Η Ελλάδα παραμένει για ακόμη μια χρονιά η κορυφαία πλοιοκτήτρια δύναμη παγκοσμίως, σύμφωνα με τη νέα Έκθεση για τις Θαλάσσιες Μεταφορές 2025 του ΟΗΕ (UNCTAD), η οποία χαρτογραφεί την κατανομή της παγκόσμιας ναυτιλιακής ισχύος και των νηολογίων.
Στο μέτωπο της πλοιοκτησίας, η Ελλάδα διατηρεί αδιαμφισβήτητα την πρωτιά, κατέχοντας το 16,4% του παγκόσμιου στόλου σε DWT, ενώ ακολουθούν η Κίνα και η Ιαπωνία. Μαζί, οι τρεις αυτές χώρες ελέγχουν πάνω από το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το ένα τρίτο της αξίας του παγκόσμιου στόλου.
Η Κίνα, συμπεριλαμβανομένου του Χονγκ Κονγκ, θα καταλάμβανε την πρώτη θέση παγκοσμίως με 20,2% αν υπολογιστεί ως ενιαία δύναμη. Παράλληλα, η αξία του κινεζικού στόλου φθάνει το 12,4% της παγκόσμιας αξίας, καταδεικνύοντας την αυξανόμενη παρουσία της Ασίας στη διεθνή ναυτιλία.
Άλλες σημαντικές πλοιοκτήτριες χώρες είναι η Σιγκαπούρη (6,3%), η Γερμανία (3,0%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (2,4%), ενώ η Αφρική και η Λατινική Αμερική εξακολουθούν να διαδραματίζουν περιορισμένο ρόλο στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά.
Ως την 1η Ιανουαρίου 2025, η Λιβερία διατήρησε την πρώτη θέση παγκοσμίως μεταξύ των νηολογίων, ακολουθούμενη από τον Παναμά και τα Νησιά Μάρσαλ. Οι τρεις αυτές χώρες συγκεντρώνουν το 46,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight tons, το 16,2% του αριθμού των πλοίων και το 36,1% της αξίας του παγκόσμιου στόλου.
Τα δέκα κορυφαία νηολόγια αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα 3/4 της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας (76,7%), ενώ η Μάλτα σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση το 2024, με άνοδο 10,4%. Αντίθετα, Μπαχάμες, Κίνα, Ελλάδα, Νήσοι Μάρσαλ και Παναμάς παρουσίασαν μικρές μειώσεις.

Άνοδος της “σκιώδους” ναυτιλίας
Αλλαγές σημαιών σε χρόνο-ρεκόρ για την αποφυγή κυρώσεων – Νέες πιέσεις στην αγορά δεξαμενοπλοίων
Το φαινόμενο του “flag hopping” επιταχύνθηκε το 2024, με τα πλοία που επηρεάζονται από κυρώσεις να αλλάζουν σημαία στο μισό χρόνο σε σχέση με προηγούμενα έτη. Παράλληλα, η UNCTAD επισημαίνει τη ραγδαία ανάπτυξη της λεγόμενης «σκιώδους ναυτιλίας», που αφορά κυρίως παλαιότερα δεξαμενόπλοια αμφίβολης συντήρησης και ασφάλισης, τα οποία επιχειρούν να παρακάμψουν κυρώσεις και υψηλά κόστη ασφάλισης.
Η Ε.Ε., το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ εισήγαγαν νέες κυρώσεις στις αρχές του 2025, επηρεάζοντας περίπου το 3% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η εξέλιξη αυτή ενδέχεται να μεταβάλει τα μοτίβα του πετρελαϊκού εμπορίου και να αυξήσει τη ζήτηση για μεταφορική ικανότητα από αποστάσεις μεγαλύτερης εμβέλειας, ιδίως προς Ασία, Βραζιλία, ΗΠΑ και Δυτική Αφρική.
Η UNCTAD επισημαίνει ότι η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης, με τις γεωπολιτικές εξελίξεις, την ενεργειακή μετάβαση και την ψηφιοποίηση να καθορίζουν την επόμενη ημέρα του κλάδου. Παρά τις προκλήσεις, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να διαδραματίζει ηγετικό ρόλο σε επίπεδο πλοιοκτησίας, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική της υπεροχή στις θάλασσες του κόσμου.

Διαβάστε ακόμη
HEPI: Ρεύμα πιο φθηνό στην Αθήνα, ακριβότερο σε Βερολίνο και Βέρνη
Εντολή Νετανιάχου να «παγώσουν» οι επιχειρήσεις στη Γάζα – «Έτοιμοι για άμεση απελευθέρωση ομήρων»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.