Η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην προσπάθειά της ‒ανεξαρτήτως του αν αυτή η προσπάθεια έχει σωστό προσανατολισμό‒ να περιορίσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου στα ευρωπαϊκά ύδατα και στους ευρωπαϊκούς λιμένες.

Ειδικότερα, καθώς ο τελευταίος μήνας του 2023 κοντοζυγώνει και η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά, ένα ερώτημα είναι εκείνο που απασχολεί σημαντικά τη βιομηχανία. Ποιο θα είναι το πραγματικό κόστος του ETS για τη ναυτιλία. Όπως υπογραμμίζει σε  δημοσίευμα το Bloomberg ‒επικαλούμενο εκτιμήσεις της Drewry‒, το κόστος του ETS για τη ναυτιλία το 2024 θα διαμορφωθεί περίπου στα 3,6 δισ. δολάρια.

Η  ναυτιλία εντάσσεται  από την 1-1-2024 στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS), που πρόκειται για επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης και η είσπραξη του θα αρχίσει από την άνοιξη του 2025.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης «η συζήτηση δεν έχει τελειώσει. Υπάρχουν κενά στην εφαρμογή. Το θέμα θα συζητηθεί και στο Συμβούλιο των Υπουργών των κρατών μελών της ΕΕ στις 4 και 5 Δεκεμβρίου». Από 1-1-204 θα αρχίσουν να καταγράφονται οι εκπομπές αερίων από κάθε πλοίο ώστε από την άνοιξη του 2025 να καταβάλλονται δικαιώματα εκπομπών ρύπων.

«Κάθε τόνος πετρελαίου εκπέμπει 3,2 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αν σε ένα ταξίδι από τον Πειραιά στην Κρήτη κάψει το πλοίο 20 τόνους πετρελαίου αντιστοιχεί περίπου σε 64 τόνους co2» επισημαίνουν στελέχη της αγοράς.

Το κάθε δικαίωμα αυτή τη στιγμή διαπραγματεύεται σε διεθνή χρηματιστήρια εμπορίας ρύπων και έχει μία τιμή. Σήμερα ο τόνος co2 κοστίζει 80 ευρώ. Έτσι για 64 τόνους επί 80 ευρώ τα δικαιώματα για την εταιρεία θα κοστίζουν κοστίζουν 5.120 ευρώ».

Το κόστος θα το πληρώνει ο ναυλωτής και όχι η ναυτιλιακή εταιρεία και στο τέλος της ημέρας θα επιβαρύνει τον καταναλωτή.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία καταγγέλλει ότι το σύστημα EU-ETS  επί της ουσίας συνιστά εργαλείο υπερφορολόγησης.

O Όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων  από 10% έως 15% στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας, όπου ελέγχει το 50% της αγοράς.

Πρόκειται για επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης μετά την απόφαση της ΕΕ να εντάξει την ακτοπλοΐα από τις αρχές του χρόνου στο σύστημα. Πάντως, ο ναπολιτάνικος όμιλος δεν ανακοίνωσε επίναυλο για τα εισιτήρια των επιβατών.

Ανάλογες αυξήσεις αναμένεται να ανακοινώσει και η θυγατρική του ιταλικού ομίλου Minoan Lines, αλλά και ο όμιλος Attica για τα δρομολόγια της Κρήτης και την Αδριατική. Η Ελλάδα έχει πάρει εξαίρεση έως το 2030 από το EU-ETS για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων.

Τα προβλήματα που δημιουργούν τα μονομερή μέτρα ‒όπως η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο EU ETS‒ παραμένουν. Πιο συγκεκριμένα, πολλοί ναυλωτές μπορούν να επιλέξουν να αποφύγουν ευρωπαϊκά λιμάνια   και να πραγματοποιήσουν δομικές αλλαγές στα τακτικά δρομολόγιά τους, με τα βλέμματα να πέφτουν στην Αίγυπτο, στο Μαρόκο και στην Τουρκία.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται σημαντικό οι λιμένες αυτοί να λαμβάνονται υπόψη από την ΕΕ, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το EU ETS δεν θα αποτελέσει τροχοπέδη για την ευρωπαϊκή ναυτιλία.

Βάσει του ETS, το 40% των εκπομπών των πλοίων το 2024 θα πρέπει να καλυφθούν μέσω της αγοράς ανάλογων αδειών, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 70% το 2025 και στο 100% το 2026.

Διαβάστε ακόμη

Στη Βουλή η «κόντρα» για το ιδιωτικό χρέος – Οι παρεμβάσεις για τράπεζες, servicers, Φορέα και «Ηρακλή»

Συνεχίζονται οι αποχωρήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ: Έφυγαν άλλα 85 μέλη οργανώσεων της Βόρειας Αθήνας

Αθηνών – Κορίνθου: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Εθνική Οδό – Μέχρι πότε θα διαρκέσουν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ