Με φόντο τις συνεχιζόμενες συνομιλίες ΗΠΑ – Ιράν για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα, και ιδίως ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων, παρακολουθεί με αυξημένο ενδιαφέρον τις εξελίξεις. Η έκβαση των επαφών αναμένεται να δώσει σαφές στίγμα για την πορεία της αγοράς, ανεξαρτήτως της τελικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με αναλυτές, ενδεχόμενη άρση των κυρώσεων θεωρείται γενικά θετική εξέλιξη για την αγορά των δεξαμενοπλοίων, καθώς θα αυξήσει τη ζήτηση μεταφοράς ιρανικού πετρελαίου από χώρες όπως η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία. Οι χώρες αυτές είχαν διακόψει τις αγορές από το Ιράν λόγω των κυρώσεων, ενώ πλέον βλέπουν να περιορίζεται η πρόσβασή τους και σε άλλες αγορές, όπως αυτή της Ρωσίας και της Βενεζουέλας.
Παρόλα αυτά, ακόμα και σε περίπτωση διατήρησης ή ενίσχυσης των κυρώσεων, η ναυτιλία δεν αποκλείεται να ωφεληθεί. Το σενάριο αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω απομόνωση του «σκοτεινού στόλου» που μεταφέρει ιρανικό πετρέλαιο, αυξάνοντας τη ζήτηση για νόμιμα δεξαμενόπλοια. Οι νέοι αγοραστές είναι απίθανο να χρησιμοποιήσουν πλοία αμφιβόλου ποιότητας, με αποτέλεσμα την αναζωογόνηση του νόμιμου στόλου, ιδίως των τύπων Suezmax και VLCCs.
Μετατοπίσεις στη ζήτηση και γεωπολιτικά ρίσκα
Η πιθανή επιστροφή του ιρανικού πετρελαίου στις αγορές ενδέχεται να πιέσει πτωτικά τις τιμές, πλήττοντας τους Αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου, αλλά και δημιουργώντας πονοκεφάλους στον OPEC+, που θα πρέπει να διαχειριστεί τις νέες ισορροπίες. Παράλληλα, η Ρωσία μπορεί να αναγκαστεί να προχωρήσει σε ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις για να διατηρήσει τη θέση της σε αγορές όπως της Ινδίας και της Κίνας.
Εάν τελικά δεν υπάρξει συμφωνία, οι ΗΠΑ ενδέχεται να αυξήσουν την πίεση προς το Ιράν, θέτοντας υπό κυρώσεις περισσότερα πλοία και εταιρείες. Το Ιράν, από την πλευρά του, ίσως αντιδράσει δυναμικά, με παρενοχλήσεις στη ναυσιπλοΐα ή ακόμη και με το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, μια κίνηση που θα προκαλούσε παγκόσμιες αναταράξεις στην ενέργεια και θα ενίσχυε τη σημασία του νόμιμου στόλου.
Σε κάθε σενάριο, το συμπέρασμα είναι ένα: η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται σε κομβικό σημείο και οι εξελίξεις στο μέτωπο ΗΠΑ – Ιράν θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τη στρατηγική και τις μελλοντικές επενδύσεις του κλάδου.
Διαβάστε ακόμη
Από το 1 δισ. επενδύσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία, το 1/5 πηγαίνει σε δράσεις βιωσιμότητας
Πλειστηριασμοί: Νέο σφυρί σε βάρος της ΕΝΚΛΩ για το συγκρότημα στη Θέρμη (pics)
ΗΠΑ και ΕΕ σε αγώνα δρόμου για εμπορική συμφωνία – Εξι εβδομάδες πριν από την εκπνοή της ανακωχής
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.