανομένων των νεοδυμίου, δυσπροσιού, τερβίου και πρασεοδυμίου. Τα υλικά αυτά θεωρούνται απολύτως απαραίτητα για την παραγωγή κινητήρων πρόωσης, ηλεκτρονικών πλοήγησης, συστημάτων radar και τεχνολογιών ελέγχου εκπομπών.
Κύκλοι της ναυπηγικής βιομηχανίας προειδοποιούν ότι ήδη καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, καθώς ο εξοπλισμός υψηλής τεχνολογίας βασίζεται σε κινεζικές πρώτες ύλες. Η νέα αυτή “τεχνολογική πίεση” οδηγεί ναυλωτές και ναυπηγούς σε επανεξέταση συμβολαίων και ρητρών παράδοσης, ενώ ενισχύεται η στρατηγική ανάγκη για επενδύσεις σε αυτόνομες αλυσίδες προμήθειας.
Επιστροφή των ΗΠΑ
Η απάντηση των ΗΠΑ έρχεται μέσα από ένα ευρύ πρόγραμμα βιομηχανικής αναγέννησης, με επίκεντρο την επαναφορά της ναυπηγικής δραστηριότητας εντός των αμερικανικών συνόρων. Το ναυπηγείο Philly Shipyard στη Φιλαδέλφεια, υπό τη νέα ιδιοκτησία της Hanwha Ocean, ξεκίνησε ήδη τις εργασίες για την κατασκευή δύο LNG carriers με δυνατότητα παράδοσης έως το τέλος του 2027. Πρόκειται για την πρώτη ναυπήγηση τέτοιου τύπου στις ΗΠΑ μετά τη δεκαετία του 1980.
Παράλληλα, εξετάζεται η ενεργοποίηση επιπλέον μονάδων σε Mobile (Alabama), San Diego και Newport News, με τη στήριξη του Πενταγώνου και κονδυλίων από τον νόμο CHIPS & Science Act, που επεκτάθηκε και σε κρίσιμες βιομηχανικές υποδομές.
Η συνεργασία της Huntington Ingalls Industries (HHI) με την Hyundai Heavy Industries, που ανακοινώθηκε επίσημα στην έκθεση Sea Air Space 2025, προβλέπει κοινό σχεδιασμό και συμπαραγωγή φρεγατών επόμενης γενιάς, με τεχνολογία stealth και προηγμένα αντιπυραυλικά συστήματα.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν τη διαμόρφωση ενός νέου γεωοικονομικού άξονα ΗΠΑ–Νότιας Κορέας, με στόχο την ενίσχυση της δυτικής ναυπηγικής αυτάρκειας και την απεξάρτηση από κινεζικές πρώτες ύλες. Η στρατηγική αυτή συνδυάζει βιομηχανική επανεκκίνηση, αμυντική ετοιμότητα και τεχνολογική κυριαρχία.
Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι έως το 2030, η Δύση θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει τουλάχιστον το 40% των αναγκών της σε σπάνιες γαίες από μη κινεζικές πηγές, αν θέλει να διατηρήσει ανταγωνιστικότητα στη ναυπηγική και τη ναυτιλία υψηλής τεχνολογίας.
Διαβάστε ακόμη
Μαθήματα από το ισπανικό blackout (χάρτης)
Αναδρομικά 2024: Πώς θα τα δηλώσετε στην εφορία για να μην πληρώσετε πρόστιμα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.