Το παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον εισέρχεται στο τρίτο τρίμηνο του 2025 υπό το βάρος πολλαπλών αβεβαιοτήτων. Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή, οι κυρώσεις ενέργειας, οι δασμολογικές πολιτικές και η ασταθής οικονομική εικόνα της Κίνας επηρεάζουν κρίσιμους θαλάσσιους διαύλους και μεταβολές στις ροές του διεθνούς εμπορίου.

Οι επιπτώσεις αυτές διαπερνούν όλους τους κλάδους της ναυλαγοράς – από τα Tankers και τα Bulkers μέχρι τα Containers και τις μεταφορές αερίου. Η παρούσα ανάλυση βασίζεται στα τελευταία δεδομένα της Veson και επιχειρεί να αποτυπώσει πώς οι εξελίξεις αυτές διαμορφώνουν την αγορά ναυτιλίας.

Tankers: Υψηλή μεταβλητότητα

Οι αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και τα στενά του Ορμούζ, οι ευρωπαϊκές απαγορεύσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και η μετατόπιση των εμπορικών ροών προς την Ασία ενισχύουν τις ναυλώσεις σε μεγάλες αποστάσεις (ton-miles), αλλά δημιουργούν παράλληλα έντονη μεταβλητότητα στις ναυλαγορές των Tankers.

Παρά την προσωρινή στήριξη από τις rerouted ροές, η αγορά αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις: νέες παραδόσεις πλοίων, αυξανόμενη αποδοτικότητα καυσίμου και μια μακροπρόθεσμη πτώση της ζήτησης πετρελαίου. Το ρυθμιστικό πλαίσιο (EU ETS, στόχοι IMO για απανθρακοποίηση) ενδέχεται να λειτουργήσει ως φρένο στην υπερπροσφορά, ωστόσο η ισχυρή παραγγελιοδοσία ενισχύει την ανισορροπία προσφοράς-ζήτησης μεσοπρόθεσμα.

Η Κίνα παραμένει καθοριστικός παράγοντας για τη ζήτηση, όμως οι πληθωριστικές πιέσεις και η εύθραυστη ανάκαμψη της ασιατικής οικονομίας αναδιαμορφώνουν τις παγκόσμιες συνήθειες κατανάλωσης.

Bulkers: Περιορισμένη προσφορά

Η συγκρατημένη δραστηριότητα στις παραγγελίες Bulkers τα τελευταία χρόνια διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα την αύξηση του στόλου, υποστηρίζοντας τη σχετική ισορροπία της αγοράς. Όμως, οι δασμολογικές τριβές και η μειούμενη κινεζική ζήτηση (κυρίως λόγω της κρίσης στον κατασκευαστικό τομέα) περιορίζουν τις προοπτικές των εισαγωγών ξηρού φορτίου.

Το έργο Simandou στη Γουινέα, με αναμενόμενη έναρξη εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος το 2026, ενδέχεται να δώσει νέα πνοή σε ton-miles και να ενισχύσει τα φορτία προς την Ασία. Παράλληλα, η διατήρηση rerouted δρομολογίων λόγω της γεωπολιτικής έντασης προσθέτει περίπου 1% στις συνολικές αποστάσεις, συμβάλλοντας θετικά στα ναύλα.

Containers: Ύφεση παραγγελιών

Η χρονιά του 2024 χαρακτηρίστηκε από ιστορικά υψηλή δραστηριότητα στις παραγγελίες πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, ως αντίδραση στις ανακατευθύνσεις δρομολογίων και στην αναζωογόνηση των ναύλων. Το 2025, ωστόσο, παρουσιάζει σαφή κάμψη, με τη ζήτηση να μην ακολουθεί πλέον τον αυξημένο ρυθμό προσφοράς.

Ο στόλος αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 8.2% από το 2025 ως το 2028, προκαλώντας πλεονάζουσα χωρητικότητα και αύξηση του ποσοστού ακινητοποιημένων πλοίων. Τα ναύλα προβλέπεται να υποχωρήσουν σταδιακά από τα μέσα του 2025, ενώ η σκραπινγκ δραστηριότητα, ειδικά για μικρότερα πλοία, αναμένεται να ενταθεί καθώς η λειτουργία τους καθίσταται ασύμφορη.

Gas: Προκλήσεις

Η αγορά του αερίου, και ιδιαίτερα του LPG, εμφανίζει ανθεκτικότητα, με τις εξαγωγές των ΗΠΑ να συνεχίζουν την ανοδική πορεία, αν και το 2025 προβλέπεται επιβράδυνση λόγω περιορισμών στις λιμενικές υποδομές.

Η ισχυρή αύξηση του στόλου VLGC/VLAC (10.9% το 2024) και η συνεχιζόμενη παραγγελιοδοσία προκαλούν ανησυχίες για την πίεση στα κέρδη από το 2025 και μετά. Οι μικρότερες κατηγορίες πλοίων αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη σκραπινγκ λόγω γήρανσης του στόλου.

Η αγορά πετροχημικών αερίων παραμένει επιβαρυμένη από την υπερπροσφορά και την ασθενή ζήτηση, κυρίως λόγω της αβεβαιότητας στις εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, με μόνη θετική προοπτική τις εμπορικές ροές εντός Ασίας και τις πιθανές μακροοικονομικές βελτιώσεις.

Το γ’ τρίμηνο του 2025 βρίσκει τη ναυλαγορά αντιμέτωπη με ένα σύνθετο μίγμα γεωπολιτικών εντάσεων, οικονομικών μετατοπίσεων και ρυθμιστικών πιέσεων. Η αβεβαιότητα κυριαρχεί, καθιστώντας τη στρατηγική διαχείριση ρίσκου και την παρακολούθηση μακροοικονομικών δεδομένων απαραίτητες για όλους τους εμπλεκόμενους στη ναυτιλία. Ο κλάδος καλείται να κινηθεί με προσαρμοστικότητα και διορατικότητα, ώστε να αξιοποιήσει ευκαιρίες αλλά και να αντέξει τις αναπόφευκτες αναταράξεις.

Διαβάστε ακόμη

Φοιτητική Στέγη 2025: Οι τιμές μίσθωσης σε 21 πόλεις της περιφέρειας

Ο Τραμπ δεν απολύει (ακόμα) τον Πάουελ αλλά συνεχίζει τις πιέσεις για τα επιτόκια

Σεβάτ Ακσόι (EBRD): Γιατί η Ελλάδα βρίσκεται στον «πάτο» της τηλεργασίας στην Ευρώπη (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα