Σε μια από τις πιο δραστικές αλλαγές πορείας των τελευταίων ετών, σειρά ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων εγκαταλείπει το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, επιλέγοντας πλέον την παράκαμψη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η απόφαση αυτή δεν βασίζεται σε επίσημο χαρακτηρισμό της περιοχής ως εμπόλεμης ζώνης, αλλά στην αυξανόμενη απειλή επιθέσεων από τις ένοπλες δυνάμεις των Χούθι, που έχουν μετατρέψει το κρίσιμο αυτό θαλάσσιο πέρασμα σε πεδίο αντιπαράθεσης.
Παρά το γεγονός ότι τα ναυλοσύμφωνα συνεχίζουν να προβλέπουν πλεύση μέσω Σουέζ, οι ναυλωτές δείχνουν κατανόηση και δεν προβάλλουν ενστάσεις στην αλλαγή πορείας. Το κύριο επιχείρημα των πλοιοκτητών είναι η ασφάλεια των πληρωμάτων – ιδίως των Φιλιππινέζων ναυτικών, οι οποίοι μαζικά δηλώνουν άρνηση να ταξιδέψουν στην περιοχή. Το σχετικό υπουργείο των Φιλιππίνων έχει ήδη προειδοποιήσει επισήμως τις ναυτιλιακές να αποφεύγουν την περιοχή ή να μην απασχολούν Φιλιππινέζους στα συγκεκριμένα δρομολόγια.
Η αντίδραση των εταιρειών είναι σαφής: οι προληπτικές κινήσεις περιλαμβάνουν τόσο την αλλαγή πορείας όσο και πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, όπως η χρήση ένοπλων φρουρών και η προσεκτική χρήση του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS). Ορισμένα πλοία δηλώνουν ότι έχουν μουσουλμανικά πληρώματα ή ότι δεν έχουν καμία σχέση με το Ισραήλ, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν επιθέσεις λόγω «λανθασμένης ταυτότητας».
Η ναυτιλιακή ασφάλεια εξελίσσεται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο. Σύμφωνα με αναλύσεις διεθνολόγων δεν υπάρχει μία και ενιαία στρατηγική αποτροπής. Η χρήση ή μη του AIS, η ώρα διέλευσης και η επιλογή πλευράς στο στενό της Υεμένης αποτελούν κρίσιμες αποφάσεις που επαφίενται στους πλοιάρχους και στις εταιρείες. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα μέτρα δεν παρέχει πλήρη εγγύηση ασφάλειας – τα πλοία έχουν δεχθεί επιθέσεις ανεξαρτήτως των στρατηγικών που υιοθετούν.
Ο κλάδος της ναυτιλίας, ένας από τους πιο ευέλικτους αλλά και ευάλωτους της παγκόσμιας οικονομίας, βρίσκεται και πάλι αντιμέτωπος με γεωπολιτικά ρίσκα που υπερβαίνουν την εμπορική λογική. Η επιλογή της παράκαμψης της Ερυθράς, αν και κοστοβόρα και χρονοβόρα, αντικατοπτρίζει το βάρος που αποκτά η προστασία των ανθρώπων έναντι της ταχύτητας ή της οικονομίας.
Καθώς η κρίση εξελίσσεται και οι ναυτικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, η ναυτιλιακή κοινότητα καλείται να επανακαθορίσει την έννοια της «ασφαλούς πλεύσης» σε ένα περιβάλλον όπου η στρατηγική πλοήγηση αποκτά πρωτόγνωρη σημασία.
Διαβάστε ακόμη
Aegean: Στα 4 δισ. η αξία του νέου στόλου των 60 αεροσκαφών που προστίθενται έως το 2031 (pics)
Υδρογονάνθρακες: Κινητοποίηση ΥΠΕΝ για να μπλοκάρει τους «λεονταρισμούς» της Λιβύης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.