Η δημιουργία spin-off εταιρειών από μεγάλους ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακούς ομίλους δεν είναι απλώς τάση, αλλά συνειδητή στρατηγική επιλογή. Με στόχο την εξειδίκευση, την απομόνωση κινδύνων, την άντληση κεφαλαίων και την καλύτερη τοποθέτηση στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, κυρίως στη Wall Street, τουλάχιστον 9 από τις 33 εισηγμένες ελληνικές ναυτιλιακές έχουν προκύψει μέσω απόσχισης.

Οπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς, η τακτική του spin-off διευκολύνει τη διαχείριση συγκεκριμένων τύπων πλοίων, επιτρέπει την καλύτερη στόχευση των επενδυτών και δημιουργεί ξεκάθαρες επενδυτικές προτάσεις: «Σε μια εποχή όπου οι ναυτιλιακές αγορές αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις και δυναμικές μεταβολές, από τις κυκλικές διακυμάνσεις των ναύλων μέχρι τις απαιτήσεις για πράσινη μετάβαση και την ανάγκη για άμεση προσβασιμότητα σε επενδυτικά κεφάλαια, οι Ελληνες πλοιοκτήτες δείχνουν τον δρόμο μέσω μιας ευφυούς, κατά κάποιους, στρατηγικής: την απόσχιση θυγατρικών εταιρειών (spin-off) από τις βασικές τους ναυτιλιακές δομές».

Προσθέτουν μάλιστα ότι «η τακτική του spin-off δεν αποτελεί μια καινοτομία per se (σ.σ.: από μόνη της), ωστόσο η μαζική υιοθέτησή της από ελληνικών συμφερόντων ομίλους, κυρίως εισηγμένους στη Wall Street, καταγράφεται πλέον ως σαφής και καθορισμένη στρατηγική επιλογή. Σε αυτή τη νέα σχολή σκέψης πρωταγωνιστούν μεγάλοι όμιλοι που αναδιαρθρώνουν τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται στη διεθνή ναυλαγορά και κυρίως στη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης (NYSE, NASDAQ)».

Η απόσχιση (spin-off) είναι η διαδικασία μέσω της οποίας μια μητρική εταιρεία δημιουργεί μια νέα, ανεξάρτητη εισηγμένη εταιρεία μεταφέροντας σε αυτήν τμήμα του στόλου της, μια επιμέρους δραστηριότητα ή έναν νέο στρατηγικό προσανατολισμό (π.χ. green shipping, LNG/LPG, bulk, tankers). Οι μετοχές της νέας εταιρείας διανέμονται στους υφιστάμενους μετόχους της μητρικής επιτρέποντας έτσι την περαιτέρω κεφαλαιοποίηση και εξειδίκευση.

Οι στρατηγικοί άξονες

Η ελληνική ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα δεν υιοθετεί το spin-off ως αυτοσκοπό, αλλά ως μέσο για την επίτευξη συγκεκριμένων επιχειρηματικών στόχων οι οποίοι συνδυάζουν τον επενδυτικό ρεαλισμό με τη λειτουργική εξειδίκευση. Συγκεκριμένα:

1/ Εξειδίκευση και σαφής επενδυτική ταυτότητα

Μέσα από ένα spin-off η εταιρεία αποκτά μονοδιάστατο προσανατολισμό (π.χ. μόνο bulk ή μόνο tankers), διευκολύνοντας τους θεσμικούς επενδυτές να αξιολογήσουν με σαφήνεια το ρίσκο και τις προοπτικές του κάθε στόλου. Οπως δήλωσε και ο κ. Αριστείδης Πίττας, «οι επενδυτές δεν ενδιαφέρονται απλώς για τον στόλο, θέλουν καθαρό growth story».

2/ Αντλήσεις κεφαλαίων με μικρότερο ρίσκο

Οι αποσχισμένες εταιρείες μπορούν να εισαχθούν αυτόνομα στο Xρηματιστήριο αντλώντας νέα κεφάλαια με καλύτερους όρους, καθώς το προφίλ τους είναι εξειδικευμένο και λιγότερο θολό από έναν μεικτό στόλο.

3/ Απομόνωση κινδύνων (risk isolation)

Η δημιουργία ενός spin-off προστατεύει τη μητρική από πιθανούς επιχειρηματικούς ή χρηματοοικονομικούς κινδύνους ενός συγκεκριμένου τομέα (π.χ. πτώση ναύλων στα product tankers, αυξημένα καύσιμα στα LNG carriers κ.λπ.).

4/ Ευελιξία στη λήψη αποφάσεων και την επενδυτική κατεύθυνση

Μια spin-off εταιρεία μπορεί να λειτουργήσει με διαφορετικά management, δομή κεφαλαίου, στρατηγική και επενδυτική πολιτική από τη μητρική. Αυτό επιτρέπει την υιοθέτηση πιο τολμηρών ή πιο εξειδικευμένων στρατηγικών, όπως επενδύσεις σε πλοία dual fuel, scrubbers ή carbon-neutral στόλους.

5/Δημιουργία επιπρόσθετης μετοχικής αξίας

Για τον μέτοχο της μητρικής, η διανομή μετοχών σε μια νέα εταιρεία λειτουργεί συχνά ως απόδοση πρόσθετης αξίας (unlocking value) και οδηγεί σε συνολική αύξηση του χαρτοφυλακίου του, εφόσον η νέα εταιρεία πετύχει χρηματιστηριακά.

Οι Ελληνες πρωταγωνιστές

1/ Αριστείδης Πίττας – Euroseas, EuroDry, Euroholdings

Ο πατέρας της ελληνικής τάσης του spin-off πρώτος διαχώρισε τη EuroDry από τη Euroseas (bulk vs containerships). Φέτος προχώρησε σε νέα spin-off εταιρεία, τη Euroholdings, η οποία στη συνέχεια πουλήθηκε κατά πλειοψηφία στη Latsco (συμφερόντων Μαριάννας Λάτση).

Πλεονέκτημα: Δυνατότητα εξειδίκευσης και ξεκάθαρης αξιολόγησης της δραστηριότητας.

Μειονέκτημα: Απώλεια ελέγχου σε μεταγενέστερο στάδιο (μετοχική αποδυνάμωση).

2/ Ευάγγελος Πιστιόλης – Top Ships, Rubico Inc.

Φέτος ανακοίνωσε τη δημιουργία της Rubico Inc. με δύο σύγχρονα δεξαμενόπλοια suezmax. Η εταιρεία αποτελεί απόσχιση από την Top Ships και εισάγεται στοn NASDAQ με κωδικό KUBI.

Στρατηγική: Προώθηση premium assets σε πιο πράσινη κατεύθυνση.

Κίνητρο: Ελκυστικότητα συγκεκριμένων κατηγοριών πλοίων για θεσμικούς επενδυτές.

3/ Πέτρος Παναγιωτίδης – Castor Maritime, Toro Corp, Robin Energy

Με τριπλή spin-off παρουσία, ο κ. Πέτρος Παναγιωτίδης υλοποίησε πρώτα την Toro από την Castor και το 2025 δημιούργησε τη Robin Energy, στην οποία παραχώρησε LPG πλοία και ένα MR tanker.

Κλειδί: Κάθε spin-off έχει καθαρό χαρτοφυλάκιο και στόχο συγκεκριμένες αγορές.

Κίνδυνος: Διασπορά κεφαλαίων και πιθανή μείωση συγκέντρωσης ισχύος.

4/ Σεμίραμις Παληού – Diana Shipping, OceanPal

Η OceanPal Inc. αποσχίστηκε από την Diana Shipping και επικεντρώνεται σε παλαιότερα bulk carriers με βραχυχρόνια ναύλωση.

Πλεονέκτημα: Βελτιστοποίηση χρήσης παλαιότερου στόλου.

Αντίκτυπος: Δίνεται αξία σε assets που αλλιώς θα απαξιώνονταν.

5/Χάρης Βαφειάς – StealthGas, Imperial Petroleum, C3is

Η StealthGas απορρόφησε τα LPG, ενώ τα δεξαμενόπλοια αποσχίστηκαν στην Imperial Petroleum. Η τρίτη του εταιρεία, C3is, ιδρύθηκε το 2023 με μεικτό στόλο.

Ανάγκη: Καθαρή επενδυτική πρόταση ανά τύπο πλοίου.

Πρόκληση: Υψηλό κόστος διατήρησης εισηγμένων σχημάτων.

6/Σταμάτης Τσαντάνης – Seanergy Maritime, United Maritime

Η United Maritime ξεκίνησε με ένα capesize πλοίο και σήμερα διαθέτει στόλο 9 bulkers.

Στόχος: Δημιουργία ξεχωριστής πλατφόρμας για στρατηγικές αγορές.

Αξία: Εργαλείο για ταχύτερη άντληση κεφαλαίων.

7/ Κωστής Κωνσταντακόπουλος – Costamare Inc., Costamare Bulkers

Φέτος η Costamare Inc. προχώρησε στην απόσχιση του bulkers segment δημιουργώντας την Costamare Bulkers Holdings Ltd με σχεδόν 90 πλοία (ιδιόκτητα και συνεργαζόμενα).

Κέρδος: Μεγιστοποίηση αξίας για θεσμικούς επενδυτές και μεγαλύτερη ευελιξία.

Κίνδυνος: Πιθανή σύγχυση επενδυτών σε περιβάλλον πολυεταιρικών δομών.

Διαβάστε ακόμη:

Τον «καυτό» φάκελο των απορριμμάτων ανοίγει η κυβέρνηση – Έκτακτη σύσκεψη με Χατζηδάκη, Παπασταύρου και Χαρδαλιά

«Λέσχη Θεσσαλονίκης»: Ένα στολίδι της συμπρωτεύουσας στον… δρόμο για το σφυρί (pics)

Εθισμένοι στο TikTok: Οι εντατικοί χρήστες σκρολάρουν πάνω από 4 ώρες την ημέρα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα