Σύσφιξη των εμπορικών σχέσεων με την Ιαπωνία πέτυχε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στο Λονδίνο στο περιθώριο των εργασιών της 31ης Ολομέλειας των Κρατών – μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Πιο συγκεκριμένα , συναντήθηκε με τον Ιάπωνα Nobuhide Minorikawa και υπέγραψαν «Μνημόνιο Συνεργασίας στον τομέα της Θαλάσσιας Τεχνολογίας και Βιομηχανίας».

Το Μνημόνιο  θα αποτελέσει εφαλτήριο για την εμβάθυνση της συνεργασίας σε ευρύ πεδίο παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων, με επίκεντρο το ναυτιλιακό εξοπλισμό.

Οι σχέσεις των δύο κρατών στη Ναυτιλία είναι μακροχρόνιες. Οι Ιάπωνες ανταποδίδουν την εμπιστοσύνη των Ελλήνων εφοπλιστών, που τους βοήθησαν να ανασυντάξουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία μετά τον 2ο Π.Π. με τις συνεχείς ναυπηγήσεις νέων πλοίων στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Τα ιαπωνικά ναυπηγεία έχουν υπάρξει εκθέτες από την πρώτη έκθεση της Παγκόσμιας Ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων το 1969 και έκτοτε δεν έχουν απουσιάσει  από καμιά.

Η σχέση εμπιστοσύνης και αλληλοϋποστήριξης της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας με την  ελληνική ναυτιλία δεν έχει ποτέ κλονιστεί και είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα δύσκολα χρόνια της πρόσφατης ελληνικής κρίσης (2010-2016), όταν άλλες χώρες ανησυχούσαν για την κατάσταση της Ελλάδας και καθυστερούσαν να επιβεβαιώσουν τη συμμετοχή τους στην έκθεση, το ιαπωνικό εθνικό περίπτερο ήταν πάντα το πρώτο που επιβεβαίωνε τη συμμετοχή του στα Ποσειδώνια και δεν έπαψε στιγμή να επενδύει στην ενδυνάμωση της σχέσης του με την ελληνική ναυτιλία.

Καταλαμβάνουν πάντα προνομιακή θέση στην έκθεση και από τη δεκαετία του ‘70 είναι πάντα δίπλα στην είσοδο των Ποσειδωνίων, υπογραμμίζοντας τη δέσμευσή τους να στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία και ανταποδίδοντας την εμπιστοσύνη των Ελλήνων εφοπλιστών, που τους βοήθησαν να ανασυντάξουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία μετά τον 2ο ΠΠ με τις συνεχείς ναυπηγήσεις νέων καραβιών στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Το 1969 στα Ποσειδώνια συμμετείχαν το Japan Ship Exporters Association και το The Shipbuilders Association of Japan και είχαν εθνικό περίπτερο που καταλάμβανε 100τμ, πρωτοφανής συμμετοχή της Ιαπωνικής Ναυπηγικής Βιομηχανίας σε πρωτοεμφανιζόμενη έκθεση.

To 1970 αρχίζει να συμμετέχει το Japan  External Trade Organization, ενώ σημαντική αύξηση σημειώθηκε το 1974, όταν προστέθηκαν και κατασκευαστές εξοπλισμού, οι Japan Ship Machinery Export Association, Daihatsu Diesel, Ibuki Kogyo, Kamone Propeller, Japan Radio, Mitsubishi Kagogi kaisha και βέβαια ο ιαπωνικός νηογνώμονας Nippon Kaiji Kyokai (νυν ClassNK).

Το 1978 ο αριθμός των συμμετοχών ξεπέρασε τις 30 εταιρείες με σημαντικά νέα ονόματα, όπως οι Mitsubishi Heavy Industries, Nippon Oil & Fats, Tsuji Heavy Industries, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα είχε κάνει την παρθενική της εμφάνιση η Yanmar Diesel Engine.

Σήμερα η κρατική συμμετοχή της Ιαπωνίας συντονίζεται από την Japan Ship Exporters Association (JSEA) και την Japan Ship Machinery & Equipment Association (JSMEA), καταλαμβάνει πάνω από 500 τμ, ενώ υποστηρίζεται οικονομικά από το σημαντικό  Nippon Foundation.