«Δεν έχουμε εξαντλήσει στο ελάχιστο τις δυνατότητες που έχουμε στον Θαλάσσιο Τουρισμό για την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερων στόχων». Με τα λόγια αυτά χαρακτήρισε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη στην ενημερωτική ημερίδα «Αναβάθμιση Τουριστικών Λιμένων μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» που διοργάνωσε η Ένωση Μαρινών Ελλάδος.

Στο πλαίσιο της χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το Υπουργείο Τουρισμού -ένα από τα έργα που έχει αναλάβει- είναι η Αναβάθμιση τουριστικών λιμένων. Το ύψος των σχετικών ενισχύσεων που παρέχονται ξεπερνά τα 139 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των ευνοούμενων επενδυτικών όρων αναμένεται να φθάσει τα 264 εκατ. ευρώ. Τα επενδυτικά σχέδια που θα πρέπει να υποβληθούν έως τις 27/12/2023 και να αξιολογηθούν άμεσα διαμορφώνονται ως εξής: Εως 10 εκατ. ευρώ για μαρίνες, έως 6 εκατ. ευρώ για καταφύγια τουριστικών σκαφών και έως 3 εκατ. ευρώ για αγκυροβόλια.

«Έχουμε για πρώτη φορά επιτρέπουσα κρατική επιχορήγηση. Είναι μία μεγάλη ευκαιρία αλλά θα χρειαστεί πολύ δουλειά» σχολίασε η υπουργός:

«Θέλω να πιστεύω ότι τα μέλη της Ένωσης έχουν ώριμες μελέτες. Εμείς ως υπουργείο είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε και υποστηρίξουμε όλους ούτως ώστε να τηρήσουμε το χρονοδιάγραμμα και να μπορέσουμε να έχουμε απορρόφηση των κονδυλίων. Πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου.»

Η Όλγα Κεφαλογιάννη αναφέρθηκε και στο θέμα των συναρμοδιοτήτων υπουργείων: «Δεν μας διευκολύνει η συναρμοδιότητα υπουργείων. Έχουμε καλή σχέση με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την αναδιαμόρφωση του νομοθετοκού πλαισίου».

Στη συνέχεια αποκάλυψε ότι το υπουργείο Τουρισμού επεξεργάζεται την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου με στόχο την απλούστευση της διαδικασίας αδειοδότησης μαρινών.

Η υλοποίηση του έργου εμπίπτει στο πλαίσιο των αρχών της Πράσινης και Γαλάζιας Ανάπτυξης και έχει ως στόχο τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την ενθάρρυνση ανάπτυξης νέων, ενεργειακά αποδοτικών, υποδομών, τον εξορθολογισμό του κανονιστικού και λειτουργικού πλαισίου, αλλά και την εισαγωγή νέων προτύπων και σχημάτων διακυβέρνησης για τον τουρισμό.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος αποτελούν:

-Αναβάθμιση της υποδομής υφιστάμενων τουριστικών λιμένων για την κάλυψη προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και τη διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του σχετικού τουριστικού προϊόντος και νέων τουριστικών λιμένων εφόσον πληρούν προδιαγραφές ωριμότητας οι οποίες εξειδικεύονται στον Οδηγό Εφαρμογής της πρόσκληση

– Εστίαση στην ενεργειακή / πράσινη αναβάθμιση της υποδομής

– Ψηφιοποίηση των εγκαταστάσεων/ υπηρεσιών των τουριστικών λιμένων

-Κατασκευή/ αναβάθμιση υπαρχουσών εγκαταστάσεων ώστε να γίνουν προσβάσιμες σε όλους τους επισκέπτες

Με αφορμή τη διοργάνωση και την παρουσία της Υπουργού ο πρόεδρος της Ένωση Μαρινών Ελλάδος, Σταύρος Κατσικάδης έκανε μία σύντομη περιήγηση στον κλάδο και στα κύρια θέματα που απασχολούν όλους όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτόν:

Ειδικότερα:

Στην Ελλάδα λειτουργούν 66 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες με 15.000 θέσεις ελλιμενισμού από τους οποίους 30 μαρίνες και καταφύγια τουριστικών σκαφών παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες ελλιμενισμού.

Η ΕΜΑΕ έχει 23 μαρίνες μέλη με 8.500 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού που παρέχουν υπηρεσίες ποιοτικής διαχείρισης και εξυπηρετούν σκάφη από 7 μέτρα έως mega yachts 140 μέτρων. Εκπροσωπεί το 77% περίπου των συνολικών θέσεων ελλιμενισμού.

Το 2023 οι μαρίνες παρουσίασαν αυξημένες πληρότητες, κατά μ.ο. 25% σε σύγκριση με το 2019 (προ covid) και φέτος παρατηρήσαμε παράταση της επισκεψιμότητας από διερχόμενα σκάφη λόγω του παρατεταμένου καλού κλίματος.

Τα τελευταία δύο έτη η Ελλάδα αποτελεί τον προορισμό με την μεγαλύτερη ζήτηση από όλες τις χώρες της Μεσογείου για μεγάλα σκάφη αναψυχής και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και τα επόμενα χρόνια εφόσον διατηρήσουμε το περιβάλλον γεωπολιτικής ασφάλειας και το θετικό οικονομικό κλίμα

Προστιθέμενη αξία

Ο Σταύρος Κατσικάδης επεσήμανε:

Οι μαρίνες δεν είναι parking σκαφών. Έχουν σημαντική συνεισφορά

-στην Απασχόληση: 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού,

-στον Τουρισμό υψηλού εισοδήματος καθώς οι πελάτες των σκαφών υλοποιούν κατά μέσο όρο 4πλάσιες δαπάνες σε σύγκριση με τον μέσο τουρίστα,

-στις τοπικές οικονομίες καθώς για κάθε 1 ευρώ δαπανώνται 5 έως 10 ευρώ στις τοπικές αγορές γύρω από μία μαρίνα,

-στα κρατικά έσοδα καθώς αποδίδεται πάνω από 100 εκατ. ευρώ ΦΠΑ ετησίως, 20 εκατ. ευρώ ενοίκια καταβάλλονται σε ΕΤΑΔ και άλλους Δημόσιους φορείς, 1% περίπου των εσόδων καταβάλλεται στους Δήμους με τη μορφή ανταποδοτικών τελών,

-Αναβαθμίζουν το παραλιακό μέτωπο με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους, ασφάλεια, καθαριότητα, τάξη και αρχιτεκτονική που σέβεται την ελληνική παράδοση,

– Κυρίως παρέχουν ελεύθερη πρόσβαση στους κατοίκους των γύρω περιοχών και στους επισκέπτες, υπηρεσίες αναψυχής και προάγουν τον ναυταθλητισμό φιλοξενώντας ιστιοπλοϊκούς ομίλους.

Ανάπτυξη του κλάδου

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης κύριος σκοπός πρέπει να είναι η ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Δηλαδή επενδύσεις για δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού και αναβάθμιση των υφιστάμενων θέσεων με όρους που θα προστατεύουν το περιβάλλον μας και θα προσθέτουν αξία και οφέλη για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Για τις τοπικές κοινωνίες, τους εργαζόμενους, τους επενδυτές, το Δημόσιο, την εφοδιαστική αλυσίδα, τους φορείς του τόπου» και συνέχισε εξηγώντας πως θα επιτευχθεί η βιώσιμη ανάπτυξη:

1. Επενδύοντας στον ποιοτικό Θαλάσσιο Τουρισμό. Επενδύοντας σε λιμενικές υποδομές υψηλών προδιαγραφών με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους και σε μαρίνες που παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες σε επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής.

Nέα εμβληματικά έργα Μαρίνα Αλίμου, Μαρίνα Βουλιαγμένης, Μαρίνα Κέρκυρας

– Βραβευμένες μαρίνες Μαρίνα Φλοίσβου, Μαρίνα Κως MYS 2022

– 18 γαλάζιες σημαίες 2023,

2. Καθιερώνοντας ένα σύγχρονο και δίκαιο θεσμικό περιβάλλον δημιουργίας κ’ λειτουργίας τουριστικών λιμένων καθώς και ανταγωνισμού στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού. Από την υπογραφή της παραχώρησης μέχρι και την επιστροφή/παράδοση της μαρίνας στο Ελληνικό Δημόσιο.

– Λιμενικά ταμεία, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, χωρίς ασφαλείς υποδομές, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών, υποτυπώδης τιμοκαταλόγους

– Κόστος διανυκτέρευσης ενός 12μετρου 6 ευρώ και 3 ευρώ επαγγελματικό

– Πλωτές εξέδρες χωρίς περιβαλλοντικούς όρους, χωρίς ευκολίες διαχείρισης αποβλήτων, χωρίς εξοπλισμό πυρανίχνευσης κ’ πυρόσβεσης, χωρίς δυνατότητα εφαρμογής έκτακτων σχεδίων ανάγκης.

– Πάνω από ένα χρόνο εκκρεμεί το αίτημά μας για την προσωρινή τοποθέτηση πλωτών εντός των μαρινών να μην αποτελεί τροποποίηση χωροθέτησης.

3. Διασφαλίζοντας δίκαιο και σταθερό φορολογικό πλαίσιο για την περίοδο της παραχώρησης.

4. Μειώνοντας τη γραφειοκρατία και τα εμπόδια

– κεντρικός συντονισμός Υπηρεσιών, αποτελεσματική παρακολούθηση

– εγκαταλελειμμένα σκάφη και ναυάγια

– καθυστερήσεις αδειοδοτήσεων νέων υποδομών – 5 έτη

– περιορισμοί δραστηριοποίησης ξένων διερχομένων σκαφών

5. Δίνοντας κίνητρα χρηματοδότησης για την προσέλκυση επενδύσεων σε μαρίνες.

– Χρυσή Βίζα, Leasing σκαφών αναψυχής, Ταμείο Ανάκαμψης 139 εκ., ΣΔΙΤ

6. Χαράσσοντας και υλοποιώντας μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό και τις τεχνολογικές εξελίξεις με γνώμονα και κύριο σκοπό τη Βιώσιμη ανάπτυξη στο χώρο του yachting.

– ESG, ΑΠΕ, κλιματική αλλαγή, ηλεκτροκίνηση/ηλεκτροφόρτιση, μοντέλο ΤΑΙΠΕΔ

Ανταγωνιστικότητα

Οι ελληνικές μαρίνες είναι αντιμέτωπες με ένα σκληρό ανταγωνισμό:

– ΦΠΑ 24% ενώ η Τουρκία έχει μηδέν.

– υψηλά ενοίκια 4 φορές μεγαλύτερα από τις μαρίνες στις ανταγωνιστικές χώρες

– αυξανόμενα έξοδα λόγω κλιματικής αλλαγής και αυστηρών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων.

Διαβάστε ακόμα

Google: Διέρρευσε το ποσό που πληρώνει στην Apple για να είναι η μηχανή αναζήτησης του iPhone

Tα 5 ψηλότερα κτίρια στον κόσμο και αυτό που θα αλλάξει τη σειρά κατάταξης

8 πράγματα που βοηθούν με τη χειμερινή κατάθλιψη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ