Μπαίνοντας στον τέταρτο μήνα εισβολής στην Ουκρανία, οι ανησυχίες για την επάρκεια των παγκόσμιων προμηθειών πετρελαίου αυξάνουν. “Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού πετρελαίου WTI και Brent διαπραγματεύονται περίπου στα 115 USD και 120 USD/βαρέλι αντίστοιχα, τα υψηλότερα επίπεδα από τα μέσα Μαρτίου 2022”, επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικοί οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Αναμφίβολα, το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου έχει διαταραχθεί, με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και πολλές εταιρείες της ΕΕ να γυρίζουν την πλάτη τους στα ρωσικά φορτία και αναγκάζοντας τη Μόσχα να αναζητήσει αγοραστές στην Ασία.

Τα ΗΑΕ άρχισαν να στέλνουν φορτία πετρελαίου προς την Ευρώπη για πρώτη φορά από τον Μάιο του 2020, ενώ την ίδια στιγμή, στην Ασία, Κινέζοι αγοραστές μεταφέρουν πετρέλαιο από πλοίο σε πλοίο σε μια προσπάθεια να διασφαλίσουν την ομαλή ροή από την ανατολική Ρωσία στην Ασία παρά τις υλικοτεχνικά επικίνδυνες και δαπανηρές μεταφορές μεταξύ δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα. Η Κίνα έχει στραφεί σχεδόν αποκλειστικά στην Ρωσία για προμήθεια πετρελαίου καθώς το αγοράζει με 30% έκπτωση.

Η μεταφόρτωση είναι τακτική που εφαρμόζεται όλο και περισσότερο ώστε μεγάλα δεξαμενόπλοια να κερδίζουν σε κόστος και χρόνο. Για παράδειγμα αν ένα δεξαμενόπλοιο θα έπρεπε να πάει σε πέντε λιμάνια, αγκυροβολεί στα ανοιχτά και μεταφορτώνει σε πέντε μικρότερα δεξαμενόπλοια τα οποία συνεχίζουν στους τελικούς τους προορισμούς.

Από τις αρχές Μαΐου, η Unipec έχει ναυλώσει τουλάχιστον 10 δεξαμενόπλοια για να μεταφέρει ρωσικό αργό φορτωμένο από το λιμάνι Kozmino, πενταπλάσια αύξηση σε σύγκριση με τον αριθμό των πλοίων που κρατήθηκαν έναν μήνα νωρίτερα.

“Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι τον Απρίλιο, ρωσικό πετρέλαιο μεταφέρθηκε από πλοίο σε πλοίο ανοιχτά των ελληνικών ακτών, με προορισμούς σε πολλές περιπτώσεις χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο” επισημαίνουν οι αναλυτές.

Ο BDTI-δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μετρώντας 7 συνεχόμενες θετικές ημέρες, έκλεισε την εβδομάδα ελαφρώς υψηλότερα (αύξηση κατά 1,5%) σε σύγκριση με την περασμένη εβδομάδα στις 1.128 μονάδες, ενώ ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» έκλεισε την εβδομάδα στις 1.459 μονάδες, παραμένοντας αρκετά κοντά στο υψηλό 2 ετών στις 1.492. σημεία που καταγράφηκαν στις 23 Μαΐου.

«Σε γενικές γραμμές, η συνολική αίσθηση για την αγορά δεξαμενόπλοιων είναι θετική καθώς οι περισσότερες χώρες έχουν σταματήσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, ο τουρισμός εκτινάσσεται στα ύψη σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για αυτήν την καλοκαιρινή περίοδο, όλοι εκτός από την Κίνα έχουν αφήσει πίσω τις πολιτικές καραντίνας και η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου αυξάνεται. ενώ πολλά διυλιστήρια επανενεργοποιούνται μετά από δύο χρόνια παύσης λειτουργίας» αναφέρουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers.

Τον Απρίλιο, η Κίνα εξήγαγε 49.000 εκατομμύρια τόνους βενζίνης στο Μπαγκλαντές, σηματοδοτώντας τον 2ο συνεχόμενο μήνα εκροών βενζίνης στη χώρα μετά από μια σπάνια εξαγωγή τον Μάρτιο, καθώς το Μπαγκλαντές αναζητά οικονομικά αποδοτικές εναλλακτικές λύσεις για το LNG, για τις ανάγκες κατανάλωσης ενέργειας.

Ο κορυφαίος προορισμός για τις εξαγωγές πετρελαίου της Κίνας τον Απρίλιο ήταν οι Φιλιππίνες. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 337,5% σε 327.000 εκατ. τόνους τον Απρίλιο, αλλά εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 24,7% σε ετήσια βάση, με την τάση να μην φαίνεται να υποχωρεί τον Μάιο. Από την άλλη πλευρά, η Κίνα είναι έτοιμη να αναπληρώσει τα αποθέματα πετρελαίου της όχι μόνο με φθηνό ρωσικό αργό πετρέλαιο – οι έντονες εκπτώσεις στο ρωσικό αργό πετρελαίου ανοίγουν όλο και περισσότερο την όρεξη των ανεξάρτητων διυλιστηρίων της Κίνας – αλλά και με το μείγμα του Ομάν.

Διαβάστε ακόμα:

Μια τρύπα στο… πετρέλαιο: Οι κυρώσεις δεν κατάφεραν να σταματήσουν τον Πούτιν (πίνακες)

Τι συμβαίνει με το Netflix; Οι κοινοί κωδικοί και οι νέες χρεώσεις